Předmět: Didaktika fyziky 1 ZŠ

« Zpět
Název předmětu Didaktika fyziky 1 ZŠ
Kód předmětu KMT/DIF1Z
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Babor Milan, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do oborové didaktiky fyziky, souvislost s dalšími disciplínami 2. Historický vývoj didaktiky fyziky v ČR a v zahraničí 3. Přehled aktuálních trendů a vývojových tendencí v didaktice fyziky 4. Konceptuální fyzika a problematika konceptuálních testů ve fyzice 5. Prekoncepty a miskoncepty ve fyzice, možnosti jejich výzkumu 6. Metoda Peer Instruction, její geneze a rozvoj. Tvorba koncepttestů. 7. Badatelská a heuristická metoda ve výuce, další konstruktivistické přístupy, výhody a rizika 8. Náslechové praxe studentů (viz předmět KMT/NAPNF) 9. Reflexe náslechových praxí 10. Didaktická transformace učiva, přenos moderních fyzikálních poznatků do výuky 11. Vzájemný vztah matematiky a fyziky, problematika matematizace reálné situace ve školním prostředí 12. Mezinárodní aspekty výuky fyziky (srovnávací šetření PISA a TIMSS), výuka fyziky v zahraničí 13. Závěrečné opakování, shrnutí, udílení zápočtů

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s analýzou videozáznamu, Diskuse, Přednáška, Seminář
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 25 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znalost základních pojmů z pedagogiky a psychologie. Dokonalá znalost experimentální fyziky.
Výsledky učení
student zvládne základní metodiku výuky fyziky
Odborné dovednosti
- student popíše použití evaluačních a autoevaluačních aktivit ve své budoucí výuce.
- student popíše metody evaluace vzdělávacího procesu, teorii, metodologii a praxi hodnocení různých pedagogických jevů
- popíše cyklickou podobu evaluace jako požadavku na zlepšení (analýza, plánování opatření , realizace opatření, vyhodnocení opatření atd.)
- student provede didaktickou reflexi svého závěrečného výstupu
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Diskuse,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Přednáška s demonstrací,
Odborné dovednosti
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Fenclová, Jitka. Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky : Cvičení z didaktiky fyziky : Vysokošk. příručka pro stud. matematicko-fyz., přírodověd. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
  • Hewitt, P.G. Conceptual physics. New York, 2002. ISBN 978-03-219-0910-7.
  • JANÍK, T., SLAVÍK, J., ČEŠKOVÁ, T. et al. Produktivní kultura vyučování a učení v didaktických kazuistikách. Brno: Masarykova univerzita. 2022.
  • Sang David. Teaching secondary physics. London, 2011. ISBN 978-1-444-12430-9.
  • Stuchlíková, Iva; Janík, Tomáš,; Beneš, Zdeněk,; Bílek, Martin,; Brücknerová, Karla,; Černochová, Miroslava,; Čížková, Věra,; Čtrnáctová, Hana,; Dvořák, Leoš; Dytrtová, Kateřina,; Gracová, Blažena,; Hník, Ondřej,; Kekule, Martina; Kostková, Klára; Kubiatko, Milan,; Nedělka, Michal,; Novotná, Jarmila,; Papáček, Miroslav,; Petr, Jan,; Píšová, Michaela,; Řezníčková, Dana,; Slavík, Jan,; Staněk, Antonín,; Šmejkalová, Martina,; Tichá, Marie; Valenta, Josef,; Vaníček, Jiří,; Vondrová, Naďa. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr