Předmět: Didaktická technologie nš

« Zpět
Název předmětu Didaktická technologie nš
Kód předmětu KMT/DTNŠ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Benešová Daniela, Prof. PaedDr. Ph.D.
  • Sieber Miloš, Mgr. Ph.D.
  • Staněk Daniel, Mgr. Ph.D.
  • Fínek Ivan, Dr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) Technické výukové prostředky, interaktivní a multimediální výukové technologie ve výuce - teorie a praxe. Specifika prvního stupně ZŠ. 2) Projekce. Práce se zpětnými projektory, návrh promítací fólie na počítači, interaktivní tabule, hudební senzorická tabule, bílá tabule, historická AV technika. Práce s rastrovou a vektorou grafikou zásady a tvorba pracovních listů. 3) Digitální fotoaparát. Práce s fotoaparátem, úprava digitální fotografie, použití fotografie při tvorbě výukových pomůcek. 4) Tvorba interaktivní a multimediální prezentace. Zásady tvorby prezentace, práce s objekty a textem, animace. 5) Střih videa. Digitalizace analogového záznamu, přechodové efekty, zvukové efekty, vkládání titulků (i z externích programů), tvorba video souboru a disku DVD, interaktivní menu. 6) Animace. Snímání předlohy statickou kamerou, zachytávání snímků video softwarem, vkládání hudby, titulků, komentáře. 7) Digitální kamera. Tvorba jednoduchého scénáře, natáčení scény. Specifika natáčení ve třídě a didaktický film. 8) Audio a video přístroje. Ovládání videorekordéru, práce s HI-FI věží, dodatečný dabing záznamů, možnosti DVD rekordéru, digitalizace videa. 9) Scanner. Digitalizace obrazové předlohy, skenování transparentních objektů, OCR, úprava snímků, využití získaných obrázků. 10) Digitalizace zvuku. Nahrávání z různých zdrojů (mikrofon, magnetofon, CD), úprava signálu, mixování signálů, speciální zvukové efekty v reálném čase, tvorba audio CD a MP3. 11) Didaktika základů programování, práce s robotickými stavebnicemi a aplikacemi pro rozvoj informatického myšlení a digitální gramotnosti. V rámci témat vznikají studenty vytvořené výukové materiály zaměřené na první stupeň základních škol. Tyto materiály jsou následně reflektovány a hodnoceny z hlediska formy, vzdělávacího obsahu a cíle, a to samotnými studenty i vyučujícím. Studenti navrhují a v diskusi posuzují možné alterace výukových materiálů.

Studijní aktivity a metody výuky
Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Přednáška, Cvičení
  • Projekt individuální [40] - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 25 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
definovat prostředky bezpečnosti práce s elektrickým zařízením
objasnit základní pojmy z oblasti multimédií a počítačů
Odborné dovednosti
orientovat se v grafickém uživatelském prostředí OS Windows
ovládat na uživatelské úrovni standardní multimediální techniku a počítač
prezentovat výsledky řešení v omezeném čase
Výsledky učení
Odborné znalosti
objasnit funkci technických výukových prostředků ve výuce
objasnit principy technologií a zařízení využívaných pro ICT podporu výuky
vysvětlit slabé a silné stránky interaktivní a multimediální výuky
Odborné dovednosti
vytvořit interaktivní a multimediální prezentaci, dle daných pravidel a požadavků
navrhovat vhodná interaktivní a multimediální řešení pro zvýšení efektivity výuky
rozvíjet u žáků pomocí technologií digitální gramotnost
volit funkčně různé organizační formy ve výuce za pomocí technologií
řešit drobné technické problémy spojené s využíváním technologií ve výuce
rozvíjet u studentů schopnost reflexe činností a jejich hodnocení na základě konstruktivní kritiky
rozvíjet u studentů evaluaci a autoevaluaci na základě analýzy vytvořených či hodnocených výukových materiálů.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Cvičení (praktické činnosti),
Výuka podporovaná multimédii,
Odborné dovednosti
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Honzíková Jarmila. Využití didaktických a informačních technologií na 1. stupni ZŠ.
  • Horný, Stanislav. Digitální fotografie a její zpracování. Vyd. 1. Praha : Oeconomica, 2005. ISBN 80-245-0797-8.
  • Jan Krotký a kol. Portál CDMVT. 2008.
  • Juřica, Jan. Video na počítači. Vyd. 1. Praha : Computer Press, 2002. ISBN 80-7226-650-0.
  • Novák, Josef. Praktikum didaktické a výpočetní techniky pro studium učitelství prvního stupně základní školy : Určeno pro posl. fak. pedagog.. 1. vyd. Praha : SPN, 1986.
  • Rambousek, Vladimír. Technické výukové prostředky. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1989.
  • Švejda, G. Didaktická technologie I, II. JČU Č. Budějovice, 1995.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní