Předmět: Didaktická technologie MŠ

« Zpět
Název předmětu Didaktická technologie MŠ
Kód předmětu KMT/DITMŠ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Mizeráková Kristýna, Mgr. et Mgr.
  • Staněk Daniel, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Uvést studenty do problematiky didaktických technologií a didaktické techniky používané především v předškolním vzdělávání. Pochopení principů významu moderních výukových prostředků aplikovaných při výuce. 1) Technické výukové prostředky, interaktivní a multimediální výukové technologie ve výuce teorie a praxe. Teorie rozvoje digitální gramotnosti a informatického myšlení. Specifika využití vybraných pomůcek v mateřské škole. 2) Projekce. Práce se zpětnými projektory, návrh promítací fólie na počítači, interaktivní tabule, hudební senzorická tabule, bílá tabule, historická AV technika. Práce s rastrovou a vektorou grafikou zásady a tvorba pracovních listů. 3) Digitální fotoaparát. Práce s fotoaparátem, úprava digitální fotografie, použití fotografie při tvorbě výukových pomůcek. 4) Tvorba interaktivní a multimediální prezentace. Zásady tvorby prezentace, práce s objekty a textem, animace. 5) Střih videa. Digitalizace analogového záznamu, přechodové efekty, zvukové efekty, vkládání titulků (i z externích programů), tvorba video souboru a disku DVD, interaktivní menu. 6) Animace. Snímání předlohy statickou kamerou, zachytávání snímků video softwarem, vkládání hudby, titulků, komentáře. 7) Digitální kamera. Tvorba jednoduchého scénáře, natáčení scény. Specifika natáčení ve třídě a didaktický film. 8) Audio a video přístroje. Ovládání videorekordéru, práce s HI-FI věží, dodatečný dabing záznamů, možnosti DVD rekordéru, digitalizace videa. kamera v evaluaci práce učitele. 9) Scanner. Digitalizace obrazové předlohy, skenování transparentních objektů, OCR, úprava snímků, využití získaných obrázků. 10) Digitalizace zvuku. Nahrávání z různých zdrojů (mikrofon, magnetofon, CD), úprava signálu, mixování signálů, speciální zvukové efekty v reálném čase, tvorba audio CD a MP3. 11) Práce s robotickými hračkami a aplikacemi vhodnými pro výuku algoritmizace u dětí v MŠ, návrh, tvorba a evaluace pomůcek. Digitální gramotnost

Studijní aktivity a metody výuky
Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Přednáška s demonstrací, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 30 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
definovat prostředky bezpečnosti práce s elektrickým zařízením
objasnit základní pojmy z oblasti multimédií a počítačů
Odborné dovednosti
orientovat se v grafickém uživatelském prostředí OS Windows
ovládat na uživatelské úrovni standardní multimediální techniku a počítač
prezentovat výsledky řešení v omezeném čase
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
Výsledky učení
Odborné znalosti
objasnit funkci technických výukových prostředků ve výuce
objasnit principy technologií a zařízení využívaných pro ICT podporu výuky
vysvětlit slabé a silné stránky interaktivní a multimediální výuky
clarify the function of technical teaching aids in teaching explain the principles of technologies and devices used for ICT support of teaching explain the weaknesses and strengths of interactive and multimedia teaching
Odborné dovednosti
vytvořit interaktivní a multimediální prezentaci, dle daných pravidel a požadavků
navrhovat vhodná interaktivní a multimediální řešení pro zvýšení efektivity výuky
rozvíjet u žáků pomocí technologií digitální gramotnost
volit funkčně různé organizační formy ve výuce za pomocí technologií
řešit drobné technické problémy spojené s využíváním technologií ve výuce
create an interactive and multimedia presentation, according to the rules and requirements design appropriate interactive and multimedia solutions to enhance the effectiveness of teaching to develop digital literacy in students using technology choose functionally different organisational forms in teaching using technology solve minor technical problems related to the use of technology in teaching Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Cvičení (praktické činnosti),
Výuka podporovaná multimédii,
Odborné dovednosti
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Skupinová konzultace,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Hlavatý Josef. Didaktická technika pro učitele.
  • Holsinger, Erik. Jak pracují multimédia. c 1994. Brno : UNIS publishing, 1995. ISBN 1-56276-208-7.
  • Horný, Stanislav. Digitální fotografie a její zpracování. Vyd. 1. Praha : Oeconomica, 2005. ISBN 80-245-0797-8.
  • Jan Krotký a kol. Portál CDMVT. 2008.
  • Kouba, Luděk. Technické systémy ve výuce : Skripta pro posl. pedagogické fak. Univ. Karlovy. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-604-8.
  • KROTKÝ J. a kol. Multimediální učebnice didaktických technologií. Plzeň, 2012.
  • Kubík, J. Režie a střih při realizaci audiovizuálního výukového záznamu. Praha, 1989.
  • MAYER, Richard. E. Multimedia Learning. ambridge: Cambridge University Press, 2001. ISBN 0-521-78239-2.
  • Švejda G. Didaktické technologie I, II. České Budějovice, 1995.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní