Vyučující
|
-
Chmelík Slavomil, PhDr. Ph.D.
-
Bílá Margita, PhDr. Ph.D.
-
Hrubá Jitka, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Neurčité rovnice 2. Slovní úlohy řešené pomocí neurčitých rovnic 3. Těleso racionálních čísel, početní výkony s racionálními čísly 4. Uspořádání tělesa racionálních čísel 5. Zlomky v učivu 1. st. ZŠ 6. Reálná čísla 7. Desetinné rozvoje reálných čísel, přibližné vyjádření reálného čísla desetinným zlomkem 8. Desetinná čísla v učivu 1. stupně 9. Slovní úlohy a jejich postavení v učivu 1. st. ZŠ 10. Řešení jednoduchých slovních úloh (sčítání, odčítání) 11. Řešení jednoduchých slovních úloh (násobení, dělení) 12. Složené slovní úlohy 13. Netradiční slovní úlohy Jsou zařazovány didaktické hry (stolní, karetní), které rozvíjejí orientaci v rovině, číselné představy, geometrické představy a procvičují základní matematické operace (geometrické kvarteto, matematické pexeso, loto, tangramy, bingo). Studenti jsou seznamováni s možnostmi využití těchto her nejen v hodinách matematiky, ale i při mimoškolní činnosti v matematických kroužcích. Studenti zároveň připravují další aktivity, které lze realizovat při vyučování i v rámci mimoškolních aktivit.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Seminární výuka
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 15 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
ovládat základy výrokové logiky |
ovládat základní pojmy teorie množin |
ovládat základní pojmy teorie relací |
vymezit jednotlivé matematické operace |
znát pojmy a vlastnosti týkající se polookruhu přirozených čísel a okruhu celých čísel (úroveň výstupu předmětu KMT/MSD2) |
objasnit principy počítání v desítkové soustavě |
objasnit principy početních operací v nedesítkových číselných soustavách |
shrnout možnosti využití číselných soustav v dalších přírodovědných předmětech |
vysvětlit základní principy konstrukce oboru integrity celých čísel |
shrnout a popsat kritéria dělitelnosti přirozených čísel čísly 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11 |
rozlišit jednotlivé způsoby určování největšího společného dělitele |
rozlišit jednotlivé způsoby určování nejmenšího společného násobku |
Odborné dovednosti |
---|
demonstrovat různé strategie řešení rovnic a nerovnic s ohledem na znalosti dětí na 1. stupni ZŠ |
aplikovat teoretické poznatky o nedesítkových číselných soustavách do učiva matematiky 1. stupně ZŠ |
vyhledávat a vytvářet úlohy s celými čísly vedoucí k integraci matematiky a přírodovědy |
rozhodnout, zda je dané číslo prvočíslo |
řešit úlohy z praxe s využitím neurčitých rovnic a zhodnotit další způsoby vhodné pro žáky 1. stupně ZŠ |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
zkonstruovat těleso racionálních čísel |
objasnit vlastnosti reálných čísel |
klasifikovat desetinné rozvoje reálných čísel |
shrnout fenomény ovlivňující žákův proces řešení slovní úlohy |
rozlišit analytickou a syntetickou metodu řešení složených slovních úloh a jejich aplikace na konkrétní úlohy |
Odborné dovednosti |
---|
řešit úlohy z praxe s využitím neurčitých rovnic a zhodnotit další způsoby vhodné pro žáky 1. stupně ZŠ |
navrhnout různé aktivity vedoucí k vytvoření proceptu racionálního čísla na ZŠ |
demonstrovat způsoby převádění zlomků na racionální čísla a naopak |
navrhnout aritmetické a algebraické strategie řešení jednoduchých slovních úloh na 1. stupni ZŠ |
navrhnout způsoby vizualizace struktury jednoduchých a složených slovních úloh |
demonstrovat práci s chybou v hodinách matematiky |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová výuka, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Učebnice, pracovní sešity a metodické příručky matematiky pro 1. st. ZŠ.
-
Coufalová, Jana. Matematika s didaktikou : pro 2. ročník učitelství 1. stupně ZŠ. 5. vydání. 2016. ISBN 978-80-261-0650-0.
-
Frobisher, Anne, Frobisher, Len. Didaktika matematiky: Porozumieť, riešiť, počítať. Bratislava, 2015. ISBN 978-80-8140-180-0.
-
Novotná, J. Analýza řešení slovních úloh. Karolinum, Praha, 2000.
|