Course: Methodology of Manual Work Training and Practice

« Back
Course title Methodology of Manual Work Training and Practice
Course code KMT/MŠDI
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Bachelor
Year of study 3
Semester Summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Benešová Daniela, Prof. PaedDr. Ph.D.
Course content
1. Didactics as a scientific discipline. Manual training didactics system. Function and importance of manual training, historical view. 2. Content and position of manual training in pre-school education. 3. Anthropogenic educational factors and teaching process modeling of manual activities lessons. 4. Didactic rules and principles. 5. Aims of technical education teaching, aims taxonomy. 6. Teaching methods and conceptions. 7. Organizational forms of manual training teaching. 8. Material tools. 9. Creativity in manual training lessons. 10. Manual activities planning. 11. Educational project planning and realization. 12. Problem tasks in manual training teaching. 13. Evaluation of a teaching practice.

Learning activities and teaching methods
Lecture, Seminar
  • Contact hours - 39 hours per semester
  • Individual project (40) - 40 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Experience with practical use of materials, instruments, tools. Pedagogical practice.
learning outcomes
umět aplikovat didaktické zásady při pracovních činnostech
poznat antropogenní činitele technického vzdělávání
zvládnout naplánovat pracovní činnosti
naplánovat výukový projekt
Skills
realizovat výukový projekt
teaching methods
Knowledge
Lecture
Seminar
assessment methods
Seminar work
Continuous assessment
Test
Skills
Seminar work
Skills demonstration during practicum
Competences
Seminar work
Recommended literature
  • Bajtoš, Ján; Honzíková, Jarmila. Vybrané statě školní pedagogiky. 1. vyd. V Plzni : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-595-3.
  • Bajtoš, ján. Psychomotorická zložka osobnosti žiaka. Košice, 2007. ISBN 978-80-89284-07-8.
  • Dostál, Jiří. Badatelsky orientovaná výuka. Olomouc, 2015. ISBN 978-80-244-4515-1.
  • Dytrtová, Radmila. Pedagogická praxe z pracovního vyučování : Určeno pro posl. fak. pedagog.. 1. vyd. Praha : SPN, 1988.
  • Honzíková, Depešová. Kdo tvoří, ten nezlobí III aneb práce s loutkou v mateřské škole. Plzeň, 2017. ISBN 978-80-261-0729-3.
  • Honzíková, Honzík. Kdo tvoří ten nezlobí II aneb Tvoříme ve výukovém projektu. Plzeň, 2015. ISBN 802607976-7.
  • Honzíková, Honzík. Kdo tvoří, ten nezlobí II aneb Tvoříme ve výukovém projektu. Plzeň, 2015. ISBN 978-80-260-7976-7.
  • Honzíková, Jarmila; Bajtoš, Ján. Didaktika pracovní výchovy na 1. stupni ZŠ. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-255-1.
  • Honzíková, Jarmila. Lidové tradice v pracovní výchově. Plzeň : Krajské centrum vzdělávání, 2005. ISBN 80-7020-148-7.
  • Honzíková, Jarmila,; Mach, Petr,; Novotný, Jan. Alternativní přístupy k technické výchově. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-626-4.
  • Honzíková, Jarmila. Netradičně v pracovní výchově. 1. vyd. Plzeň : Krajské centrum vzdělávání a Jazyková škola, 2005. ISBN 80-7020-149-5.
  • Honzíková, Jarmila. Nonverbální tvořivost v technické výchově. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2008. ISBN 978-80-7043-714-8.
  • Honzíková, Jarmila; Novotný, Jan. Dřevo v pracovní výchově. Plzeň : Krajské centrum vzdělávání a Jazyková škola, 2005. ISBN 80-7020-150-9.
  • Honzíková, Jarmila. Pracovní výchova s didaktikou. Vydání I. 2015. ISBN 978-80-7452-111-9.
  • Honzíková, Jarmila; Sojková, Margareta. Tvůrčí technické dovednosti. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2014. ISBN 978-80-261-0412-4.
  • Lukáčová, D.; Kozík, T.; Bánesz, G.; Ólvecký, M.; Šimon, M.; Širka, J. Vzdialené reálne experimenty v praxi. Nitra, 2016. ISBN 978-80-558-1093-5.
  • Magová Lenka a kol. Hodnotenie kompetencií učiteĺov v europskom a slovenskom kontexte. Praha, 2016. ISBN 978-80-87800-28-7.
  • Očkajová, Alena a kol. Pracovné prostredie a ergonómia. Banská Bystrica, 2013. ISBN 978-80-557-0617-7.
  • Orosová, Renáta. Zážitková pedagogika vo výchovnom pósobení triedneho učiteĺa. Košice, 2011. ISBN 978-80-7097-920-4.
  • Provázková Stolinská, Dominika a kol. Polytechnické vzdělávání v prostředí mateřské školy. Olomouc, 2015. ISBN 978-80-244-4735-3.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for Pre-school Teachers (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Summer