Předmět: Matematika s didaktikou /aritmetika/

« Zpět
Název předmětu Matematika s didaktikou /aritmetika/
Kód předmětu KMT/MSD3
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Chmelík Slavomil, PhDr. Ph.D.
  • Bílá Margita, PhDr. Ph.D.
  • Hrubá Jitka, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Neurčité rovnice 2. Slovní úlohy řešené pomocí neurčitých rovnic 3. Těleso racionálních čísel, početní výkony s racionálními čísly 4. Uspořádání tělesa racionálních čísel 5. Zlomky v učivu 1. st. ZŠ 6. Reálná čísla 7. Desetinné rozvoje reálných čísel, přibližné vyjádření reálného čísla desetinným zlomkem 8. Desetinná čísla v učivu 1. stupně 9. Slovní úlohy a jejich postavení v učivu 1. st. ZŠ 10. Řešení jednoduchých slovních úloh (sčítání, odčítání) 11. Řešení jednoduchých slovních úloh (násobení, dělení) 12. Složené slovní úlohy 13. Netradiční slovní úlohy Jsou zařazovány didaktické hry (stolní, karetní), které rozvíjejí orientaci v rovině, číselné představy, geometrické představy a procvičují základní matematické operace (geometrické kvarteto, matematické pexeso, loto, tangramy, bingo). Studenti jsou seznamováni s možnostmi využití těchto her nejen v hodinách matematiky, ale i při mimoškolní činnosti v matematických kroužcích. Studenti zároveň připravují další aktivity, které lze realizovat při vyučování i v rámci mimoškolních aktivit.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Seminární výuka
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 15 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
ovládat základy výrokové logiky
ovládat základní pojmy teorie množin
ovládat základní pojmy teorie relací
vymezit jednotlivé matematické operace
znát pojmy a vlastnosti týkající se polookruhu přirozených čísel a okruhu celých čísel (úroveň výstupu předmětu KMT/MSD2)
objasnit principy počítání v desítkové soustavě
objasnit principy početních operací v nedesítkových číselných soustavách
shrnout možnosti využití číselných soustav v dalších přírodovědných předmětech
vysvětlit základní principy konstrukce oboru integrity celých čísel
shrnout a popsat kritéria dělitelnosti přirozených čísel čísly 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11
rozlišit jednotlivé způsoby určování největšího společného dělitele
rozlišit jednotlivé způsoby určování nejmenšího společného násobku
Odborné dovednosti
demonstrovat různé strategie řešení rovnic a nerovnic s ohledem na znalosti dětí na 1. stupni ZŠ
aplikovat teoretické poznatky o nedesítkových číselných soustavách do učiva matematiky 1. stupně ZŠ
vyhledávat a vytvářet úlohy s celými čísly vedoucí k integraci matematiky a přírodovědy
rozhodnout, zda je dané číslo prvočíslo
řešit úlohy z praxe s využitím neurčitých rovnic a zhodnotit další způsoby vhodné pro žáky 1. stupně ZŠ
Obecné způsobilosti
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
Výsledky učení
Odborné znalosti
zkonstruovat těleso racionálních čísel
objasnit vlastnosti reálných čísel
klasifikovat desetinné rozvoje reálných čísel
shrnout fenomény ovlivňující žákův proces řešení slovní úlohy
rozlišit analytickou a syntetickou metodu řešení složených slovních úloh a jejich aplikace na konkrétní úlohy
Odborné dovednosti
řešit úlohy z praxe s využitím neurčitých rovnic a zhodnotit další způsoby vhodné pro žáky 1. stupně ZŠ
navrhnout různé aktivity vedoucí k vytvoření proceptu racionálního čísla na ZŠ
demonstrovat způsoby převádění zlomků na racionální čísla a naopak
navrhnout aritmetické a algebraické strategie řešení jednoduchých slovních úloh na 1. stupni ZŠ
navrhnout způsoby vizualizace struktury jednoduchých a složených slovních úloh
demonstrovat práci s chybou v hodinách matematiky
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Cvičení (praktické činnosti),
Skupinová výuka,
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Cvičení (praktické činnosti),
Výuka podporovaná multimédii,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Skupinová výuka,
Diskuse,
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Učebnice, pracovní sešity a metodické příručky matematiky pro 1. st. ZŠ.
  • Coufalová, Jana. Matematika s didaktikou : pro 2. ročník učitelství 1. stupně ZŠ. 5. vydání. 2016. ISBN 978-80-261-0650-0.
  • Frobisher, Anne, Frobisher, Len. Didaktika matematiky: Porozumieť, riešiť, počítať. Bratislava, 2015. ISBN 978-80-8140-180-0.
  • Novotná, J. Analýza řešení slovních úloh. Karolinum, Praha, 2000.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní