Předmět: Tvořivá dílna 2

« Zpět
Název předmětu Tvořivá dílna 2
Kód předmětu KMT/MŠTD2
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Benešová Daniela, Prof. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Modely prostorové. Studenti zhodnotí význam prostorových modelů, jako jsou loutky, maskoty třídy, pro celkový rozvoj dítěte a pro vytvoření atmosféry v dětském kolektivu. 2. Didaktické pomůcky. Studenti provedou analýzu tipů didaktických pomůcek a navrhnou vlastní didaktickou pomůcku. 3. Realizace návrhu didaktické pomůcky, vytvoření návodu. 4. Předvedení a uplatnění didaktické pomůcky pomocí mikroedukace, hodnocení pomůcky. 5. Výroba a příprava divadelních scén v podmínkách třídy. Na základě poznatků z předmětu Tvořivá dílna 1 a za využití vlastního výrobku navrhnou studenti divadelní scénu v podmínkách třídy. 6. Výzdoba třídy a výrobky vhodné pro tyto účely. Na základě poznatků z předmětu Materiály a pracovní techniky navrhnou studenti využití dětské tvorby pro výzdobu mikro a makro interiéru. 7. Realizace pracovního námětu za využití dovedností získaných v předmětu MŠMA a MŠTD1 a její zapracování do seminární práce. 8. Předvedení finálních výrobků. U didaktických pomůcek proběhne mikroedukace, na jejímž základě zhodnotí studenti účinnost a srozumitelnost zhotovené didaktické pomůcky. 9. Soubor pracovních námětů pro výrobu didaktických pomůcek. Studenti si vytvoří na základě evaluace předvedených didaktických pomůcek vlastní soubor obdobných pomůcek. 10. Soubor pracovních námětů pro výzdobu zařízení. Studenti si na základě evaluace předvedených prací vytvoří návrhy na výzdobu mikro a makro interiéru k lidovým svátkům.

Studijní aktivity a metody výuky
Cvičení
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 20 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
zkušenosti s praktickým využití materiálů, nástrojů, nářadí
Výsledky učení
umět využít improvizovaných divadelních scén v podmínkách předškolního zařízení
zvládnout využití různých materiálů pro výrobu dekorativních předmětů, didaktických pomůcek a hraček pro předškolní zařízení
navrhnout výzdobu mikrointeriéru a makrointeriéru
navrhnout didaktickou pomůcku tak, aby byla účelná
Odborné dovednosti
zhotovit kulisy pro malé divadlo
zhotovit výzdobu třídy
zhotovit didaktickou pomůcku dle vlastního návrhu
Obecné způsobilosti
připravit podmínky pro divadlo - zhotovit provizorní kulisy, loutky zhotovit didaktickou pomůcku vyzdobit mikrointeriér a makrointeriér mateřské školy
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
cvičení (praktické činnosti),
Odborné dovednosti
cvičení (praktické činnosti),
Obecné způsobilosti
Expoziční metody - vyprávění, beseda, demonstrace, mikroedukace Hodnotící - evaluace a autoevaluace, rozbor mikroedukace Diagnostické - autoevaluace, studentská evaluace
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
individuální prezentace, průběžné hodnocení, evaluace a rozbor realizované mikroedukace
Doporučená literatura
  • Barff, Ursula; Burkhardt, Inge; Maier, Jutta. Velká kniha pro malé mistry. Praha : Ikar, 1997. ISBN 80-7202-193-1.
  • Borecký. Svět hraček. Praha, 1982.
  • Dawidovski, Marion. Veselé loutky. Praha, 1998. ISBN 978-80-7043-626-4.
  • Honzíková, Depešová. Kdo tvoří, ten nezlobí III aneb práce s loutkou v mateřské škole. Plzeň, 2017. ISBN 978-80-261-0729-3.
  • Honzíková, Depešová. Kdo tvoří ten nezlobí III aneb práce s loutkou v mateřské škole. Plzeň, 2017. ISBN 978-80-261-0729-3.
  • Honzíková, Jarmila. Kovy v pracovní výchově. Plzeň : Krajské centrum vzdělávání a Jazyková škola, 2006. ISBN 80-7020-159-2.
  • Honzíková, Jarmila. Lidové tradice v pracovní výchově. Plzeň : Krajské centrum vzdělávání, 2005. ISBN 80-7020-148-7.
  • Honzíková, Jarmila,; Mach, Petr,; Novotný, Jan. Alternativní přístupy k technické výchově. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-626-4.
  • Honzíková, Jarmila. Netradičně v pracovní výchově. 1. vyd. Plzeň : Krajské centrum vzdělávání a Jazyková škola, 2005. ISBN 80-7020-149-5.
  • Honzíková, Jarmila. Nonverbální tvořivost v technické výchově. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2008. ISBN 978-80-7043-714-8.
  • Honzíková, Jarmila; Novotný, Jan. Dřevo v pracovní výchově. Plzeň : Krajské centrum vzdělávání a Jazyková škola, 2005. ISBN 80-7020-150-9.
  • Honzíková Jarmila, Novotný Jan. Plasty v pracovní výchově. Plzeň, 2007.
  • Leštinský. Hrajeme loutkové divadlo. Portál Praha, 1996.
  • Leštinský. Loutkové divadlo. Portál Praha, 1996.
  • Rödl. Loutkové divadlo. SPN Praha, 1965.
  • Staňková, Jitka. Lidové umění z Čech, Moravy a Slezska. 1. vyd. Praha : Panorama, 1987.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní