Vyučující
|
-
Babor Milan, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do oborové didaktiky fyziky, souvislost s dalšími disciplínami 2. Historický vývoj didaktiky fyziky v ČR a v zahraničí 3. Přehled aktuálních trendů a vývojových tendencí v didaktice fyziky 4. Konceptuální fyzika a problematika konceptuálních testů ve fyzice 5. Prekoncepty a miskoncepty ve fyzice, možnosti jejich výzkumu 6. Metoda Peer Instruction, její geneze a rozvoj. Tvorba koncepttestů. 7. Badatelská a heuristická metoda ve výuce, další konstruktivistické přístupy, výhody a rizika 8. Náslechové praxe studentů (viz předmět KMT/NAPNF) 9. Reflexe náslechových praxí 10. Didaktická transformace učiva, přenos moderních fyzikálních poznatků do výuky 11. Vzájemný vztah matematiky a fyziky, problematika matematizace reálné situace ve školním prostředí 12. Mezinárodní aspekty výuky fyziky (srovnávací šetření PISA a TIMSS), výuka fyziky v zahraničí 13. Závěrečné opakování, shrnutí, udílení zápočtů
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s analýzou videozáznamu, Diskuse, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 25 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znalost základních pojmů z pedagogiky a psychologie. Dokonalá znalost experimentální fyziky. |
Výsledky učení |
---|
student zvládne základní metodiku výuky fyziky |
Odborné dovednosti |
---|
- student popíše použití evaluačních a autoevaluačních aktivit ve své budoucí výuce. |
- student popíše metody evaluace vzdělávacího procesu, teorii, metodologii a praxi hodnocení různých pedagogických jevů |
- popíše cyklickou podobu evaluace jako požadavku na zlepšení (analýza, plánování opatření , realizace opatření, vyhodnocení opatření atd.) |
- student provede didaktickou reflexi svého závěrečného výstupu |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti |
---|
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Fenclová, Jitka. Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky : Cvičení z didaktiky fyziky : Vysokošk. příručka pro stud. matematicko-fyz., přírodověd. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
-
Hewitt, P.G. Conceptual physics. New York, 2002. ISBN 978-03-219-0910-7.
-
JANÍK, T., SLAVÍK, J., ČEŠKOVÁ, T. et al. Produktivní kultura vyučování a učení v didaktických kazuistikách. Brno: Masarykova univerzita. 2022.
-
Sang David. Teaching secondary physics. London, 2011. ISBN 978-1-444-12430-9.
-
Stuchlíková, Iva; Janík, Tomáš,; Beneš, Zdeněk,; Bílek, Martin,; Brücknerová, Karla,; Černochová, Miroslava,; Čížková, Věra,; Čtrnáctová, Hana,; Dvořák, Leoš; Dytrtová, Kateřina,; Gracová, Blažena,; Hník, Ondřej,; Kekule, Martina; Kostková, Klára; Kubiatko, Milan,; Nedělka, Michal,; Novotná, Jarmila,; Papáček, Miroslav,; Petr, Jan,; Píšová, Michaela,; Řezníčková, Dana,; Slavík, Jan,; Staněk, Antonín,; Šmejkalová, Martina,; Tichá, Marie; Valenta, Josef,; Vaníček, Jiří,; Vondrová, Naďa. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.
|