Předmět: Elektrotechnika pro učitele C

« Zpět
Název předmětu Elektrotechnika pro učitele C
Kód předmětu KMT/ELTC
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rohanová Jana, Ing. Ph.D.
  • Holý Milan, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem předmětu je naučit studenty principy vybraných elektronických prvků a systémů pro vzdělávání, naučit je vytvářet jednoduché výukové modely a ukázat praktické experimenty pro využití ve vzdělávání. 1. Základní pojmy z analogové a číslicové elektroniky pro vzdělávání. 2. Vybrané lineární prvky pro vzdělávání (rezistor, kapacitor, indukčnost). Didaktické zásady výuky tohoto tematického celku. 3. Vybrané nelineární prvky pro vzdělávání. Polovodičová dioda. Zenerova dioda. Svítivá dioda. Didaktické zásady výuky tohoto tematického celku. 4. Bipolární tranzistory. Unipolární tranzistory. Didaktické zásady výuky tohoto tematického celku. 5. Operační zesilovače pro vzdělávání. Základní zapojení s OZ. Didaktické zásady výuky tohoto tematického celku. 6. Zpětné vazby v elektronice. Vliv ZV na chování elektronických obvodů. Oscilace v elektronickém systému. Podmínky vzniku a udržení oscilací v obvodu. Didaktické zásady výuky tohoto tematického celku. 7. Číslicová elektronika pro vzdělávání. Zákony Booleovy algebry. Logické funkce a logické členy. Integrované obvody. Didaktické zásady výuky vybraných tematických celků. 8. Vybrané kombinační a sekvenční logické obvody pro vzdělávání. Klopné obvody. Binární sčítačka a odčítačka. Čítače. Registry. 9. Multiplexery. Demultiplexery. Didaktické zásady výuky vybraných tematických celků. 10. Polovodičové paměti pro vzdělávání. Didaktické zásady výuky tohoto tematického celku. 11. Tvorba výukových simulačních modelů. Praktické experimenty na stavebnicích pro vzdělávání.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Laboratorní praktika, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Cvičení
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8] - 8 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 35 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
základní znalosti z fyziky a matematiky na úrovni středního všeobecného vzdělání.
Znalost základních zákonů elektřiny a magnetismu.
Odborné dovednosti
Manuální dovednost
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Definuje principy a charakteristiky el. prvků, identifukuje je v praktických aplikacích.
Odborné dovednosti
Student se seznámí se základními elektronickými součástkami, výrobou, vlastnostmi a příklady použití v jednoduchých obvodech. Dokáže modelovat jednoduché elektronické obvody pomocí vhodných stavebnic pro ZŠ. Dokáže transformovat teorii do jednoduchých úloh, činností a experimentů vhodných pro výuku technických předmětů ve ŠVP
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s aktivizací studentů,
Cvičení (praktické činnosti),
Laboratorní praktika,
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Laboratorní praktika,
Obecné způsobilosti
Laboratorní praktika,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Antošová, M., Davídek, V. Číslicová technika: [učebnice].. České Budějovice, 2007. ISBN 978-80-7232-314-2.
  • Bezděk, Miloslav. Elektronika II. 1. vyd. České Budějovice : Kopp, 2003. ISBN 80-7232-212-5.
  • Hanová, Soňa. Elektrotechnika. [Díl] III, Elektronika. Banská Bystrica : Pedagogická fakulta [Bánská Bystrica], 1986.
  • Juránek, Antonín. MultiSIM - elektronická laboratoř na PC : schémata a zapojení. 1. vyd. Praha : BEN - technická literatura, 2008. ISBN 978-80-7300-194-0.
  • Malina, V. Digitální technika. Praha, KOPP, 2001.
  • Malina, Václav. Poznáváme elektroniku. 1. vyd., dotisk. České Budějovice : Kopp, 1996. ISBN 80-85828-55-3.
  • PAVLOVKIN, J., NOVÁK, D. ĎURIŠ, M. Elektrotechnika. Banská Bystrica, 2014. ISBN 978-80-557-0777-8.
  • Schommers, Adrian. Elektronika tajemství zbavená : objevovat, experimentovat, porozumět. Kniha 2, Pokusy se střídavým proudem. 1. české vyd. Ostrava : HEL, 1998. ISBN 80-86167-01-1.
  • Vladař, Jaroslav; Zelenka, Jiří. Elektrotechnika a silnoproudá elektronika. 1. vyd. Praha : SNTL, 1986.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr