Lecturer(s)
|
-
Mizeráková Kristýna, Mgr. et Mgr.
-
Staněk Daniel, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
1) Technical teaching resources, interactive and multimedia teaching technologies in teaching - theory and practice. Theory of Digital Literacy and Information Thinking. Specifics of the use of selected aids in kindergarten. 2) Projection. Work with overhead projectors, computer proposal of a projection foil, interactive whiteboard, music receptive board, white board, historic AV technology. Working with raster and vector graphics with the principle and creation of worksheets. 3) Digital camera. Work with camera, digital photo editing, use of photography. 4) Creation of interactive and multimedia presentation. Rules for creation of a presentation, work with objects and text, animation. 5) Video editing. Analog record digitalization, transitional effects, sound effects, subtitle insertion (also from external programs), video files and DVD disc creation, interactive menu. 6) Animation. Picture taking by a static video camera, recording by help of a video software, music, subtitles, and commentary insertion 7) Digital camera. Creation of a simple script, scene recording. Specifics of video acquisition in the classroom and didactic movie. 8) Audio and video devices. Video recorder control, work with hi-fi system, additional dubbing of the recordings, DVD recorder options, video digitalization 9) Scanner. Image model digitalization, transparent objects scanning, OCR, image editing, image application. 10) Sound digitalization. Recording from different sources (microphone, tape recorder, CD), signal editing and mixing, special sound effects in real time, audio CD and MP3 creation. 11) Work with robot toys and applications suitable for teaching algorithmization in children in kindergarten, design, creation and evaluation of aids.
|
Learning activities and teaching methods
|
Multimedia supported teaching, Students' portfolio, Lecture with visual aids, Practicum
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Individual project (40)
- 30 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 20 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
definovat prostředky bezpečnosti práce s elektrickým zařízením |
objasnit základní pojmy z oblasti multimédií a počítačů |
Skills |
---|
orientovat se v grafickém uživatelském prostředí OS Windows |
ovládat na uživatelské úrovni standardní multimediální techniku a počítač |
prezentovat výsledky řešení v omezeném čase |
Competences |
---|
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
objasnit funkci technických výukových prostředků ve výuce |
objasnit principy technologií a zařízení využívaných pro ICT podporu výuky |
vysvětlit slabé a silné stránky interaktivní a multimediální výuky |
clarify the function of technical teaching aids in teaching explain the principles of technologies and devices used for ICT support of teaching explain the weaknesses and strengths of interactive and multimedia teaching |
Skills |
---|
vytvořit interaktivní a multimediální prezentaci, dle daných pravidel a požadavků |
navrhovat vhodná interaktivní a multimediální řešení pro zvýšení efektivity výuky |
rozvíjet u žáků pomocí technologií digitální gramotnost |
volit funkčně různé organizační formy ve výuce za pomocí technologií |
řešit drobné technické problémy spojené s využíváním technologií ve výuce |
create an interactive and multimedia presentation, according to the rules and requirements design appropriate interactive and multimedia solutions to enhance the effectiveness of teaching to develop digital literacy in students using technology choose functionally different organisational forms in teaching using technology solve minor technical problems related to the use of technology in teaching Translated with www.DeepL.com/Translator (free version) |
Competences |
---|
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture with visual aids |
Practicum |
Multimedia supported teaching |
Skills |
---|
Students' portfolio |
Competences |
---|
Group discussion |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Seminar work |
Continuous assessment |
Skills |
---|
Skills demonstration during practicum |
Individual presentation at a seminar |
Competences |
---|
Self-evaluation |
Recommended literature
|
-
Hlavatý Josef. Didaktická technika pro učitele.
-
Holsinger, Erik. Jak pracují multimédia. c 1994. Brno : UNIS publishing, 1995. ISBN 1-56276-208-7.
-
Horný, Stanislav. Digitální fotografie a její zpracování. Vyd. 1. Praha : Oeconomica, 2005. ISBN 80-245-0797-8.
-
Jan Krotký a kol. Portál CDMVT. 2008.
-
Kouba, Luděk. Technické systémy ve výuce : Skripta pro posl. pedagogické fak. Univ. Karlovy. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-604-8.
-
KROTKÝ J. a kol. Multimediální učebnice didaktických technologií. Plzeň, 2012.
-
Kubík, J. Režie a střih při realizaci audiovizuálního výukového záznamu. Praha, 1989.
-
MAYER, Richard. E. Multimedia Learning. ambridge: Cambridge University Press, 2001. ISBN 0-521-78239-2.
-
Švejda G. Didaktické technologie I, II. České Budějovice, 1995.
|