Předmět: Didaktika pracovní výchovy

« Zpět
Název předmětu Didaktika pracovní výchovy
Kód předmětu KMT/DPV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Mizeráková Kristýna, Mgr. et Mgr.
  • Benešová Daniela, Prof. PaedDr. Ph.D.
  • Sieber Miloš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Didaktika jako věda. Systém didaktiky pracovní výchovy, didaktická transformace. 2. Úloha a význam pracovní výchovy, historický pohled a inovace přístupu s ohledem na rozvoj dalších kompetencí a gramotností (koncept Technika), 3. Obsah vzdělávání v pracovní výchově a její místo na 1.st. ZŠ. Legislativa, RVP a ŠVP 4. Antropogenní činitelé vzdělávání a modelování vyučovacího procesu pracovních činností. 5. Didaktické zásady a principy. 6. Vyučovací metody a koncepce vyučování. 7. Organizační formy vyučování v pracovní výchově. Materiální prostředky vyučování. 8. Analýza a hodnocení vzdělávacích materiálů pro pracovní výchovu. 9. Tvořivost v pracovní výchově. Výzkumy a měření. 10. Prostředky pro rozvoj tvořivosti a inovačního potenciálu. 11. Plánování pracovních činností. Metodika a bezpečnost práce. 12. Projektová výuka v pracovní výchově, tvorba a hodnocení výstupů projektu. 13. Problémové úlohy a experiment v pracovní výchově.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška
  • Kontaktní výuka - 24 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Znalost stupně rozvoje dětí v rámci předškolního a školního věku
Odborné dovednosti
Zkušenosti s praktickým využití materiálů, nástrojů, nářadí
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Zvládnout a jmenovat základní vyučovací metody a organizační formy práce v pracovní výchově Definovat didaktické zásady
Odborné dovednosti
Efektivně naplánovat pracovní činnosti pro cílovou skupinu podle požadovaných parametrů Schopnost analyzovat výukové aktivity včetně jejich evaluace
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s demonstrací,
Seminární výuka (diskusní metody),
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Seminární práce,
Skupinová prezentace,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Bajtoš, Ján; Honzíková, Jarmila. Vybrané statě školní pedagogiky. 1. vyd. V Plzni : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-595-3.
  • Bajtoš Ján, Marhevková Andrea. Školské podvádzanie -- problémový aspekt hodnotenia výkonov žiakov. Košice, 2016. ISBN 978-80-8168-452-.
  • Creswell, John W. Educational research. 2017. ISBN 978-93-325-4947-0.
  • Částková Pavlína. Rozvoj sebehodnocení žáka v technické výchově na primární škole.. Olomouc, 2018. ISBN 978-80-244-5395-8.
  • Dostál, Jiří. Podkladová studie Člověk a technika. Olomouc, 2018.
  • Honzíková, Honzík. Kdo tvoří, ten nezlobí II aneb Tvoříme ve výukovém projektu. Plzeň, 2015. ISBN 978-80-260-7976-7.
  • Honzíková, Jarmila; Bajtoš, Ján. Didaktika pracovní výchovy na 1. stupni ZŠ. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-255-1.
  • Honzíková, Jarmila. Creativity and skills in school environment. 2015. ISBN 978-3-659-79062-1.
  • Honzíková, Jarmila,; Mach, Petr,; Novotný, Jan. Alternativní přístupy k technické výchově. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-626-4.
  • Honzíková, Jarmila. Netradičně v pracovní výchově. 1. vyd. Plzeň : Krajské centrum vzdělávání a Jazyková škola, 2005. ISBN 80-7020-149-5.
  • Honzíková, Jarmila. Nonverbální tvořivost v technické výchově. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2008. ISBN 978-80-7043-714-8.
  • Honzíková, Jarmila. Pracovní činnosti na 1. stupni základní školy. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 2000. ISBN 80-7082-634-7.
  • Honzíková, Jarmila. Pracovní výchova s didaktikou. Praha, 2015. ISBN 978-80- 7452-111-.
  • Honzíková, Jarmila; Sojková, Margareta. Tvůrčí technické dovednosti. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2014. ISBN 978-80-261-0412-4.
  • Lokšová, Lokša. Teória a prax tvorivého vyučovania. Košice, 2001. ISBN 80-89040-04-7.
  • Novotný, Jan; Honzíková, Jarmila. Technické vzdělávání a rozvoj technické tvořivosti. 1. vyd. V Ústí nad Labem : Univerzita J. E. Purkyně, 2014. ISBN 978-80-7414-716-6.
  • Očkajová, Alena a kol. Pracovné prostredie a ergonómia. Banská Bystrica, 2013. ISBN 978-80-557-0617-7.
  • Orosová, Renáta. Zážitková pedagogika vo výchovnom pósobení triedneho učiteĺa. Košice, 2011. ISBN 978-80-7097-920-4.
  • Salata Elžbieta. Teoria i praktyka przygotowania nauczycieli edukacji techniczno-informatycznej. Radom, 2013. ISBN 1642-5278.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní