Předmět: Didaktika matematiky III

« Zpět
Název předmětu Didaktika matematiky III
Kód předmětu KMT/DIM3
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Císařová Alena, PhDr. Ph.D.
  • Bílek Jiřina, doc. RNDr. CSc.
Obsah předmětu
Rozvržení učiva po jednotlivých týdnech: 1. RVP Matematika a její aplikace, TO Geometrie v rovině a v prostoru, Nestandardní aplikační úlohy a problémy, standardní úlohy dle RVP 2. Základy rýsování, základní geometrické útvary 3. Rovinné útvary - mnohoúhelníky, kružnice 4. Prostorové útvary a jejich znázorňování 5. Míry útvarů - obvody a obsahy rovinných útvarů, povrchy a objemy prostorových útvarů 6. Pythagorova věta v rovině a v prostoru 7. Goniometrické funkce 8. Shodnost útvarů a shodná zobrazení 9. Podobnost útvarů a podobná zobrazení 10. Množiny bodů dané vlastnosti, konstrukční úlohy 11. Úlohy rozvíjející prostorovou představivost 12. Kombinatorické úlohy 13. Matematické soutěže a jejich význam pro motivaci studia matematiky Studenti se seznamují s problémovými a nestandardními úlohami, připravují složitější úlohy, úlohy rozšiřujícího učiva a také činnosti, které lze zařadit do výuky v matematickém kroužku, neboť zdokonalují logické myšlení, prostorovou představivost, kombinatorické i početní dovednosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 20 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 8 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 50 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
dosahovat znalostí na úrovni absolventa matematického oboru bakalářského studia
dosahovat znalostí požadovaných k absolvování didaktických předmětů
Odborné dovednosti
používat dovednosti na úrovni absolventa matematického oboru bakalářského studia
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
aplikovat poznatky obecné didaktiky
Výsledky učení
Odborné znalosti
zdůvodnit postupy pro určení míry různých geometrických útvarů
znát správné výrazy a termíny související s geometrickým učivem
Odborné dovednosti
znázornit prostorové útvary v rovině
demonstrovat podobné a shodné útvary na vhodných modelech
používat pomůcky pro výuku geometrie k vysvětlení pojmů
provést jednoduchou geometrickou konstrukci tabulovým pravítkem a kružítkem
rýsovat s využitím nástrojů interaktivní tabule
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Prezentace práce studentů,
Samostudium,
Seminární výuka (badatelské metody),
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Samostudium,
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Odborné dovednosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Doporučená literatura
  • Učebnice pro ZŠ a nižší třídy gymnázií.
  • Blažková, Růžena; Budínová, Irena. Matematika pro bystré a nadané žáky. 2. díl. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-266-1157-8.
  • Etzold, Heiko; Petzschler, Ines. Nápadník aktivit a her do hodin matematiky. 1. vyd. Brno : Edika, 2013. ISBN 978-80-266-0174-6.
  • Frobisher, Anne, Frobisher, Len. Didaktika matematiky: Porozumieť, riešiť, počítať. Bratislava, 2015. ISBN 978-80-8140-180-0.
  • Polák, Josef. Didaktika matematiky : Jak učit matematiku zajímavě a užitečně. 1. vyd. Plzeň : Fraus, 2014. ISBN 978-80-7238-449-5.
  • Rendl, Miroslav, Vondrová, Naďa. Kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů. Praha : UK, 2013. ISBN 978-80-7290-723-.
  • Van de Walle, John A. Elementary and middle school mathematics: teaching developmentally. Harlow, 2016. ISBN 978-1-292-09769-5.
  • Vondrová, N. Úvod do didaktiky matematiky. Praha, 2014. ISBN 978-80-7290-659-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr