Předmět: Didaktika fyziky 1 pro SŠ

« Zpět
Název předmětu Didaktika fyziky 1 pro SŠ
Kód předmětu KMT/DIF1S
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Ritz Zdeněk, PaedDr. CSc.
  • Babor Milan, doc. Mgr. Ph.D.
  • Poslední Petr, PhDr. Ph.D.
  • Edl Lukáš, PhDr. Ing. Ph.D.
  • Stašek Roberto, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do oborové didaktiky fyziky, souvislost s dalšími disciplínami 2. Historický vývoj didaktiky fyziky v ČR a v zahraničí 3. Přehled aktuálních trendů a vývojových tendencí v didaktice fyziky 4. Konceptuální fyzika a problematika konceptuálních testů ve fyzice 5. Prekoncepty a miskoncepty ve fyzice, možnosti jejich výzkumu 6. Metoda Peer Instruction, její geneze a rozvoj. Tvorba koncepttestů. 7. Badatelská a heuristická metoda ve výuce, další konstruktivistické přístupy, výhody a rizika 8. Náslechové praxe studentů (viz předmět KMT/NASPF) 9. Reflexe náslechových praxí 10. Didaktická transformace učiva, přenos moderních fyzikálních poznatků do výuky 11. Vzájemný vztah matematiky a fyziky, problematika matematizace reálné situace ve školním prostředí 12. Mezinárodní aspekty výuky fyziky (srovnávací šetření PISA a TIMSS), výuka fyziky v zahraničí 13. Závěrečné opakování, shrnutí, udílení zápočtů

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s analýzou videozáznamu, Diskuse, Přednáška, Seminář
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 15 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 15 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 5 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znalost základních pojmů z pedagogiky a psychologie. Dokonalá znalost experimentální fyziky.
Disponuje znalostmi fyziky ideálně v rozsahu bc. studia, v minimální variantě dobrými znalostmi středoškolské fyziky.
Obecné způsobilosti
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
student zvládne základní metodiku výuky fyziky
Odborné dovednosti
je schopen samostatně přemýšlet a diskutovat nad koncepčními problémy didaktiky fyziky.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Diskuse,
Prezentace práce studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Kooperativní výuka,
Analyticko-kritická práce s textem,
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Vzájemné hodnocení studentů,
Sebehodnocení,
Formativní hodnocení,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Vzájemné hodnocení studentů,
Formativní hodnocení,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Formativní hodnocení,
Vzájemné hodnocení studentů,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Fenclová, Jitka. Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky : Cvičení z didaktiky fyziky : Vysokošk. příručka pro stud. matematicko-fyz., přírodověd. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
  • Hewitt, P.G. Conceptual physics. New York, 2002. ISBN 978-03-219-0910-7.
  • Janás, Josef; Trna, Josef. Konkrétní didaktika fyziky II.. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3624-9.
  • Kašpar, Emil. Didaktika fyziky : Obecné otázky. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1978.
  • Stuchlíková, Iva; Janík, Tomáš,; Beneš, Zdeněk,; Bílek, Martin,; Brücknerová, Karla,; Černochová, Miroslava,; Čížková, Věra,; Čtrnáctová, Hana,; Dvořák, Leoš; Dytrtová, Kateřina,; Gracová, Blažena,; Hník, Ondřej,; Kekule, Martina; Kostková, Klára; Kubiatko, Milan,; Nedělka, Michal,; Novotná, Jarmila,; Papáček, Miroslav,; Petr, Jan,; Píšová, Michaela,; Řezníčková, Dana,; Slavík, Jan,; Staněk, Antonín,; Šmejkalová, Martina,; Tichá, Marie; Valenta, Josef,; Vaníček, Jiří,; Vondrová, Naďa. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.
  • Svoboda, Emanuel; Kolářová, Růžena. Didaktika fyziky základní a střední školy : vybrané kapitoly. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1181-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr