Předmět: Úvod do didaktiky matematiky

« Zpět
Název předmětu Úvod do didaktiky matematiky
Kód předmětu KMT/EFS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hrubá Jitka, PhDr. Ph.D.
  • Bůžek Pavel, Ing. Mgr.
  • Bílek Jiřina, doc. RNDr. CSc.
Obsah předmětu
1. Systém kurikulárních dokumentů České republiky, Rámcové vzdělávací programy ve státních úrovních, Školní vzdělávací programy. Vzdělávací oblast Matematika a její aplikace pro ZŠ a SŠ. 2. Očekávané výstupy tematického okruhu Číslo a proměnná dle RVP ZV a RVP G. Řešení odpovídajících úloh. Metodika řešení úloh, práce s chybou, motivace. Standardy pro základní vzdělání. Rozvoj klíčových kompetencí v daném učivu. 3. Očekávané výstupy tematického okruhu Geometrie v rovině a prostoru dle RVP ZV a RVP G. Řešení odpovídajících úloh. Metodika řešení úloh, práce s chybou, motivace. Základy rýsování, technika rýsování a práce s žáky. Standardy pro základní vzdělání. Rozvoj klíčových kompetencí v daném učivu. 4. Očekávané výstupy tematického okruhu Závislosti, vztahy a práce s daty dle RVP ZV a Závislosti a funkční vztahy dle RVP G. Řešení odpovídajících úloh. Metodika řešení úloh, práce s chybou, motivace. Standardy pro základní vzdělání. Rozvoj klíčových kompetencí v daném učivu. 5. Očekávané výstupy tematického okruhu Práce s daty, kombinatorika, pravděpodobnost a Argumentace a ověřování dle RVP G. Řešení odpovídajících úloh. Metodika řešení úloh, práce s chybou, motivace. Standardy pro základní vzdělání. Rozvoj klíčových kompetencí v daném učivu. 6. Rozvoj digitálních kompetencí v matematice: využití digitálních technologií při výuce, Evropský rámec digitálních kompetencí učitele DigCompEdu. Profesní kompetence učitelů, pedagogické kompetence učitelů, podpora digitálních kompetencí žáků.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška, Seminář
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
v probíraných tématech se předpokládají znalosti na úrovni (kvalitní) střední školy
Odborné dovednosti
v probíraných tématech se předpokládají dovednosti na úrovni (kvalitní) střední školy
Obecné způsobilosti
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
Výsledky učení
Odborné znalosti
zná systém kurikulárních dokumentů České republiky
zná obsah jednotlivých tematických okruhů dle RVP ZV
Odborné dovednosti
popíše obsahy jednotlivých tematických okruhů dle RVP ZV
orientuje se v systému kurikulárních dokumentů České republiky
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Situační učení (vč. micro-teachingu),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Anděl, Jiří. Matematika náhody. Praha, 2004.
  • Dlouhý, Zbyněk. Úvod do matematické analýzy : Učebnice pro pedagog. fakulty /.
  • Hora, Jaroslav. Matematická analýza : pomocný učební text pro studenty 1. ročníku. 5. upr. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-298-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr