Vyučující
|
-
Kořánová Jitka, Ing. Ph.D.
-
Sieber Miloš, Mgr. Ph.D.
-
Bečka Jaromír, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Elektrické obvody a zařízení ve vzdělávání BOZP v elektrotechnice ČSN Základní zákony elektrotechniky. Výroba elektrické energie. Rozvod elektrické energie. Elektrické stroje - základní rozdělení. Transformátory - princip činnosti, konstrukce. Elektrické asynchronní stroje. Elektrické stejnosměrné stroje. Generátory - alternátory a dynama. Elektrické přístroje - spínače, relé a stykače, pojistky, jističe, proudové chrániče. Elektroinstalace v občanské výstavbě Didaktický projekt pro vzdělávání Ručkové měřící přístroje. Digitální měřící přístroje. Měření elektrického napětí. Měření elektrického proudu. Měření elektrického příkonu. Měření elektrického odporu. Nepřímé měření elektrického odporu. Měření úbytku napětí. Zapojování základních elektrických obvodů. Zapojování základních elektronických obvodů. Zapojování pokročilých elektronických obvodů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Výuka podporovaná multimédii, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Přednáška s demonstrací
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 56 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 8 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
základní znalosti z fyziky na úrovni středního všeobecného vzdělání |
Odborné dovednosti |
---|
manuální zročnost pro práci s didaktickou stavebnicí a konstrukčními prvky |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
student pochopí základní zákony elektrického a magnetického pole. Dokáže řešit jednoduché příklady. Dokáže transformovat teorii do jednoduchých úloh, činností a experimentů vhodných pro výuku technických předmětů ve ŠVP |
Odborné dovednosti |
---|
Zapojení el. obvodů, práce s chybou, práce podle návodu a schématu. |
Tvorba elektronických a elektrotechnických úloh, užití problémové metody. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Projektová výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Blahovec, Antonín. Základy elektrotechniky v příkladech a úlohách. 1. vyd. Praha : Státní nakladatelství technické literatury, 1989.
-
Friedmann Z. Didaktika technické výchovy. Brno: Masarykova univerzita, 2001.
-
Hánová. Elektrotechnika I. PF Nitra.
-
Jarolím, Pavel; Kůs, Josef; Ledvinová, Marcela. Elektrotechnika : příklady z elektrotechniky pro posluchače strojního inženýrství. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1995. ISBN 80-7082-111-6.
-
Kraemer E. Vybrané kapitoly z didaktiky elektrotechnických předmětů. Praha ČVUT, 1980.
-
PAVLOVKIN, J., NOVÁK, D. ĎURIŠ, M. Elektrotechnika. Banská Bystrica, 2014. ISBN 978-80-557-0777-8.
-
Procházka, M. Sbírka úloh z elektrotechniky. PF Č. Budějovice, 1979.
-
Vladař, Jaroslav; Zelenka, Jiří. Elektrotechnika a silnoproudá elektronika. Vyd. 1. Praha : SNTL, 1986.
|