Vyučující
|
-
Smetana Michal, RNDr. Ph.D.
-
Kolací Slavěna, PhDr.
-
Ritz Zdeněk, PaedDr. CSc.
-
Edl Lukáš, PhDr. Ing. Ph.D.
-
Poslední Petr, PhDr. Ph.D.
-
Babor Milan, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Fyzika v kurikulu středních škol (RVP, ŠVP) 2. Problematika vzdělávacích standardů ve středoškolské fyzice a ověření jejich dosažení 3. Fyzikální úlohy, jejich typologie a postupy při řešení 4. Fyzikální soutěže v ČR a ve světě, jejich organizace a zapojení studentů 5. Učebnice fyziky pro SŠ, jejich kritický rozbor 6. Další nemateriální výukové prostředky využitelné ve středoškolské fyzice 7. Využití informačních a komunikačních technologií ve výuce fyziky 8. Výstupové praxe 9. Reflexe výstupových praxí 10. Laboratorní práce ve výuce fyziky na SŠ a možnosti jejich inovací 11. Hodnocení studentů z fyziky na SŠ. Didaktická hra ve výuce fyziky. 12. Experimenty ve výuce fyziky, jejich klasifikace a pravidla pro realizaci. Virtuální experimenty. 13. Fyzikální exkurze a neformální vzdělávání ve fyzice (science centra, science show apod.). Závěrečné opakování, shrnutí, evaluace předmětu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s analýzou videozáznamu, Diskuse, Přednáška, Seminář
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znalost základních pojmů z pedagogiky a psychologie. Dokonalá znalost experimentální fyziky. DIF1 |
Výsledky učení |
---|
student zvládne základní metodiku výuky fyziky |
Odborné dovednosti |
---|
Je schopen plánovat, realizovat a kriticky vyhodnocovat výuku fyziky na daném stupni škol. Dokáže diskutovat o své výuce s kolegy a je připraven aktivně přistupovat k dalšímu vzdělávání v rámci profesní pdopory učitelů fyziky. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: efektivně a kriticky využít nástrojů umělé inteligence a nést konečnou odpovědnost za výsledek své práce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Kooperativní výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Formativní hodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Formativní hodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Formativní hodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Fenclová, Jitka. Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky : Cvičení z didaktiky fyziky : Vysokošk. příručka pro stud. matematicko-fyz., přírodověd. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
-
Hewitt, P.G. Conceptual physics. New York, 2002. ISBN 978-03-219-0910-7.
-
Janás, Josef; Trna, Josef. Konkrétní didaktika fyziky II.. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3624-9.
-
Kašpar, Emil. Didaktika fyziky : Obecné otázky. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1978.
-
Stuchlíková, Iva; Janík, Tomáš,; Beneš, Zdeněk,; Bílek, Martin,; Brücknerová, Karla,; Černochová, Miroslava,; Čížková, Věra,; Čtrnáctová, Hana,; Dvořák, Leoš; Dytrtová, Kateřina,; Gracová, Blažena,; Hník, Ondřej,; Kekule, Martina; Kostková, Klára; Kubiatko, Milan,; Nedělka, Michal,; Novotná, Jarmila,; Papáček, Miroslav,; Petr, Jan,; Píšová, Michaela,; Řezníčková, Dana,; Slavík, Jan,; Staněk, Antonín,; Šmejkalová, Martina,; Tichá, Marie; Valenta, Josef,; Vaníček, Jiří,; Vondrová, Naďa. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.
-
Svoboda, Emanuel; Kolářová, Růžena. Didaktika fyziky základní a střední školy : vybrané kapitoly. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1181-3.
|