Vyučující
|
-
Mizeráková Kristýna, Mgr. et Mgr.
-
Benešová Daniela, Prof. PaedDr. Ph.D.
-
Sieber Miloš, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Didaktika jako věda. Systém didaktiky pracovní výchovy, didaktická transformace. 2. Úloha a význam pracovní výchovy, historický pohled a inovace přístupu s ohledem na rozvoj dalších kompetencí a gramotností (koncept Technika), 3. Obsah vzdělávání v pracovní výchově a její místo na 1.st. ZŠ. Legislativa, RVP a ŠVP 4. Antropogenní činitelé vzdělávání a modelování vyučovacího procesu pracovních činností. 5. Didaktické zásady a principy. 6. Vyučovací metody a koncepce vyučování. 7. Organizační formy vyučování v pracovní výchově. Materiální prostředky vyučování. 8. Analýza a hodnocení vzdělávacích materiálů pro pracovní výchovu. 9. Tvořivost v pracovní výchově. Výzkumy a měření. 10. Prostředky pro rozvoj tvořivosti a inovačního potenciálu. 11. Plánování pracovních činností. Metodika a bezpečnost práce. 12. Projektová výuka v pracovní výchově, tvorba a hodnocení výstupů projektu. 13. Problémové úlohy a experiment v pracovní výchově.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška
- Kontaktní výuka
- 24 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Znalost stupně rozvoje dětí v rámci předškolního a školního věku |
Odborné dovednosti |
---|
Zkušenosti s praktickým využití materiálů, nástrojů, nářadí |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Zvládnout a jmenovat základní vyučovací metody a organizační formy práce v pracovní výchově Definovat didaktické zásady |
Odborné dovednosti |
---|
Efektivně naplánovat pracovní činnosti pro cílovou skupinu podle požadovaných parametrů Schopnost analyzovat výukové aktivity včetně jejich evaluace |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Skupinová prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Bajtoš, Ján; Honzíková, Jarmila. Vybrané statě školní pedagogiky. 1. vyd. V Plzni : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-595-3.
-
Bajtoš Ján, Marhevková Andrea. Školské podvádzanie -- problémový aspekt hodnotenia výkonov žiakov. Košice, 2016. ISBN 978-80-8168-452-.
-
Creswell, John W. Educational research. 2017. ISBN 978-93-325-4947-0.
-
Částková Pavlína. Rozvoj sebehodnocení žáka v technické výchově na primární škole.. Olomouc, 2018. ISBN 978-80-244-5395-8.
-
Dostál, Jiří. Podkladová studie Člověk a technika. Olomouc, 2018.
-
Honzíková, Honzík. Kdo tvoří, ten nezlobí II aneb Tvoříme ve výukovém projektu. Plzeň, 2015. ISBN 978-80-260-7976-7.
-
Honzíková, Jarmila; Bajtoš, Ján. Didaktika pracovní výchovy na 1. stupni ZŠ. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-255-1.
-
Honzíková, Jarmila. Creativity and skills in school environment. 2015. ISBN 978-3-659-79062-1.
-
Honzíková, Jarmila,; Mach, Petr,; Novotný, Jan. Alternativní přístupy k technické výchově. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-626-4.
-
Honzíková, Jarmila. Netradičně v pracovní výchově. 1. vyd. Plzeň : Krajské centrum vzdělávání a Jazyková škola, 2005. ISBN 80-7020-149-5.
-
Honzíková, Jarmila. Nonverbální tvořivost v technické výchově. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2008. ISBN 978-80-7043-714-8.
-
Honzíková, Jarmila. Pracovní činnosti na 1. stupni základní školy. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 2000. ISBN 80-7082-634-7.
-
Honzíková, Jarmila. Pracovní výchova s didaktikou. Praha, 2015. ISBN 978-80- 7452-111-.
-
Honzíková, Jarmila; Sojková, Margareta. Tvůrčí technické dovednosti. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2014. ISBN 978-80-261-0412-4.
-
Lokšová, Lokša. Teória a prax tvorivého vyučovania. Košice, 2001. ISBN 80-89040-04-7.
-
Novotný, Jan; Honzíková, Jarmila. Technické vzdělávání a rozvoj technické tvořivosti. 1. vyd. V Ústí nad Labem : Univerzita J. E. Purkyně, 2014. ISBN 978-80-7414-716-6.
-
Očkajová, Alena a kol. Pracovné prostredie a ergonómia. Banská Bystrica, 2013. ISBN 978-80-557-0617-7.
-
Orosová, Renáta. Zážitková pedagogika vo výchovnom pósobení triedneho učiteĺa. Košice, 2011. ISBN 978-80-7097-920-4.
-
Salata Elžbieta. Teoria i praktyka przygotowania nauczycieli edukacji techniczno-informatycznej. Radom, 2013. ISBN 1642-5278.
|