Vyučující
|
-
Staněk Daniel, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Podstata a vznik techniky, role a význam ve společnosti 2. Základní termíny a principy ekologie a ochrany životního prostředí 3. Modely vzniku života na Zemi, země v kontextu vesmíru a jeho vzniku. 4. Prostředí a organismus, biotické a abiotické faktory 5. Zdroje energie a látek v přírodě, přeměny energie 6. Vliv člověka na životní prostředí, doprava 7. Společenstva a ekosystémy, ochrana jednotlivých složek prostředí 8. Vynálezy, které poznamenaly svět, trendy a perspektivy působení vědy a techniky 9. Průmyslové revoluce a války, změny myšlení a transformace světa 10. Globální ekologické problémy, přírodní rovnováha, zachování druhu a rozmanitosti 11. Ochrana životního prostředí v ČR a přesah do vzdělávací politiky ČR, odstraňování ekologických škod 12. Odpadové hospodářství, legislativa. 13. Využití ICT pro zjišťování parametrů ŽP, zjišťování a zpracování dat 14. Výukové projekty s environmentálním přesahem, metodika.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Seminární výuka
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
základní znalosti z biologie a chemie odpovídající prvnímu ročníku čtyřletého gymnázia |
Odborné dovednosti |
---|
Zpracování dat |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
student získá základní orientaci v problematice ekologie a ochrany životního prostředí |
Odborné dovednosti |
---|
Student plánuje a řídí vzdělávací ekologické projekty s technickým přesahem. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Laboratorní praktika, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Obecné způsobilosti |
---|
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Člověk a životní prostředí. 1. vyd. Praha : SPN, 1987.
-
Červinka Pavel. Ekologie a životní prostředí. Nakladatelství České geografické společnosti. 2020.
-
MACKAY, C. D. Obnovitelné zdroje s chladnou hlavou. Cambridge, 2008.
-
MASNÝ, P A KOL. Obnovitelné zdroje elektrické energie. Praha, 2011.
-
Mezřický, Václav. Životní prostředí : Věc veřejná i soukromá. 1. vyd. Praha : Práce, 1986.
-
Moldan, Bedřich. Životní prostředí České republiky : vývoj a stav do konce roku 1989. 1. vyd. Praha : Academia, 1990. ISBN 80-200-0292-8.
-
Morton, Timothy. Ecology without Nature : Rethinking Environmental Aesthetics. USA, 2011. ISBN 9780674034853.
-
PETRŮ, A. Odpady v přírodním a vodním hospodářství. SNTL Praha, 1975.
|