Předmět: Didaktika C

« Zpět
Název předmětu Didaktika C
Kód předmětu KMT/DITCM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sieber Miloš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Řešení případových studií - praktický rozvoj klíčových kompetencí učitele na vybraných modelových situacích. Plánování praktické činnosti. Evaluace práce učitele a žáků. Mikrovýstupy, technické, pedagogické a psychodidaktické aspekty. Realizace výukové jednotky a její rozbor.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s analýzou videozáznamu, Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Studium metodou řešení problémů, Samostudium studentů, Přednáška s demonstrací
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 6 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 35 hodin za semestr
  • Nácvik dovedností [3/10] - 5 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
základní znalosti z obecné pedagogiky, psychologie a pedagogické psychologie. Zvládnutí modulárního uspořádání kurikula technické výchovy ve vzdělávací oblasti Člověk a svět práce ve ŠVP
Odborné dovednosti
Plánování vyučovací jednotky Tchv.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Výsledky učení
Odborné znalosti
definovat klíčové kompetence důležité v oblasti technického vzdělávání ovládat diaktické metody, formy a prostředky v technické výchově pochopit význam a koncepci případové studie
Odborné dovednosti
schopnost doplňovat modulární systém kurikula ŠVP pro vzdělávací oblast Člověk a svět práce aplikovat nové výukové metody a organizační formy na učivo kurikula technické výchovy orientovat se v dostupných materiálních prostředcích výuky a dokázat je aplikovat na učivo v jednotlivých submodulech kurikula dokázat vhodně zařazovat kroskurikulární témata do submodulů kurikula umět kompletně připravit případovou studii didaktické situace na zadané nepozvolené téma (zpracovat úplný prekoncepty studie) realizovat případovou studii dokázat analyzovat v kooperaci průběh didaktické situace, postřehnout pozitivní i negativní prvky zvládnout autoevaluaci a na jejím základě rozvinout další své učitelské kompetence
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Přednáška s aktivizací studentů,
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Projektová výuka,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Kooperativní výuka,
Řešení problémů,
Obecné způsobilosti
Kooperativní výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Skupinová prezentace,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Výstupní projekt,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Aichinger, Daniel; Brändle, Marcus; Ekkert, Fritz; Fadrhonc, Jan; Heller, Karl; Honzíková, Jarmila,; Honzík, Lukáš; Horlacher, Bernhard; Hrdlička, Jan; Jurich, Norbert; Kanta, Tomáš; Korálová, Eva; Kraitr, Milan,; Král, Jan; Kranzinger, Franz; Prchlík, Jiří; Richtr, Václav,; Simbartl, Petr,; Spurk, Marco; Štich, Lukáš; Štrofová, Jitka,; Trein, Hans-Martin; Augustínová, Lucia. Učení pro život a práci : metodická příručka pro 2. stupeň ZŠ : vzdělávací oblast Člověk a svět práce. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-8140-285-2.
  • Bajtoš, J.; Marhevková, A. Školské podvádzanie -- problémový aspekt hodnotenia výkonov žiakov. Košice, 2016. ISBN 978-80-8168-452-4.
  • FRIEDMANN, Z. Didaktika technické výchovy. Brno, 2001..
  • HONZÍKOVÁ, J., DOSTÁL, J., HAŠKOVÁ, A., KROPÁČ, J., KOŽUCHOVÁ, M., ĎURIŠ, M., FADRHONC, J., STEBILA, J., ČÁSTKOVÁ, P., UHRINOVÁ, M., BENDÍK, M., ŽILKOVÁ, K. Technické vzdělávání na základních školách v kontextu společenských a technologických změn. Olomouc UPOL, 2017. ISBN 978-80-244-5238-8.
  • Honzíková, Jarmila. Pracovní výchova s didaktikou. Vydání I. 2015. ISBN 978-80-7452-111-9.
  • Honzíková, Jarmila. Výukové projekty v technické výchově. [Praha : Royen Trade], 2013. ISBN 978-80-87887-60-8.
  • Kropáč, Jiří; Chráska, Miroslav. Výchova v obecně technických předmětech. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0897-X.
  • MACH, P., KROTKÝ, J. Videoteaching - a way to improve student experience. Polsko, 2013.
  • Mošna, F. a kol. Didaktika technické výchovy. Praha, SPN, 1992.
  • Pasch, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.
  • Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-681-0.
  • SKALKOVÁ, J. Za novou kvalitu vyučování. Brno: Paido, 1995. ISBN ISBN 80-85931-11-.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr