Vyučující
|
-
Melšová Hana, Mgr.
-
Chmelík Slavomil, PhDr. Ph.D.
-
Císařová Alena, PhDr. Ph.D.
-
Bílá Margita, PhDr. Ph.D.
-
Hrubá Jitka, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní geometrické útvary v rovině - lomená čára, přímka, polopřímka, úsečka, čtverec, kružnice, obdélník, trojúhelník, mnohoúhelník. 2. Pravidla správného rýsování základních geometrických útvarů v rovině, typografie. Geometrické symboly. Metodika řešení praktické problematiky. Vhodné pomůcky pro výuku rovinných útvarů. 3. Základní geometrické útvary v prostoru - kvádr, krychle, jehlan, koule, kužel, válec. 4. Pravidla správného rýsování a tvorby náčrtů. typografie. Geometrické symboly. Metodika řešení praktické problematiky. Vhodné pomůcky pro výuku prostorových útvarů. 5. Jednotky délky, obsahu, objemu - vztahy mezi jednotkami, řešení praktické problematiky. Jednotky hmotnosti. Základní matematická symbolika. 6. Využití dynamického matematického software k modelování rovinných a prostorových útvarů, výpočty s využitím matematického software, tvorba a metodika digitálních výukových materiálů a jejich sdílení. 7. Metrické vlastnosti v rovině: Úhel a jeho vlastnosti - ramena a vrchol úhlu, přenášení úhlů, měření úhlů, početní operace s úhly, osa úhlu. 8. Metodika řešení praktické problematiky v učivu základní školy. Základní pravidla rýsování úhlů, přenášení úhlů a měření úhlů. Jsou zařazovány didaktické hry (stolní, karetní), které rozvíjejí orientaci v rovině, číselné představy, geometrické představy a procvičují základní matematické operace (geometrické kvarteto, matematické pexeso, loto, tangramy, bingo). Studenti jsou seznamováni s možnostmi využití těchto her nejen v hodinách matematiky, ale i při mimoškolní činnosti v matematických kroužcích. Studenti zároveň připravují další aktivity, které lze realizovat při vyučování i v rámci mimoškolních aktivit. Důraz je kladen na výchovně a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí, zejména na digitální kompetence. Student je seznámen se základními kurikulárními dokumenty ČR, zejména s RVP ZV, ŠVP, standardy pro základní vzdělávání (Matematika a její aplikace) a uzlové body vzdělávání. Je seznámen s dokumenty školy - školní řád, klasifikační řád. Orientuje se v možnostech hodnocení žáků, dokáže pracovat se školním informačním systémem. Orientuje se ve struktuře vzdělávacího systému, zná matematické soutěže vhodné pro žáky daného věku. Je seznámen s problematikou společného vzdělávání, prací školských poradenských zařízeních a školních poradenských zařízení. Je seznámen s problematikou nadaných žáků a jejich pedagogické podpory.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
ovládat matematický jazyk na úrovni výstupu předmětu KMT/USM |
objasnit rozdíl mezi výrokovou formou a výrokem |
vymezit základní vlastnosti binárních relací v množině |
specifikovat různé typy zobrazení v množině a mezi množinami |
Odborné dovednosti |
---|
určit typ výrokové formule |
řešit slovní úlohy s využitím poznatků o množinách, množinových operacích a Vennových diagramech |
identifikovat vlastnosti u konkrétních typů relací |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vymezit elementární pojmy geometrie (bod, úsečka, lomená čára, polopřímka, přímka, polorovina, rovina, trojúhelník, úhel, čtyřstěn) z hlediska matematické teorie |
vymezit pojem shodného zobrazení |
specifikovat manipulativní činnosti rozvíjející u dětí představu symetrie |
Odborné dovednosti |
---|
rozlišit vzájemnou polohu dvou přímek v rovině a prostoru, vzájemnou polohu přímky a roviny a vzájemnou polohu dvou rovin |
aplikovat některé principy volného rovnoběžného promítání a činnosti s ním spojené do učiva matematiky 1. stupně |
provést rozbor činností se stavebnicemi z hlediska rozvoje prostorové inteligence |
demonstrovat základní vlastnosti osové souměrnosti, středové souměrnosti a rovinové souměrnosti |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Skupinová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Kooperativní výuka, |
Skupinová výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Skupinová prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Skupinová prezentace, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Cvičení z elementární aritmetiky a elementární geometrie : Určeno stud. denního studia, studia při zaměstnání a postgrad. studia. Část 2.. 1. vyd. Ostrava : Pedagogická fakulta, 1991. ISBN 80-7042-039-1.
-
Učebnice, pracovní sešity a metodické příručky matematiky pro 1. st. ZŠ.
-
Základy elementární geometrie pro učitelství 1. stupně ZŠ : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
-
Bělík, Miroslav. Geometrie s didaktikou : učební text pro studium učitelství prvního stupně základní školy. Vyd. 1. V Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, 2007. ISBN 978-80-7044-875-5.
-
FRANCOVÁ, M., LVOVSKÁ, L. Texty k základům elementární geometrie: pro studium učitelství 1. stupně základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7594-8.
-
Frobisher, Anne, Frobisher, Len. Didaktika matematiky II: Porozumieť, riešiť, počítať. Bratislava, 2015. ISBN 978-80-8140-200-5.
-
Hejný, Milan; Novotná, Jarmila; Stehlíková, Naďa. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha : Pedagogická fakulta UK, 2004. ISBN 80-7290-189-3.
-
Kuřina, František. Deset geometrických transformací. 1. vyd. Praha : Prometheus, 2002. ISBN 80-7196-231-7.
|