Předmět: Didaktika tchv A

« Zpět
Název předmětu Didaktika tchv A
Kód předmětu KMT/DITAM
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sieber Miloš, Mgr. Ph.D.
  • Benešová Daniela, Prof. PaedDr. Ph.D.
  • Rohanová Jana, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Dokumenty školské soustavy. 2. Kurikulum jako základní dokument. Strategie technického vzdělávání. 3. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 4. Školní vzdělávací programy. 5. Modulární systém - charakteristika vzhledem k obsahu oblasti Člověk a svět práce. 6. Konstrukce modulů a submodulů. 7. Systémové a mezipředmětové vztahy. 8. Výchovné a vzdělávací cíle technické výchovy - požadavky, návaznost na kompetence. 9. Cíle z hlediska požadavků technické výchovy. 10. Didaktická transformace. 11. Vyučovací metody a organizační formy v technické výchově. 12. Projektová výuka, projekty v technické výchově. 13. Polytechnické vzdělávání a jeho historie, koncepty badatelské výuky, STEM aj.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Studijní praxe, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 30 hodin za semestr
  • Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den] - 6 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 50 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
základní znalosti z obecné pedagogiky, psychologie a pedagogické psychologie
Výsledky učení
pochopit koncepci kurikulární transformace základního školství znát cíle technické výchovy prokázat znalost RVP ZV ovládat principy projektové výuky osvojit si základní učitelské dovednosti - plánování a organizaci vyučovacího procesu
Odborné dovednosti
zvládnout práci s RVP ZV dokázat vytvořit ŠVP pro vzdělávací oblast Člověk a svět práce vytvořit didaktický projekt na zvolené téma
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Studijní praxe,
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Projektová výuka,
Kooperativní výuka,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Ústní zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Aichinger, Daniel; Brändle, Marcus; Ekkert, Fritz; Fadrhonc, Jan; Heller, Karl; Honzíková, Jarmila,; Honzík, Lukáš; Horlacher, Bernhard; Hrdlička, Jan; Jurich, Norbert; Kanta, Tomáš; Korálová, Eva; Kraitr, Milan,; Král, Jan; Kranzinger, Franz; Prchlík, Jiří; Richtr, Václav,; Simbartl, Petr,; Spurk, Marco; Štich, Lukáš; Štrofová, Jitka,; Trein, Hans-Martin; Augustínová, Lucia. Učení pro život a práci : metodická příručka pro 2. stupeň ZŠ : vzdělávací oblast Člověk a svět práce. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-8140-285-2.
  • BAJTOŠ, J. Didaktika technických predmetov.. Žilina: Žilinská univerzita,, 1999.
  • Bajtoš, J.; Marhevková, A. Školské podvádzanie. Košice, 2016. ISBN 978-80-8168-452-4.
  • FRIEDMANN, Z. Didaktika technické výchovy. Brno, 2001..
  • HONZÍKOVÁ, J., DOSTÁL, J., HAŠKOVÁ, A., KROPÁČ, J., KOŽUCHOVÁ, M., ĎURIŠ, M., FADRHONC, J., STEBILA, J., ČÁSTKOVÁ, P., UHRINOVÁ, M., BENDÍK, M., ŽILKOVÁ, K. Technické vzdělávání na základních školách v kontextu společenských a technologických změn. Olomouc UPOL, 2017. ISBN 978-80-244-5238-8.
  • Honzíková, Jarmila. Pracovní výchova s didaktikou. Vydání I. 2015. ISBN 978-80-7452-111-9.
  • Honzíková, Jarmila. Výukové projekty v technické výchově. [Praha : Royen Trade], 2013. ISBN 978-80-87887-60-8.
  • Kropáč, Jiří; Chráska, Miroslav. Výchova v obecně technických předmětech. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0897-X.
  • Pasch, Marvin; Koldinský, Milan. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4.
  • VALENTA, J. Projektová metoda ve škole a za školou. Pedagogické centrum Plzeň, 1999. ISBN ISBN 80-7020-045-.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr