Lecturer(s)
|
-
Sieber Miloš, Mgr. Ph.D.
-
Mizeráková Kristýna, Mgr. et Mgr.
|
Course content
|
1.-2. Technical creativity ? basic terms. 3. Role of creativity in children?s development. 4. Creativity elements and factors. 5. Stages of a creativity process. 6. Creativity and talent. 7. Games and toys in creativity. 8. Problem method and creativity. 9. Creativity development methods. 10. Creativity evaluation. 11. Technical thinking, technical creative works and its didactic aspects. 12.-13. Structure works of pupils in RVP ZV.
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Lecture with practical applications, Cooperative instruction, Project-based instruction, Task-based study method, Seminar classes
- Individual project (40)
- 10 hours per semester
- Team project (50/number of students)
- 30 hours per semester
- Contact hours
- 20 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Basic knowledge of psychology of thinking, perception, and learning. It is recommended to pass DITAM and DITBM courses. |
Skills |
---|
Planning of teaching. |
Competences |
---|
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
Students understand a basic definition of creativity. They become aware of the role of creativity in children?s development and its influence on education and teaching. They understand creativity stages and factors. |
Skills |
---|
He can use creativity development methods appropriately. He is able to use problematic methods and methods of technical thinking when designing practical activities of pupils in the educational area Man and World of Work RVP ZV |
Competences |
---|
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Interactive lecture |
Task-based study method |
Project-based instruction |
Cooperative instruction |
Seminar classes |
Skills |
---|
Multimedia supported teaching |
Skills demonstration |
Competences |
---|
Cooperative instruction |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Skills demonstration during practicum |
Individual presentation at a seminar |
Project |
Skills |
---|
Seminar work |
Competences |
---|
Skills demonstration during practicum |
Recommended literature
|
-
Bean, Reynold. Jak rozvíjet tvořivost dítěte. 1. vyd. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-035-9.
-
BINDER, R. Metodika práce technika.. Bratislava: SPN,, 1989.
-
DiSpezio, Michael A. Hlavolamy pro rozvoj představivosti a myšlení.
-
Honzíková. Creativity and skills in school environment. 2015. ISBN 978-3-659-79062-1.
-
Honzíková, Jarmila. Netradičně v pracovní výchově. 1. vyd. Plzeň : Krajské centrum vzdělávání a Jazyková škola, 2005. ISBN 80-7020-149-5.
-
Honzíková, Jarmila. Pracovní výchova s didaktikou. Vydání I. 2015. ISBN 978-80-7452-111-9.
-
Honzíková, Jarmila. Výukové projekty v technické výchově. [Praha : Royen Trade], 2013. ISBN 978-80-87887-60-8.
-
Honzíková. Teorie a praxe tvořivosti v pracovní výchově.
-
Jůva, Vladimír. Tvořivostí učitele k tvořivosti žáků : sborník z celostátního semináře k problematice tvořivosti v práci učitele a žáka, který se konal dne 16.9.1997 na Pedagogické fakultě MU v Brně. Brno : Paido, 1997. ISBN 80-85931-47-8.
-
Königová, Marie. Tvořivost=kreativita. 2. vyd. Praha : Univerzita Karlova, 1999. ISBN 80-85899-71-X.
-
Škeřík, Jan. Technický receptář : 660 receptur pro kutily i profesionály. Praha : FCC Public, 1999. ISBN 80-901985-6-2.
-
Votruba, Ladislav. Rozvíjení tvořivosti techniků. Praha : Academia, 2000. ISBN 80-200-0785-7.
|