Předmět: Didaktika matematiky I

« Zpět
Název předmětu Didaktika matematiky I
Kód předmětu KMT/DIZ1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Císařová Alena, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Základní induktivní postupy, induktivně vedená výuka. 2. Didaktika matematiky jako věda, cíle a úkoly matematického vzdělávání. 3. Poznávací proces v matematice, matematické vzdělávání podle stupňů a typů škol. 4. Příprava na vyučování a vyučovací hodinu. 5. Aktivizační výukové metody v matematice (problémové úlohy, didaktické hry), aktivizující momenty ve výuce matematiky. 6. Hodnocení a klasifikace v matematice. 7. Reflexe praxe motivace, prověřování a hodnocení žáků během náslechové praxe, použité metody a formy, porovnání průběhu hodiny s přípravou na hodinu provedenou studenty 8. Pojmy, pojmotvorný proces, klasifikace pojmů. 9. Definice, jejich typy, chybné definice. 10. Věty a jejich důkazy ve školské matematice. 11. Výuka v matematickém kroužku. 12. Vyučování matematice ve vztahu k vývoji školství v našich zemích. Studenti se seznamují s problémovými a nestandardními úlohami, připravují složitější úlohy, úlohy rozšiřujícího učiva a také činnosti, které lze zařadit do výuky v matematickém kroužku, neboť zdokonalují logické myšlení, prostorovou představivost, kombinatorické i početní dovednosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Dialogická výuka, Demonstrace dovedností, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 16 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
mít znalosti odpovídající okruhům ke státní bakalářské zkoušce v oboru Matematika se zaměřením na vzdělávání
Odborné dovednosti
uplatnit vědomosti a dovednosti odpovídající okruhům ke státní bakalářské zkoušce v oboru Matematická studia
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
rozlišit induktivně a deduktivně vedenou výuku
zařadit vyučovaná témata do jednotlivých ročníků
určit obsah a rozsah základních matematických pojmů
Odborné dovednosti
použít induktivní metody při výkladu nových pojmů
použít aktivizující prvky ve výuce
rozlišit předpoklady a tvrzení matematické věty
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
připravit se na vyučování
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Samostudium,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Test,
Doporučená literatura
  • RVP, učebnice, metodické příručky a sbírky úloh pro základní školy a nižší stupeň gymnázií.
  • Hejný, Milan; Novotná, Jarmila; Stehlíková, Naďa. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha : Pedagogická fakulta UK, 2004. ISBN 80-7290-189-3.
  • Květoň, P., Ott, M., Vavroš, M. Metodika výuky matematiky na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínajícího učitele. Ostrava, 2010. ISBN 978-80-7368-888-2.
  • Mikulčák, J. Nástin dějin vzdělávání v matematice (a také školy) v českých zemích do roku 1918. Praha: Matfyzpress, 2010. ISBN 978-807-3781-125.
  • Odvárko, Oldřich; Kadleček, Jiří. Přehled matematiky : pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Praha : Prometheus, 2000. ISBN 80-7196-276-7.
  • Polák, Josef. Didaktika matematiky: Jak učit matematiku zajímavě a užitečně. II. část. Obecná didaktika matematiky.. Plzeň : Fraus, 2016. ISBN 978-80-7489-326-1.
  • Vondrová, N., Rendl, M. Kritická místa matematiky základní školy v řešení žáků. Praha, 2015. ISBN 978-80-246-3234-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr