Vyučující
|
-
Ritz Zdeněk, PaedDr. CSc.
-
Babor Milan, doc. Mgr. Ph.D.
-
Poslední Petr, PhDr. Ph.D.
-
Edl Lukáš, PhDr. Ing. Ph.D.
-
Stašek Roberto, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do oborové didaktiky fyziky, souvislost s dalšími disciplínami 2. Historický vývoj didaktiky fyziky v ČR a v zahraničí 3. Přehled aktuálních trendů a vývojových tendencí v didaktice fyziky 4. Konceptuální fyzika a problematika konceptuálních testů ve fyzice 5. Prekoncepty a miskoncepty ve fyzice, možnosti jejich výzkumu 6. Metoda Peer Instruction, její geneze a rozvoj. Tvorba koncepttestů. 7. Badatelská a heuristická metoda ve výuce, další konstruktivistické přístupy, výhody a rizika 8. Náslechové praxe studentů (viz předmět KMT/NASPF) 9. Reflexe náslechových praxí 10. Didaktická transformace učiva, přenos moderních fyzikálních poznatků do výuky 11. Vzájemný vztah matematiky a fyziky, problematika matematizace reálné situace ve školním prostředí 12. Mezinárodní aspekty výuky fyziky (srovnávací šetření PISA a TIMSS), výuka fyziky v zahraničí 13. Závěrečné opakování, shrnutí, udílení zápočtů
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s analýzou videozáznamu, Diskuse, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 15 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 15 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znalost základních pojmů z pedagogiky a psychologie. Dokonalá znalost experimentální fyziky. |
Disponuje znalostmi fyziky ideálně v rozsahu bc. studia, v minimální variantě dobrými znalostmi středoškolské fyziky. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
student zvládne základní metodiku výuky fyziky |
Odborné dovednosti |
---|
je schopen samostatně přemýšlet a diskutovat nad koncepčními problémy didaktiky fyziky. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Kooperativní výuka, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Sebehodnocení, |
Formativní hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Formativní hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Formativní hodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Fenclová, Jitka. Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky : Cvičení z didaktiky fyziky : Vysokošk. příručka pro stud. matematicko-fyz., přírodověd. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
-
Hewitt, P.G. Conceptual physics. New York, 2002. ISBN 978-03-219-0910-7.
-
Janás, Josef; Trna, Josef. Konkrétní didaktika fyziky II.. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3624-9.
-
Kašpar, Emil. Didaktika fyziky : Obecné otázky. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1978.
-
Stuchlíková, Iva; Janík, Tomáš,; Beneš, Zdeněk,; Bílek, Martin,; Brücknerová, Karla,; Černochová, Miroslava,; Čížková, Věra,; Čtrnáctová, Hana,; Dvořák, Leoš; Dytrtová, Kateřina,; Gracová, Blažena,; Hník, Ondřej,; Kekule, Martina; Kostková, Klára; Kubiatko, Milan,; Nedělka, Michal,; Novotná, Jarmila,; Papáček, Miroslav,; Petr, Jan,; Píšová, Michaela,; Řezníčková, Dana,; Slavík, Jan,; Staněk, Antonín,; Šmejkalová, Martina,; Tichá, Marie; Valenta, Josef,; Vaníček, Jiří,; Vondrová, Naďa. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.
-
Svoboda, Emanuel; Kolářová, Růžena. Didaktika fyziky základní a střední školy : vybrané kapitoly. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1181-3.
|