Předmět: Didaktika matematiky II

« Zpět
Název předmětu Didaktika matematiky II
Kód předmětu KMT/DIZ2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Císařová Alena, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. RVP Matematika a její aplikace, TO Číslo a proměnná, Závislosti, vztahy a práce s daty, standardní úlohy dle RVP 2. Přirozená čísla - číslo, číslice, různé významy přirozeného čísla, dělitelnost 3. Celá čísla - porovnávání celých čísel, operace s celými čísly, absolutní hodnota čísla 4. Racionální čísla - desetinná čísla (porovnávání, operace), zlomky (znázornění, porovnávání, operace, rozšiřování a krácení zlomků), smíšené číslo, kladné a záporné racionální číslo 5. Reálná čísla - mocniny a odmocniny, zavedení, vlastnosti, operace 6. Číselné výrazy - pojmenování výrazu, hodnota výrazu 7. Výrazy s proměnnými dosazení do výrazu, operace s mnohočleny, vzorce pro úpravu výrazů 8. Poměr, přímá a nepřímá úměrnost, trojčlenka 9. Lineární rovnice a jejich soustavy - ekvivalentní úpravy, výpočet neznámé ze vzorce 10. Reflexe praxe - vyzkoušené metody a formy výuky, zkušenosti s prověřováním a hodnocením žáků, s jejich aktivizací 11. Slovní úlohy - fáze řešení, typy slovních úloh 12. Lineární a kvadratická funkce - vlastnosti funkce, grafy funkcí 13. Procenta a základy finanční matematiky, práce s daty, grafy, diagramy, tabulky Studenti se seznamují s problémovými a nestandardními úlohami, připravují složitější úlohy, úlohy rozšiřujícího učiva a také činnosti, které lze zařadit do výuky v matematickém kroužku, neboť zdokonalují logické myšlení, prostorovou představivost, kombinatorické i početní dovednosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Přednáška, Přednáška s demonstrací
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 10 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
mít znalosti odpovídající okruhům ke státní bakalářské zkoušce v oboru Matematika se zaměřením na vzdělávání
Odborné dovednosti
uplatnit vědomosti a dovednosti odpovídající okruhům ke státní bakalářské zkoušce v oboru Matematika se zaměřením na vzdělávání
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat postupy pro porovnávání čísel v daném číselném oboru
vyjmenovat postupy pro řešení rovnic a jejich soustav
odlišit funkce a jiné závislosti
Odborné dovednosti
vysvětlit algoritmy operací s čísly v daném číselném oboru
vyjádřit část celku různými způsoby
použít vhodnou metodu pro vyřešení slovní úlohy
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Test,
Doporučená literatura
  • Učebnice, sbírky úloh a další materiály pro ZŠ a nižší ročníky víceletých gymnázií.
  • Etzold, Heiko; Petzschler, Ines. Nápadník aktivit a her do hodin matematiky. 1. vyd. Brno : Edika, 2013. ISBN 978-80-266-0174-6.
  • Fehérová, Š., Kučinová, E., Květoň, P. Didaktika matematiky pro základní školy. Ostrava, 2006.
  • HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola a matematika: konstruktiv. přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-581-4.
  • Polák, J. Přehled středoškolské matematiky.. Praha : Prometheus, 2008. ISBN 978-80-7196-356-1.
  • Polák, Josef. Didaktika matematiky : Jak učit matematiku zajímavě a užitečně. 1. vyd. Plzeň : Fraus, 2014. ISBN 978-80-7238-449-5.
  • Starý, K. a kol. Úlohy pro rozvoj dovedností. Metodická publikace pro učitele základních škol a víceletých gymnázií. Praha: ČŠI, 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr