Předmět: Didaktika fyziky 2 pro SŠ

« Zpět
Název předmětu Didaktika fyziky 2 pro SŠ
Kód předmětu KMT/DIF2S
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Smetana Michal, RNDr. Ph.D.
  • Kolací Slavěna, PhDr.
  • Ritz Zdeněk, PaedDr. CSc.
  • Edl Lukáš, PhDr. Ing. Ph.D.
  • Poslední Petr, PhDr. Ph.D.
  • Babor Milan, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Fyzika v kurikulu středních škol (RVP, ŠVP) 2. Problematika vzdělávacích standardů ve středoškolské fyzice a ověření jejich dosažení 3. Fyzikální úlohy, jejich typologie a postupy při řešení 4. Fyzikální soutěže v ČR a ve světě, jejich organizace a zapojení studentů 5. Učebnice fyziky pro SŠ, jejich kritický rozbor 6. Další nemateriální výukové prostředky využitelné ve středoškolské fyzice 7. Využití informačních a komunikačních technologií ve výuce fyziky 8. Výstupové praxe 9. Reflexe výstupových praxí 10. Laboratorní práce ve výuce fyziky na SŠ a možnosti jejich inovací 11. Hodnocení studentů z fyziky na SŠ. Didaktická hra ve výuce fyziky. 12. Experimenty ve výuce fyziky, jejich klasifikace a pravidla pro realizaci. Virtuální experimenty. 13. Fyzikální exkurze a neformální vzdělávání ve fyzice (science centra, science show apod.). Závěrečné opakování, shrnutí, evaluace předmětu

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s analýzou videozáznamu, Diskuse, Přednáška, Seminář
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znalost základních pojmů z pedagogiky a psychologie. Dokonalá znalost experimentální fyziky. DIF1
Výsledky učení
student zvládne základní metodiku výuky fyziky
Odborné dovednosti
Je schopen plánovat, realizovat a kriticky vyhodnocovat výuku fyziky na daném stupni škol. Dokáže diskutovat o své výuce s kolegy a je připraven aktivně přistupovat k dalšímu vzdělávání v rámci profesní pdopory učitelů fyziky.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: efektivně a kriticky využít nástrojů umělé inteligence a nést konečnou odpovědnost za výsledek své práce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Diskuse,
Analyticko-kritická práce s textem,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Kooperativní výuka,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Sebehodnocení,
Průběžné hodnocení,
Formativní hodnocení,
Vzájemné hodnocení studentů,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Vzájemné hodnocení studentů,
Formativní hodnocení,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Vzájemné hodnocení studentů,
Formativní hodnocení,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Fenclová, Jitka. Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky : Cvičení z didaktiky fyziky : Vysokošk. příručka pro stud. matematicko-fyz., přírodověd. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
  • Hewitt, P.G. Conceptual physics. New York, 2002. ISBN 978-03-219-0910-7.
  • Janás, Josef; Trna, Josef. Konkrétní didaktika fyziky II.. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3624-9.
  • Kašpar, Emil. Didaktika fyziky : Obecné otázky. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1978.
  • Stuchlíková, Iva; Janík, Tomáš,; Beneš, Zdeněk,; Bílek, Martin,; Brücknerová, Karla,; Černochová, Miroslava,; Čížková, Věra,; Čtrnáctová, Hana,; Dvořák, Leoš; Dytrtová, Kateřina,; Gracová, Blažena,; Hník, Ondřej,; Kekule, Martina; Kostková, Klára; Kubiatko, Milan,; Nedělka, Michal,; Novotná, Jarmila,; Papáček, Miroslav,; Petr, Jan,; Píšová, Michaela,; Řezníčková, Dana,; Slavík, Jan,; Staněk, Antonín,; Šmejkalová, Martina,; Tichá, Marie; Valenta, Josef,; Vaníček, Jiří,; Vondrová, Naďa. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.
  • Svoboda, Emanuel; Kolářová, Růžena. Didaktika fyziky základní a střední školy : vybrané kapitoly. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1181-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr