Předmět: Konstrukční tvořivost

« Zpět
Název předmětu Konstrukční tvořivost
Kód předmětu KMT/KOTVM
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Benešová Daniela, Prof. PaedDr. Ph.D.
  • Sieber Miloš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. - 2. Technická tvořivost - základní pojmy 3. Úloha tvořivosti ve vývoji dítěte 4. Prvky a faktory tvořivosti 5. Fáze tvořivého procesu 6. Tvořivost a talent 7. Hry a hračky v tvořivosti 8. Problémová metoda a tvořivost 9. Metody rozvoje tvořivosti 10. Hodnocení tvořivosti 11. Technické myšlení a technická tvůrčí činnost a její didaktické aspekty 12. Úloha komunikativních dovedností v kreativním technickém myšlení 13. Konstrukční činnost žáků na ZŠ.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s praktickými aplikacemi, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka
  • Projekt individuální [40] - 10 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
základní znalosti z psychologie myšlení, vnímání a učení. Doporučuje se absolvování předmětů DITAM a DITBM
Výsledky učení
student pochopí základní vymezení pojmu kreativita. Uvědomí si roli tvořivosti ve vývoji dítěte a jejího ovlivňování výchovou a výukou. Rozumí fázím a faktorům tvořivosti. Dovede vhodně využívat metody rozvoje kreativity. Dovede používat problémové metody a metody technického myšlení při koncipování praktických činností žáků ve vzdělávací oblasti Člověk a svět práce RVP ZV
Vyučovací metody
Přednáška s aktivizací studentů,
Řešení problémů,
Projektová výuka,
Kooperativní výuka,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Bean, Reynold. Jak rozvíjet tvořivost dítěte. 1. vyd. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-035-9.
  • BINDER, R. Metodika práce technika.. Bratislava: SPN,, 1989.
  • DiSpezio, Michael A. Hlavolamy pro rozvoj představivosti a myšlení.
  • Honzíková, Jarmila. Netradičně v pracovní výchově. 1. vyd. Plzeň : Krajské centrum vzdělávání a Jazyková škola, 2005. ISBN 80-7020-149-5.
  • Honzíková, Jarmila. Pracovní výchova s didaktikou. Vydání I. 2015. ISBN 978-80-7452-111-9.
  • Honzíková, Jarmila. Výukové projekty v technické výchově. [Praha : Royen Trade], 2013. ISBN 978-80-87887-60-8.
  • Honzíková. Teorie a praxe tvořivosti v pracovní výchově.
  • Jůva, Vladimír. Tvořivostí učitele k tvořivosti žáků : sborník z celostátního semináře k problematice tvořivosti v práci učitele a žáka, který se konal dne 16.9.1997 na Pedagogické fakultě MU v Brně. Brno : Paido, 1997. ISBN 80-85931-47-8.
  • Königová, Marie. Tvořivost=kreativita. 2. vyd. Praha : Univerzita Karlova, 1999. ISBN 80-85899-71-X.
  • Škeřík, Jan. Technický receptář : 660 receptur pro kutily i profesionály. Praha : FCC Public, 1999. ISBN 80-901985-6-2.
  • Votruba, Ladislav. Rozvíjení tvořivosti techniků. Praha : Academia, 2000. ISBN 80-200-0785-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr