Předmět: Dopravní výchova

« Zpět
Název předmětu Dopravní výchova
Kód předmětu KMT/DVTC
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sieber Miloš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cíle předmětu, metody dosažení výchovných cílů. Kolečkové brusle, koloběžka, kolo. Technický stav, údržba, povinné vybavení. Vybavení pro zajištění bezpečnosti dítěte. Přechody. Řidiči, chodci, bruslaři, cyklisté. Křižovatky označené, neoznačené. Pravidla, přednosti v jízdě. Železniční přejezdy. Pravidla bezpečného chování na přejezdech. Pravidla bezpečného chování na železničních stanicích a zastávkách. Modelování možných situací na pozemních komunikacích. Zhotovení panelů demonstrujících možné situace na komunikacích. Chování žáků na komunikacích. Cyklostezky, chodníky, přednosti v jízdě, pravidla chování. Dopravní hřiště na základní škole. Zásady chování cyklistů na pozemních komunikacích. Skupiny cyklistů. Odbočování, ohlížení, přejezdy nerovností vozovky. Chování cyklistů na křižovatkách, přechodech, přejezdech. Zásady chování v případě nehody, úrazu. Poskytnutí první pomoci, přivolání odborné pomoci. Integrovaný záchranný systém.

Studijní aktivity a metody výuky
Prezentace práce studentů, Seminární výuka, Exkurze, výuka v terénu
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 15 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 20 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 6 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
ovládat jízdu na kole a koloběžkách
Výsledky učení
absolvent ovládá pravidla silničního provozu a je schopen je aplikovat v modelových situacích v praxi nebo na dopravním hřišti. Absolvent chápe význam a důležitost dopravní výchovy na ZŠ
Odborné dovednosti
Absolvent se dokáže bezpečně a efektivně orientovat v dopravních situacích.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Obecné způsobilosti
Cvičení (praktické činnosti),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Skupinová prezentace,
Test,
Odborné dovednosti
Praktická zkouška,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • BESIP. Multimediální vzdělávací materiály BESIP.
  • POMPL, V. Děti na cestách.. Praha: Ministerstvo životního prostředí,, 2003. ISBN 80-7212-269-X.
  • TANSKÁ, N. Co mi řekl semafor. Praha: MAC,, 2005. ISBN 80-86783-09-X.
  • Votruba, Josef. Dopravní výchova : pro 2. a 3. ročník základní školy. I. díl, Chodec. 2., upr. vyd. Praha: Fortuna, 2005. ISBN 80-7186-246-2.
  • Votruba, Josef. Dopravní výchova. Díl 2, Cyklista : Pro 4. a 5. roč. zákl. školy. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-038-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr