Předmět: Matematika s didaktikou /geometrie/

« Zpět
Název předmětu Matematika s didaktikou /geometrie/
Kód předmětu KMT/MSD4
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 4
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Melšová Hana, Mgr.
  • Chmelík Slavomil, PhDr. Ph.D.
  • Císařová Alena, PhDr. Ph.D.
  • Bílá Margita, PhDr. Ph.D.
  • Hrubá Jitka, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Základní geometrické útvary v rovině - lomená čára, přímka, polopřímka, úsečka, čtverec, kružnice, obdélník, trojúhelník, mnohoúhelník. 2. Pravidla správného rýsování základních geometrických útvarů v rovině, typografie. Geometrické symboly. Metodika řešení praktické problematiky. Vhodné pomůcky pro výuku rovinných útvarů. 3. Základní geometrické útvary v prostoru - kvádr, krychle, jehlan, koule, kužel, válec. 4. Pravidla správného rýsování a tvorby náčrtů. typografie. Geometrické symboly. Metodika řešení praktické problematiky. Vhodné pomůcky pro výuku prostorových útvarů. 5. Jednotky délky, obsahu, objemu - vztahy mezi jednotkami, řešení praktické problematiky. Jednotky hmotnosti. Základní matematická symbolika. 6. Využití dynamického matematického software k modelování rovinných a prostorových útvarů, výpočty s využitím matematického software, tvorba a metodika digitálních výukových materiálů a jejich sdílení. 7. Metrické vlastnosti v rovině: Úhel a jeho vlastnosti - ramena a vrchol úhlu, přenášení úhlů, měření úhlů, početní operace s úhly, osa úhlu. 8. Metodika řešení praktické problematiky v učivu základní školy. Základní pravidla rýsování úhlů, přenášení úhlů a měření úhlů. Jsou zařazovány didaktické hry (stolní, karetní), které rozvíjejí orientaci v rovině, číselné představy, geometrické představy a procvičují základní matematické operace (geometrické kvarteto, matematické pexeso, loto, tangramy, bingo). Studenti jsou seznamováni s možnostmi využití těchto her nejen v hodinách matematiky, ale i při mimoškolní činnosti v matematických kroužcích. Studenti zároveň připravují další aktivity, které lze realizovat při vyučování i v rámci mimoškolních aktivit. Důraz je kladen na výchovně a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí, zejména na digitální kompetence. Student je seznámen se základními kurikulárními dokumenty ČR, zejména s RVP ZV, ŠVP, standardy pro základní vzdělávání (Matematika a její aplikace) a uzlové body vzdělávání. Je seznámen s dokumenty školy - školní řád, klasifikační řád. Orientuje se v možnostech hodnocení žáků, dokáže pracovat se školním informačním systémem. Orientuje se ve struktuře vzdělávacího systému, zná matematické soutěže vhodné pro žáky daného věku. Je seznámen s problematikou společného vzdělávání, prací školských poradenských zařízeních a školních poradenských zařízení. Je seznámen s problematikou nadaných žáků a jejich pedagogické podpory.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
ovládat matematický jazyk na úrovni výstupu předmětu KMT/USM
objasnit rozdíl mezi výrokovou formou a výrokem
vymezit základní vlastnosti binárních relací v množině
specifikovat různé typy zobrazení v množině a mezi množinami
Odborné dovednosti
určit typ výrokové formule
řešit slovní úlohy s využitím poznatků o množinách, množinových operacích a Vennových diagramech
identifikovat vlastnosti u konkrétních typů relací
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vymezit elementární pojmy geometrie (bod, úsečka, lomená čára, polopřímka, přímka, polorovina, rovina, trojúhelník, úhel, čtyřstěn) z hlediska matematické teorie
vymezit pojem shodného zobrazení
specifikovat manipulativní činnosti rozvíjející u dětí představu symetrie
Odborné dovednosti
rozlišit vzájemnou polohu dvou přímek v rovině a prostoru, vzájemnou polohu přímky a roviny a vzájemnou polohu dvou rovin
aplikovat některé principy volného rovnoběžného promítání a činnosti s ním spojené do učiva matematiky 1. stupně
provést rozbor činností se stavebnicemi z hlediska rozvoje prostorové inteligence
demonstrovat základní vlastnosti osové souměrnosti, středové souměrnosti a rovinové souměrnosti
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s diskusí,
Cvičení (praktické činnosti),
Výuka podporovaná multimédii,
Skupinová výuka,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s demonstrací,
Cvičení (praktické činnosti),
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Kooperativní výuka,
Skupinová výuka,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Skupinová prezentace,
Odborné dovednosti
Skupinová prezentace,
Test,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Skupinová prezentace,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Cvičení z elementární aritmetiky a elementární geometrie : Určeno stud. denního studia, studia při zaměstnání a postgrad. studia. Část 2.. 1. vyd. Ostrava : Pedagogická fakulta, 1991. ISBN 80-7042-039-1.
  • Učebnice, pracovní sešity a metodické příručky matematiky pro 1. st. ZŠ.
  • Základy elementární geometrie pro učitelství 1. stupně ZŠ : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
  • Bělík, Miroslav. Geometrie s didaktikou : učební text pro studium učitelství prvního stupně základní školy. Vyd. 1. V Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, 2007. ISBN 978-80-7044-875-5.
  • FRANCOVÁ, M., LVOVSKÁ, L. Texty k základům elementární geometrie: pro studium učitelství 1. stupně základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7594-8.
  • Frobisher, Anne, Frobisher, Len. Didaktika matematiky II: Porozumieť, riešiť, počítať. Bratislava, 2015. ISBN 978-80-8140-200-5.
  • Hejný, Milan; Novotná, Jarmila; Stehlíková, Naďa. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha : Pedagogická fakulta UK, 2004. ISBN 80-7290-189-3.
  • Kuřina, František. Deset geometrických transformací. 1. vyd. Praha : Prometheus, 2002. ISBN 80-7196-231-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní