Vyučující
|
-
Císařová Alena, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní induktivní postupy, induktivně vedená výuka. 2. Didaktika matematiky jako věda, cíle a úkoly matematického vzdělávání. 3. Poznávací proces v matematice, matematické vzdělávání podle stupňů a typů škol. 4. Příprava na vyučování a vyučovací hodinu. 5. Aktivizační výukové metody v matematice (problémové úlohy, didaktické hry), aktivizující momenty ve výuce matematiky. 6. Hodnocení a klasifikace v matematice. 7. Reflexe praxe motivace, prověřování a hodnocení žáků během náslechové praxe, použité metody a formy, porovnání průběhu hodiny s přípravou na hodinu provedenou studenty 8. Pojmy, pojmotvorný proces, klasifikace pojmů. 9. Definice, jejich typy, chybné definice. 10. Věty a jejich důkazy ve školské matematice. 11. Výuka v matematickém kroužku. 12. Vyučování matematice ve vztahu k vývoji školství v našich zemích. Studenti se seznamují s problémovými a nestandardními úlohami, připravují složitější úlohy, úlohy rozšiřujícího učiva a také činnosti, které lze zařadit do výuky v matematickém kroužku, neboť zdokonalují logické myšlení, prostorovou představivost, kombinatorické i početní dovednosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Dialogická výuka, Demonstrace dovedností, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 16 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
mít znalosti odpovídající okruhům ke státní bakalářské zkoušce v oboru Matematika se zaměřením na vzdělávání |
Odborné dovednosti |
---|
uplatnit vědomosti a dovednosti odpovídající okruhům ke státní bakalářské zkoušce v oboru Matematická studia |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozlišit induktivně a deduktivně vedenou výuku |
zařadit vyučovaná témata do jednotlivých ročníků |
určit obsah a rozsah základních matematických pojmů |
Odborné dovednosti |
---|
použít induktivní metody při výkladu nových pojmů |
použít aktivizující prvky ve výuce |
rozlišit předpoklady a tvrzení matematické věty |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
připravit se na vyučování |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (badatelské metody), |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Doporučená literatura
|
-
RVP, učebnice, metodické příručky a sbírky úloh pro základní školy a nižší stupeň gymnázií.
-
Hejný, Milan; Novotná, Jarmila; Stehlíková, Naďa. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha : Pedagogická fakulta UK, 2004. ISBN 80-7290-189-3.
-
Květoň, P., Ott, M., Vavroš, M. Metodika výuky matematiky na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínajícího učitele. Ostrava, 2010. ISBN 978-80-7368-888-2.
-
Mikulčák, J. Nástin dějin vzdělávání v matematice (a také školy) v českých zemích do roku 1918. Praha: Matfyzpress, 2010. ISBN 978-807-3781-125.
-
Odvárko, Oldřich; Kadleček, Jiří. Přehled matematiky : pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Praha : Prometheus, 2000. ISBN 80-7196-276-7.
-
Polák, Josef. Didaktika matematiky: Jak učit matematiku zajímavě a užitečně. II. část. Obecná didaktika matematiky.. Plzeň : Fraus, 2016. ISBN 978-80-7489-326-1.
-
Vondrová, N., Rendl, M. Kritická místa matematiky základní školy v řešení žáků. Praha, 2015. ISBN 978-80-246-3234-6.
|