Vyučující
|
-
Sieber Miloš, Mgr. Ph.D.
-
Mizeráková Kristýna, Mgr. et Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Technická tvořivost - základní pojmy 2. Úloha tvořivosti ve vývoji dítěte 3. Prvky a faktory tvořivosti 4. Fáze tvořivého procesu 5. Tvořivost a talent 6. Hry a hračky v tvořivosti 7. Problémová metoda a tvořivost 8. Metody rozvoje tvořivosti 9. Hodnocení tvořivosti 10. Technické myšlení a technická tvůrčí činnost a její didaktické aspekty 11. Úloha komunikativních dovedností v kreativním technickém myšlení 12. Konstrukční činnost žáků na ZŠ. 13. Didaktické stavebnice, konstrukční i elektro, metodika činnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s praktickými aplikacemi, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka
- Projekt individuální [40]
- 10 hodin za semestr
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
základní znalosti z psychologie myšlení, vnímání a učení. Doporučuje se absolvování předmětů DITAM a DITBM |
Odborné dovednosti |
---|
Plánování výuky. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vymezit pojem kreativita, definovat roli tvořivosti v edukačním procesu, znát fáze a faktory tvořivosti |
Odborné dovednosti |
---|
vhodně využívat metody rozvoje kreativity, používat problémové metody a metody technického myšlení při koncipování praktických činností žáků ve vzdělávací oblasti Člověk a svět práce RVP ZV |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Řešení problémů, |
Projektová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kooperativní výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Bean, Reynold. Jak rozvíjet tvořivost dítěte. 1. vyd. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-035-9.
-
BINDER, R. Metodika práce technika.. Bratislava: SPN,, 1989.
-
DiSpezio, Michael A. Hlavolamy pro rozvoj představivosti a myšlení.
-
Honzíková. Creativity and skills in school environment. 2015. ISBN 978-3-659-79062-1.
-
Honzíková, Jarmila. Netradičně v pracovní výchově. 1. vyd. Plzeň : Krajské centrum vzdělávání a Jazyková škola, 2005. ISBN 80-7020-149-5.
-
Honzíková, Jarmila. Pracovní výchova s didaktikou. Vydání I. 2015. ISBN 978-80-7452-111-9.
-
Honzíková, Jarmila. Výukové projekty v technické výchově. [Praha : Royen Trade], 2013. ISBN 978-80-87887-60-8.
-
Honzíková. Teorie a praxe tvořivosti v pracovní výchově.
-
Jůva, Vladimír. Tvořivostí učitele k tvořivosti žáků : sborník z celostátního semináře k problematice tvořivosti v práci učitele a žáka, který se konal dne 16.9.1997 na Pedagogické fakultě MU v Brně. Brno : Paido, 1997. ISBN 80-85931-47-8.
-
Königová, Marie. Tvořivost=kreativita. 2. vyd. Praha : Univerzita Karlova, 1999. ISBN 80-85899-71-X.
-
Škeřík, Jan. Technický receptář : 660 receptur pro kutily i profesionály. Praha : FCC Public, 1999. ISBN 80-901985-6-2.
-
Votruba, Ladislav. Rozvíjení tvořivosti techniků. Praha : Academia, 2000. ISBN 80-200-0785-7.
|