Předmět: Didaktika kreativní práce

« Zpět
Název předmětu Didaktika kreativní práce
Kód předmětu KMT/MŠDK
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Benešová Daniela, Prof. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Modely prostorové. Studenti zhodnotí význam prostorových modelů, jako jsou loutky, maskoty třídy, pro celkový rozvoj dítěte a pro vytvoření atmosféry v dětském kolektivu. 2. Didaktické pomůcky. Studenti provedou analýzu tipů didaktických pomůcek a navrhnou vlastní didaktickou pomůcku. 3. Realizace návrhu didaktické pomůcky, vytvoření návodu. 4. Realizace návrhu didaktické pomůcky, vytvoření návodu pro její využití. 5. Předvedení a uplatnění didaktické pomůcky pomocí mikroedukace, hodnocení pomůcky ostatními studenty pomocí evaluační karty. Studenti zhodnotí studenti účinnost a srozumitelnost zhotovené didaktické pomůcky. 6. Výroba a příprava divadelních scén v podmínkách třídy. Na základě poznatků z předmětu Tvořivá dílna 1 a za využití vlastního výrobku navrhnou studenti divadelní scénu v podmínkách třídy. 7. Výzdoba třídy a výrobky vhodné pro tyto účely. Na základě poznatků z předmětu Materiály a pracovní techniky navrhnou studenti využití dětské tvorby pro výzdobu mikro a makro interiéru. 8. Realizace pracovního námětu za využití dovedností získaných v předmětu MŠMA a MŠKP a její zapracování do seminární práce. 9. Soubor pracovních námětů pro výrobu didaktických pomůcek. Studenti si vytvoří na základě evaluace předvedených didaktických pomůcek vlastní soubor obdobných pomůcek.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 20 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Zkušenosti s praktickým využití materiálů, nástrojů, nářadí.
Znalost technologií
Odborné dovednosti
Zkušenosti s praktickým využití materiálů, nástrojů, nářadí
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Umět využít improvizovaných divadelních scén v podmínkách předškolního zařízení.
Zvládnout využití různých materiálů pro výrobu dekorativních předmětů, didaktických pomůcek a hraček pro předškolní zařízení.
Navrhnout výzdobu mikrointeriéru a makrointeriéru.
Navrhnout didaktickou pomůcku tak, aby byla účelná.
Odborné dovednosti
Zhotovit kulisy pro malé divadlo.
Zhotovit výzdobu třídy.
Zhotovit didaktickou pomůcku dle vlastního návrhu.
Obecné způsobilosti
připravit podmínky pro divadlo - zhotovit provizorní kulisy, loutky zhotovit didaktickou pomůcku vyzdobit mikrointeriér a makrointeriér mateřské školy
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Řešení problémů,
Obecné způsobilosti
Expoziční metody - vyprávění, beseda, demonstrace, mikroedukace Hodnotící - evaluace a autoevaluace, rozbor mikroedukace Diagnostické - autoevaluace, studentská evaluace
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
individuální prezentace, průběžné hodnocení, evaluace a rozbor realizované mikroedukace
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Barff, Ursula; Burkhardt, Inge; Maier, Jutta. Velká kniha pro malé mistry. Praha : Ikar. 1997.
  • Borecký. Svět hraček. Praha.
  • Dawidovski, Marion. Veselé loutky. Praha, 1998. ISBN 978-80-7043-626-4.
  • Honzíková, Depešová. Kdo tvoří, ten nezlobí III aneb práce s loutkou v mateřské škole. Plzeň, 2017. ISBN 978-80-261-0729-3.
  • Honzíková, Depešová. Kdo tvoří ten nezlobí III aneb práce s loutkou v mateřské škole. Plzeň, 2017. ISBN 978-80-261-0729-3.
  • Honzíková, Depešová. Kdo tvoří ten nezlobí III aneb práce s loutkou v mateřské škole. Plzeň, 2017. ISBN 978-80-261-0729-3.
  • Honzíková, Jarmila. Kovy v pracovní výchově. Plzeň : Krajské centrum vzdělávání a Jazyková škola, 2006. ISBN 80-7020-159-2.
  • Honzíková, Jarmila. Lidové tradice v pracovní výchově. Plzeň : Krajské centrum vzdělávání, 2005. ISBN 80-7020-148-7.
  • Honzíková, Jarmila,; Mach, Petr; Novotný, Jan. Alternativní přístupy k technické výchově. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-626-4.
  • Honzíková, Jarmila. Netradičně v pracovní výchově. 1. vyd. Plzeň : Krajské centrum vzdělávání a Jazyková škola, 2005. ISBN 80-7020-149-5.
  • Honzíková, Jarmila. Nonverbální tvořivost v technické výchově. Plzeň : Západočeská univerzita, 2008. ISBN 978-80-7043-714-8.
  • Honzíková, Jarmila; Novotný, Jan. Dřevo v pracovní výchově. Plzeň : Krajské centrum vzdělávání a Jazyková škola, 2005. ISBN 80-7020-150-9.
  • Honzíková Jarmila, Novotný Jan. Plasty v pracovní výchově. Plzeň, 2007.
  • Leštinský. Hrajeme loutkové divadlo. Portál Praha, 1996.
  • Leštinský. Loutkové divadlo. Portál Praha, 1996.
  • Rödl. Loutkové divadlo. SPN Praha, 1965.
  • Staňková, Jitka. Lidové umění z Čech, Moravy a Slezska. 1. vyd. Praha : Panorama, 1987.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr