Vyučující
|
-
Benešová Daniela, Prof. PaedDr. Ph.D.
-
Staněk Daniel, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Technické výukové prostředky, interaktivní a multimediální výukové technologie ve výuce teorie a praxe. Specifika prvního stupně ZŠ. 2) Projekce. Práce se zpětnými projektory, návrh promítací fólie na počítači, interaktivní tabule, hudební senzorická tabule, bílá tabule, historická AV technika. Práce s rastrovou a vektorou grafikou zásady a tvorba pracovních listů. 3) Digitální fotoaparát. Práce s fotoaparátem, úprava digitální fotografie, použití fotografie při tvorbě výukových pomůcek. 4) Tvorba interaktivní a multimediální prezentace. Zásady tvorby prezentace, práce s objekty a textem, animace. 5) Střih videa. Digitalizace analogového záznamu, přechodové efekty, zvukové efekty, vkládání titulků (i z externích programů), tvorba video souboru a disku DVD, interaktivní menu. 6) Animace. Snímání předlohy statickou kamerou, zachytávání snímků video softwarem, vkládání hudby, titulků, komentáře. 7) Digitální kamera. Tvorba jednoduchého scénáře, natáčení scény. Specifika natáčení ve třídě a didaktický film. 8) Audio a video přístroje. Ovládání videorekordéru, práce s HI-FI věží, dodatečný dabing záznamů, možnosti DVD rekordéru, digitalizace videa. 9) Scanner. Digitalizace obrazové předlohy, skenování transparentních objektů, OCR, úprava snímků, využití získaných obrázků. 10) Digitalizace zvuku. Nahrávání z různých zdrojů (mikrofon, magnetofon, CD), úprava signálu, mixování signálů, speciální zvukové efekty v reálném čase, tvorba audio CD a MP3. 11) Didaktika základů programování, práce s robotickými stavebnicemi a aplikacemi pro rozvoj informatického myšlení a digitální gramotnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Přednáška, Cvičení
- Projekt individuální [40]
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 25 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat prostředky bezpečnosti práce s elektrickým zařízením |
objasnit základní pojmy z oblasti multimédií a počítačů |
Odborné dovednosti |
---|
orientovat se v grafickém uživatelském prostředí OS Windows |
ovládat na uživatelské úrovni standardní multimediální techniku a počítač |
prezentovat výsledky řešení v omezeném čase |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit funkci technických výukových prostředků ve výuce |
objasnit principy technologií a zařízení využívaných pro ICT podporu výuky |
vysvětlit slabé a silné stránky interaktivní a multimediální výuky |
Odborné dovednosti |
---|
vytvořit interaktivní a multimediální prezentaci, dle daných pravidel a požadavků |
navrhovat vhodná interaktivní a multimediální řešení pro zvýšení efektivity výuky |
rozvíjet u žáků pomocí technologií digitální gramotnost |
volit funkčně různé organizační formy ve výuce za pomocí technologií |
řešit drobné technické problémy spojené s využíváním technologií ve výuce |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Moodle e-kurz předmětu.
-
Honzíková Jarmila. Využití didaktických a informačních technologií na 1. stupni ZŠ.
-
Horný, Stanislav. Digitální fotografie a její zpracování. Vyd. 1. Praha : Oeconomica, 2005. ISBN 80-245-0797-8.
-
Jan Krotký a kol. Portál CDMVT. 2008.
-
Juřica, Jan. Video na počítači. Vyd. 1. Praha : Computer Press, 2002. ISBN 80-7226-650-0.
-
Novák, Josef. Praktikum didaktické a výpočetní techniky pro studium učitelství prvního stupně základní školy : Určeno pro posl. fak. pedagog.. 1. vyd. Praha : SPN, 1986.
-
Rambousek, Vladimír. Technické výukové prostředky. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1989.
-
Švejda, G. Didaktická technologie I, II. JČU Č. Budějovice, 1995.
|