Lecturer(s)
|
|
Course content
|
1) Projection. Work with overhead projectors, computer proposal of a projection foil, interactive whiteboard, music receptive board, white board, historic AV technology. 2) Digital camera. Work with camera, digital photo editing, use of photography (Powerpoint, Word). 3) Creation of Powerpoint presentation. Rules for creation of a presentation, work with objects and text, animation. 4) Video editing. Analog record digitalization, transitional effects, sound effects, subtitle insertion (also from external programs), video files and DVD disc creation, interactive menu. 5) Animation. Picture taking by a static video camera, recording by help of a video software, music, subtitles, and commentary insertion 6) Digital camera. Creation of a simple script, scene recording. 7) Table audio and video devices. Video recorder control, work with hi-fi system, additional dubbing of the recordings, DVD recorder options, video digitalization 8)Scanner. Image model digitalization, transparent objects scanning, OCR, image editing, image application. 9) Sound digitalization. Recording from different sources (microphone, tape recorder, CD), signal editing and mixing, special sound effects in real time, audio CD and MP3 creation. 10) Software for creation of interactive teaching support, wireless tablets
|
Learning activities and teaching methods
|
Multimedia supported teaching, Students' portfolio, Lecture with visual aids, Practicum
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Individual project (40)
- 28 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Basic PC skills. Basic orientation in MS Windows. Work with files and folders. Hygiene of PC work. |
learning outcomes |
---|
Students can use and work with modern didactic technologies and use them in teaching. Students can search for and process the information and they are able to distribute it in an understandable way. Students work methodically and creatively, they combine different entries (media) and methods. |
teaching methods |
---|
Lecture with visual aids |
Practicum |
Multimedia supported teaching |
Students' portfolio |
assessment methods |
---|
Skills demonstration during practicum |
Seminar work |
Individual presentation at a seminar |
Recommended literature
|
-
Geschwinder, J., Růžička, E., Růžičková, B. Technické prostředky ve výuce.. Olomouc, 1995. ISBN 80-706-7584-5.
-
Hlavatý Josef. Didaktická technika pro učitele.
-
Horný, Stanislav. Digitální fotografie a její zpracování. Vyd. 1. Praha : Oeconomica, 2005. ISBN 80-245-0797-8.
-
Hradský, Josef. PowerPoint 2003 : jak ovládáme PowerPoint, jak připravujeme prezentace, jak pracujeme se snímky, jak upravujeme objekty, jak si poradíme s textem, jak předvádíme prezentaci. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0903-1.
-
Juřica, Jan. Video na počítači. Vyd. 1. Praha : Computer Press, 2002. ISBN 80-7226-650-0.
-
KROTKÝ, J. a kol. Multimediální učebnice didaktických technologií. Plzeň, 2012.
-
Krotký J., Elgrová M. Multimediální výukové technologie ve výuce. Plzeň, 2014.
-
Krotký J. Zpracování fotografie a videozáznamu nejen pro tvorbu výukových materiálů. Plzeň, 2014.
-
Lepil O. Teorie a praxe tvorby výukových materiálů: zvyšování kvality vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů. Olomouc, 2010. ISBN 978-80-244-2489-7.
-
Ouroda Karel. Vybrané přístroje didaktické techniky.
-
Švejda G. Didaktické technologie I, II. České Budějovice, 1995.
-
Zlámalová H. Distanční vzdělávání a eLearning: učební text pro distanční studium. Praha, 2008. ISBN 978-80-86723-56-3.
|