Předmět: Matematika s didaktikou /geometrie/

« Zpět
Název předmětu Matematika s didaktikou /geometrie/
Kód předmětu KMT/MSD5
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 4
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Melšová Hana, Mgr.
  • Chmelík Slavomil, PhDr. Ph.D.
  • Císařová Alena, PhDr. Ph.D.
  • Hrubá Jitka, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Trojúhelník a jeho vlastnosti - úhly v trojúhelníku, třídění trojúhelníků, trojúhelníková nerovnost. Výšky, těžnice, těžiště, střední příčky trojúhelníku. Typografie. Geometrické symboly. Základní pravidla správného rýsování rovinných útvarů, druhy čar. Základní pravidla tvorby náčrtu. 2. Konstrukce trojúhelníků - shodnost trojúhelníků, věty o shodnosti trojúhelníků a jejich využíti, konstrukční úlohy. Metodika řešení konstrukčních úloh. Vhodné pomůcky pro výuku, využití dynamického matematického software. 3. Shodná zobrazení - shodné útvary, osová souměrnost, středová souměrnost, posunutí, rotace. Souměrnosti kolem nás. Využití v učivu základní školy. Základní pravidla rýsování. Vhodné pomůcky pro výuku, využití dynamického matematického software. 4. Nadstandartní aplikační úlohy a problémy, řešení základních úloh matematických soutěží na dané téma. 5. Čtyřúhelníky - klasifikace, základní pravidla rýsování, matematická symbolika. Metodika řešení praktické problematiky. Organizační formy výuky vhodné pro tematické okruhy vzdělávání matematiky. 6. Kruh, kružnice - vzájemná poloha kružnice a přímky, vzájemná poloha přímek a rovin, vzájemná poloha dvou kružnic. Metodika řešení praktické problematiky. Thaletova věta a její praktické využití. 7. Pravoúhlý trojúhelník - Pythagorova věta a její praktické využití, vztahy mezi stranami a úhly. Podobné útvary, podobnost trojúhelníků. Aktivizační metody pro využití na základní škole. 8. Množiny bodů dané vlastnosti - množiny bodů v rovině. Praktické příklady, metodika řešení, správné rýsování. 9. Volné rovnoběžné promítání, pravoúhlé promítání, 3D modelování a 3D tisk s využitím digitálních kompetencí. 10. Vytváření geometrických představ u dětí předškolního věku, vytváření geometrických představ u dětí mladšího školního věku. Jsou zařazovány didaktické hry (stolní, karetní), které rozvíjejí orientaci v rovině, číselné představy, geometrické představy a procvičují základní matematické operace (geometrické kvarteto, matematické pexeso, loto, tangramy, bingo). Studenti jsou seznamováni s možnostmi využití těchto her nejen v hodinách matematiky, ale i při mimoškolní činnosti v matematických kroužcích. Studenti zároveň připravují další aktivity, které lze realizovat při vyučování i v rámci mimoškolních aktivit. Důraz je kladen na výchovně a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí, zejména na digitální kompetence. Student je seznámen se základními kurikulárními dokumenty ČR, zejména s RVP ZV, ŠVP, standardy pro základní vzdělávání (Matematika a její aplikace) a uzlové body vzdělávání. Je seznámen s dokumenty školy - školní řád, klasifikační řád. Orientuje se v možnostech hodnocení žáků, dokáže pracovat se školním informačním systémem. Orientuje se ve struktuře vzdělávacího systému, zná matematické soutěže vhodné pro žáky daného věku. Je seznámen s problematikou společného vzdělávání, prací školských poradenských zařízeních a školních poradenských zařízení. Je seznámen s problematikou nadaných žáků a jejich pedagogické podpory.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 55 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
ovládat elementární geometrické pojmy a jejich vztahy na úrovni výstupu předmětu KMT/MSD4
vymezit elementární pojmy geometrie (bod, úsečka, lomená čára, polopřímka, přímka, polorovina, rovina, trojúhelník, úhel, čtyřstěn) z hlediska matematické teorie
vymezit pojem shodného zobrazení
specifikovat manipulativní činnosti rozvíjející u dětí představu symetrie
Odborné dovednosti
rozlišit vzájemnou polohu dvou přímek v rovině a prostoru, vzájemnou polohu přímky a roviny a vzájemnou polohu dvou rovin
aplikovat některé principy volného rovnoběžného promítání a činnosti s ním spojené do učiva matematiky 1. stupně
provést rozbor činností se stavebnicemi z hlediska rozvoje prostorové inteligence
demonstrovat základní vlastnosti osové souměrnosti, středové souměrnosti a rovinové souměrnosti
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vymezit pojem podobné zobrazení
analyzovat množiny bodů z hlediska jejich vlastností
vyvodit obecné závěry o zadaných množinách
rozhodnout, jaký geometrický útvar tvoří body splňující danou vlastnost
kategorizovat jednotlivé etapy procesu měření úsečky v primární škole
rozlišit jednotlivé úrovně rozvoje předmatematického geometrického myšlení předškolních dětí
specifikovat manipulativní aktivity a další činnosti, které vedou k rozvoji geometrické představivosti dětí mladšího školního věku
Odborné dovednosti
rozlišit shodné a podobné zobrazení
demonstrovat základní vlastnosti stejnolehlosti
provést rozbor zadání konstrukční úlohy, obhájit postup vlastního řešení
navrhnout aktivity vedoucí k vytvoření pojmu obsah čtverce a obdélníka a k propedeutice pojmu objem
aplikovat poznatky o Pythagorově větě a větách Euklidových při řešení konkrétních úloh z praxe
na základě videozáznamů, příkladů z praxe a studia učebnic analyzovat různá pojetí zavádění elementárních pojmů geometrie (bod, úsečka, lomená čára, polopřímka, přímka, trojúhelník) na 1. stupni ZŠ s důrazem na konstruktivistický přístup
porovnat jednotlivé učebnice matematiky 1. stupně z hlediska integrace matematiky a přírodovědy
navrhnout a vyzkoušet konkrétní aktivity dětí, které zamezí formalismu v poznávacím procesu žáka
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s diskusí,
Cvičení (praktické činnosti),
Výuka podporovaná multimédii,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s diskusí,
Cvičení (praktické činnosti),
Výuka podporovaná multimédii,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Ústní zkouška,
Skupinová prezentace,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Průběžné hodnocení,
Ústní zkouška,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Skupinová prezentace,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Cvičení z elementární aritmetiky a elementární geometrie : Určeno stud. denního studia, studia při zaměstnání a postgrad. studia. Část 2.. 1. vyd. Ostrava : Pedagogická fakulta, 1991. ISBN 80-7042-039-1.
  • učebnice, pracovní sešity a metodické příručky matematiky pro 1. st. ZŠ.
  • Základy elementární geometrie pro učitelství 1. stupně ZŠ : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
  • Bělík, Miroslav. Geometrie s didaktikou : učební text pro studium učitelství prvního stupně základní školy. Vyd. 1. V Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, 2007. ISBN 978-80-7044-875-5.
  • Divíšek, J. a kol.:. Didaktika matematiky pro učitelství l.stupně ZŠ.
  • FRANCOVÁ, M., LVOVSKÁ, L. Texty k základům elementární geometrie: pro studium učitelství 1. stupně základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7594-8.
  • Frobisher, Anne, Frobisher, Len. Didaktika matematiky II: Porozumieť, riešiť, počítať. Bratislava, 2015. ISBN 978-80-8140-200-5.
  • Hejný, Milan; Novotná, Jarmila; Stehlíková, Naďa. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha : Pedagogická fakulta UK, 2004. ISBN 80-7290-189-3.
  • Kuřina, František. Deset geometrických transformací. 1. vyd. Praha : Prometheus, 2002. ISBN 80-7196-231-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní