Vyučující
|
-
Mizeráková Kristýna, Mgr. et Mgr.
-
Staněk Daniel, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Uvést studenty do problematiky didaktických technologií a didaktické techniky používané především v předškolním vzdělávání. Pochopení principů významu moderních výukových prostředků aplikovaných při výuce. 1) Technické výukové prostředky, interaktivní a multimediální výukové technologie ve výuce teorie a praxe. Teorie rozvoje digitální gramotnosti a informatického myšlení. Specifika využití vybraných pomůcek v mateřské škole. 2) Projekce. Práce se zpětnými projektory, návrh promítací fólie na počítači, interaktivní tabule, hudební senzorická tabule, bílá tabule, historická AV technika. Práce s rastrovou a vektorou grafikou zásady a tvorba pracovních listů. 3) Digitální fotoaparát. Práce s fotoaparátem, úprava digitální fotografie, použití fotografie při tvorbě výukových pomůcek. 4) Tvorba interaktivní a multimediální prezentace. Zásady tvorby prezentace, práce s objekty a textem, animace. 5) Střih videa. Digitalizace analogového záznamu, přechodové efekty, zvukové efekty, vkládání titulků (i z externích programů), tvorba video souboru a disku DVD, interaktivní menu. 6) Animace. Snímání předlohy statickou kamerou, zachytávání snímků video softwarem, vkládání hudby, titulků, komentáře. 7) Digitální kamera. Tvorba jednoduchého scénáře, natáčení scény. Specifika natáčení ve třídě a didaktický film. 8) Audio a video přístroje. Ovládání videorekordéru, práce s HI-FI věží, dodatečný dabing záznamů, možnosti DVD rekordéru, digitalizace videa. kamera v evaluaci práce učitele. 9) Scanner. Digitalizace obrazové předlohy, skenování transparentních objektů, OCR, úprava snímků, využití získaných obrázků. 10) Digitalizace zvuku. Nahrávání z různých zdrojů (mikrofon, magnetofon, CD), úprava signálu, mixování signálů, speciální zvukové efekty v reálném čase, tvorba audio CD a MP3. 11) Práce s robotickými hračkami a aplikacemi vhodnými pro výuku algoritmizace u dětí v MŠ, návrh, tvorba a evaluace pomůcek. Digitální gramotnost
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Přednáška s demonstrací, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 30 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat prostředky bezpečnosti práce s elektrickým zařízením |
objasnit základní pojmy z oblasti multimédií a počítačů |
Odborné dovednosti |
---|
orientovat se v grafickém uživatelském prostředí OS Windows |
ovládat na uživatelské úrovni standardní multimediální techniku a počítač |
prezentovat výsledky řešení v omezeném čase |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit funkci technických výukových prostředků ve výuce |
objasnit principy technologií a zařízení využívaných pro ICT podporu výuky |
vysvětlit slabé a silné stránky interaktivní a multimediální výuky |
clarify the function of technical teaching aids in teaching explain the principles of technologies and devices used for ICT support of teaching explain the weaknesses and strengths of interactive and multimedia teaching |
Odborné dovednosti |
---|
vytvořit interaktivní a multimediální prezentaci, dle daných pravidel a požadavků |
navrhovat vhodná interaktivní a multimediální řešení pro zvýšení efektivity výuky |
rozvíjet u žáků pomocí technologií digitální gramotnost |
volit funkčně různé organizační formy ve výuce za pomocí technologií |
řešit drobné technické problémy spojené s využíváním technologií ve výuce |
create an interactive and multimedia presentation, according to the rules and requirements design appropriate interactive and multimedia solutions to enhance the effectiveness of teaching to develop digital literacy in students using technology choose functionally different organisational forms in teaching using technology solve minor technical problems related to the use of technology in teaching Translated with www.DeepL.com/Translator (free version) |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Skupinová konzultace, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Hlavatý Josef. Didaktická technika pro učitele.
-
Holsinger, Erik. Jak pracují multimédia. c 1994. Brno : UNIS publishing, 1995. ISBN 1-56276-208-7.
-
Horný, Stanislav. Digitální fotografie a její zpracování. Vyd. 1. Praha : Oeconomica, 2005. ISBN 80-245-0797-8.
-
Jan Krotký a kol. Portál CDMVT. 2008.
-
Kouba, Luděk. Technické systémy ve výuce : Skripta pro posl. pedagogické fak. Univ. Karlovy. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-604-8.
-
KROTKÝ J. a kol. Multimediální učebnice didaktických technologií. Plzeň, 2012.
-
Kubík, J. Režie a střih při realizaci audiovizuálního výukového záznamu. Praha, 1989.
-
MAYER, Richard. E. Multimedia Learning. ambridge: Cambridge University Press, 2001. ISBN 0-521-78239-2.
-
Švejda G. Didaktické technologie I, II. České Budějovice, 1995.
|