Předmět: Konstrukční tvořivost

« Zpět
Název předmětu Konstrukční tvořivost
Kód předmětu KMT/KOTVN
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sieber Miloš, Mgr. Ph.D.
  • Mizeráková Kristýna, Mgr. et Mgr.
Obsah předmětu
1. Technická tvořivost - základní pojmy 2. Úloha tvořivosti ve vývoji dítěte 3. Prvky a faktory tvořivosti 4. Fáze tvořivého procesu 5. Tvořivost a talent 6. Hry a hračky v tvořivosti 7. Problémová metoda a tvořivost 8. Metody rozvoje tvořivosti 9. Hodnocení tvořivosti 10. Technické myšlení a technická tvůrčí činnost a její didaktické aspekty 11. Úloha komunikativních dovedností v kreativním technickém myšlení 12. Konstrukční činnost žáků na ZŠ. 13. Didaktické stavebnice, konstrukční i elektro, metodika činnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s praktickými aplikacemi, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka
  • Projekt individuální [40] - 10 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
základní znalosti z psychologie myšlení, vnímání a učení. Doporučuje se absolvování předmětů DITAM a DITBM
Odborné dovednosti
Plánování výuky.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vymezit pojem kreativita, definovat roli tvořivosti v edukačním procesu, znát fáze a faktory tvořivosti
Odborné dovednosti
vhodně využívat metody rozvoje kreativity, používat problémové metody a metody technického myšlení při koncipování praktických činností žáků ve vzdělávací oblasti Člověk a svět práce RVP ZV
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Řešení problémů,
Projektová výuka,
Kooperativní výuka,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Kooperativní výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Výstupní projekt,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Bean, Reynold. Jak rozvíjet tvořivost dítěte. 1. vyd. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-035-9.
  • BINDER, R. Metodika práce technika.. Bratislava: SPN,, 1989.
  • DiSpezio, Michael A. Hlavolamy pro rozvoj představivosti a myšlení.
  • Honzíková. Creativity and skills in school environment. 2015. ISBN 978-3-659-79062-1.
  • Honzíková, Jarmila. Netradičně v pracovní výchově. 1. vyd. Plzeň : Krajské centrum vzdělávání a Jazyková škola, 2005. ISBN 80-7020-149-5.
  • Honzíková, Jarmila. Pracovní výchova s didaktikou. Vydání I. 2015. ISBN 978-80-7452-111-9.
  • Honzíková, Jarmila. Výukové projekty v technické výchově. [Praha : Royen Trade], 2013. ISBN 978-80-87887-60-8.
  • Honzíková. Teorie a praxe tvořivosti v pracovní výchově.
  • Jůva, Vladimír. Tvořivostí učitele k tvořivosti žáků : sborník z celostátního semináře k problematice tvořivosti v práci učitele a žáka, který se konal dne 16.9.1997 na Pedagogické fakultě MU v Brně. Brno : Paido, 1997. ISBN 80-85931-47-8.
  • Königová, Marie. Tvořivost=kreativita. 2. vyd. Praha : Univerzita Karlova, 1999. ISBN 80-85899-71-X.
  • Škeřík, Jan. Technický receptář : 660 receptur pro kutily i profesionály. Praha : FCC Public, 1999. ISBN 80-901985-6-2.
  • Votruba, Ladislav. Rozvíjení tvořivosti techniků. Praha : Academia, 2000. ISBN 80-200-0785-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr