Předmět: Didaktika fyziky 2 ZŠ

« Zpět
Název předmětu Didaktika fyziky 2 ZŠ
Kód předmětu KMT/DIF2Z
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Babor Milan, doc. Mgr. Ph.D.
  • Poslední Petr, PhDr. Ph.D.
  • Kolací Slavěna, PhDr.
  • Smetana Michal, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Fyzika v kurikulu základních škol (RVP, ŠVP) 2. Problematika vzdělávacích standardů ve fyzice na ZŠ a ověření jejich dosažení 3. Fyzikální úlohy, jejich typologie a postupy při řešení 4. Fyzikální soutěže v ČR a ve světě, jejich organizace a zapojení studentů 5. Učebnice fyziky pro ZŠ, jejich kritický rozbor 6. Další nemateriální výukové prostředky využitelné ve fyzice na ZŠ 7. Využití informačních a komunikačních technologií ve výuce fyziky 8. Moderní technologie ve výuce fyziky - virtuální realita, umělá inteligence 9. Laboratorní práce ve výuce fyziky na ZŠ a možnosti jejich inovací 10. Hodnocení studentů z fyziky na ZŠ. Didaktická hra ve výuce fyziky. 11. Experimenty ve výuce fyziky, jejich klasifikace a pravidla pro realizaci. Virtuální experimenty, využití dataloggerů. 12. Fyzikální exkurze a neformální vzdělávání ve fyzice (science centra, science show apod.). 13. Závěrečné opakování, shrnutí, evaluace předmětu

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s analýzou videozáznamu, Diskuse, Přednáška, Seminář
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 35 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znalost základních pojmů z pedagogiky a psychologie. Dokonalá znalost experimentální fyziky. Předmět DIF1Z.
Výsledky učení
student zvládne základní metodiku výuky fyziky
Obecné způsobilosti
mgr. studium: efektivně a kriticky využít nástrojů umělé inteligence a nést konečnou odpovědnost za výsledek své práce,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Diskuse,
Hodnotící metody
Ústní zkouška,
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Janás, Josef; Trna, Josef. Konkrétní didaktika fyziky II.. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3624-9.
  • Kolářová, I. a kol. Co by měl žák základní školy umět z fyziky, chemie a přírodopisu (návrh evaluačních kritérií přírodovědného vzdělávání na základní škole). Prometheus Praha, 1998. ISBN 80-7196-110-8.
  • RAUSCHNABEL, Philipp A. Augmented reality and virtual reality: changing realities in a dynamic world. Progress in IS.. Cham [Švýcarsko]: Springer, 2020. ISBN 978-80-244-4853-4.
  • Stuchlíková, Iva; Janík, Tomáš,; Beneš, Zdeněk,; Bílek, Martin,; Brücknerová, Karla,; Černochová, Miroslava,; Čížková, Věra,; Čtrnáctová, Hana,; Dvořák, Leoš; Dytrtová, Kateřina,; Gracová, Blažena,; Hník, Ondřej,; Kekule, Martina; Kostková, Klára; Kubiatko, Milan,; Nedělka, Michal,; Novotná, Jarmila,; Papáček, Miroslav,; Petr, Jan,; Píšová, Michaela,; Řezníčková, Dana,; Slavík, Jan,; Staněk, Antonín,; Šmejkalová, Martina,; Tichá, Marie; Valenta, Josef,; Vaníček, Jiří,; Vondrová, Naďa. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr