Předmět: Didaktika polytechnické výchovy

« Zpět
Název předmětu Didaktika polytechnické výchovy
Kód předmětu KMT/MŠDP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Benešová Daniela, Prof. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Didaktika jako věda. Systém didaktiky pracovní výchovy. Úloha a význam pracovní výchovy, vč. historického pohledu. 2. Obsah vzdělávání polytechnické v výchově a její místo v předškolním zařízení. 3. Antropogenní činitelé vzdělávání a modelování vyučovacího procesu pracovních činností. 4. Didaktické zásady a principy. 5. Cíle vyučování v pracovní výchově, taxonomie cílů. 6. Vyučovací metody a koncepce vyučování. 7. Organizační formy vyučování v polytechnické výchově. 8. Materiální prostředky vyučování. 9. Tvořivost v polytechnické výchově. 10. Plánování pracovních činností. 11. Plánování výukového projektu a jeho realizace. 12. Problémové úlohy v polytechnické výchově.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Zkušenosti s praktickým využití materiálů, nástrojů, nářadí.
Znalost výrobních technologií
Odborné dovednosti
Zkušenosti s praktickým využití materiálů, nástrojů, nářadí.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Umět aplikovat didaktické zásady při pracovních činnostech.
Poznat antropogenní činitele technického vzdělávání.
Zvládnout naplánovat pracovní činnosti.
Naplánovat výukový projek.
Odborné dovednosti
Realizovat výukový projekt.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Test,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Bajtoš, Ján; Honzíková, Jarmila. Vybrané statě školní pedagogiky. 1. vyd. V Plzni : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-595-3.
  • Bajtoš, ján. Psychomotorická zložka osobnosti žiaka. Košice, 2007. ISBN 978-80-89284-07-8.
  • Dostál, Jiří. Badatelsky orientovaná výuka. Olomouc, 2015. ISBN 978-80-244-4515-1.
  • Dytrtová, Radmila. Pedagogická praxe z pracovního vyučování : Určeno pro posl. fak. pedagog.. 1. vyd. Praha : SPN, 1988.
  • Honzíková, Depešová. Kdo tvoří, ten nezlobí III aneb práce s loutkou v mateřské škole. Plzeň, 2017. ISBN 978-80-261-0729-3.
  • Honzíková, Honzík. Kdo tvoří, ten nezlobí II aneb Tvoříme ve výukovém projektu. Plzeň, 2015. ISBN 78-80-260-7976-7.
  • Honzíková, Jarmila; Bajtoš, Ján. Didaktika pracovní výchovy na 1. stupni ZŠ. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-255-1.
  • Honzíková, Jarmila. Lidové tradice v pracovní výchově. Plzeň : Krajské centrum vzdělávání, 2005. ISBN 80-7020-148-7.
  • Honzíková, Jarmila,; Mach, Petr,; Novotný, Jan. Alternativní přístupy k technické výchově. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-626-4.
  • Honzíková, Jarmila. Netradičně v pracovní výchově. 1. vyd. Plzeň : Krajské centrum vzdělávání a Jazyková škola, 2005. ISBN 80-7020-149-5.
  • Honzíková, Jarmila. Nonverbální tvořivost v technické výchově. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2008. ISBN 978-80-7043-714-8.
  • Honzíková, Jarmila; Novotný, Jan. Dřevo v pracovní výchově. Plzeň : Krajské centrum vzdělávání a Jazyková škola, 2005. ISBN 80-7020-150-9.
  • Honzíková, Jarmila. Pracovní výchova s didaktikou. Vydání I. 2015. ISBN 978-80-7452-111-9.
  • Honzíková, Jarmila; Sojková, Margareta. Tvůrčí technické dovednosti. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2014. ISBN 978-80-261-0412-4.
  • Lukáčová, D.; Kozík, T.; Bánesz, G.; Ólvecký, M.; Šimon, M.; Širka, J. Vzdialené reálne experimenty v praxi. Nitra, 2016. ISBN 978-80-558-1093-5.
  • Magová Lenka a kol. Hodnotenie kompetencií učiteĺov v europskom a slovenskom kontexte. Praha, 2016. ISBN 978-80-87800-28-7.
  • Očkajová, Alena a kol. Pracovné prostredie a ergonómia. Banská Bystrica, 2013. ISBN 978-80-557-0617-7.
  • Orosová, Renáta. Zážitková pedagogika vo výchovnom pósobení triedneho učiteĺa. Košice, 2011. ISBN 978-80-7097-920-4.
  • Provázková Stolinská, Dominika a kol. Polytechnické vzdělávání v prostředí mateřské školy. Olomouc. 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr