Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Student hospituje v 5 vyučovacích hodinách svého aprobačního předmětu (M), aplikuje poznatky a základní dovednosti získané v teoretických předmětech. Ke každé hospitované hodině náleží její rozbor s cvičným učitelem. Průběh praxe je reflektován čtverým způsobem: 1) individuálním vyplněním hospitačního záznamu, 2) rozborem hodin s pedagogem z praxe také s poukazem na problematiku přípravy učitele na vyučování a na školní agendu, 3) bezprostředním rozborem hodin s oborovým didaktikem, 4) závěrečnou skupinovou analýzou celé náslechové praxe v předmětu KMT/DIZ1 a diskuzí s vyučujícím o možnostech využití získaných poznatků v dalším studiu. Ve strukturovaném formuláři k náslechové praxi studenti specifikují charakter navštívené třídy, vymezují cíle vyučovací hodiny včetně výchovných, zapisují její fáze a organizaci, hodnotí efektivitu jednotlivých aktivit, vyučovacích metod a forem práce, pozorují využití učebních pomůcek a didaktických prostředků ve vyučování a reflektují osobnost učitele a žáka ve vyučování, vztah učitel - žák a klima třídy. Cílem hospitací je i příprava na následující dva tipy pedagogické praxe. Absolvované hodiny náslechové praxe budou konfrontovány s příklady virtuálních hospitací jak v teoretických oborových předmětech, tak v oborové didaktice a předmětech pedagogicko-psychologikých (Obecná didaktika, Pedagogická psychologie A, Reflexe a hodnocení výuky).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Studijní praxe
- Kontaktní výuka
- 15 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
mít znalosti odpovídající okruhům ke státní bakalářské zkoušce v oboru Matematica se zaměřením na vzdělávání |
mít znalosti nutné pro absolvování povinných předmětů zajišťovaných KPG a KPS v oboru Matematika se zaměřením na vzdělávání |
Odborné dovednosti |
---|
uplatnit vědomosti a dovednosti odpovídající okruhům ke státní bakalářské zkoušce v oboru Matematika se zaměřením na vzdělávání |
uplatnit vědomosti a dovednosti na úrovni dané požadavky pro absolvování povinných předmětů zajišťovaných KPG a KPS v oboru Matematika se zaměřením na vzdělávání |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat metodické postupy použité v konkrétním vyučovaném tématu |
Odborné dovednosti |
---|
zaznamenat průběh vyučovací hodiny |
zhodnotit metodické postupy |
analyzovat vyučovací proces z hlediska využívání forem, metod a prostředků |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Klinická praxe pod dohledem, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Klinická praxe pod dohledem, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Klinická praxe pod dohledem, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kolokvium, |
Doporučená literatura
|
-
JANÍK, T., SLAVÍK, J., ČEŠKOVÁ, T. et al. Produktivní kultura vyučování a učení v didaktických kazuistikách. Brno: Masarykova univerzita. 2022.
-
Kepka, Josef. Pedagogická praxe. Plzeň, 2007. ISBN 978-80-7043-590-8.
-
SLAVÍK, J. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Západočeská univerzita v Plzni, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
-
Slavík, Jan; Stará, Jana,; Uličná, Klára,; Najvar, Petr. Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. I. vydání. 2017. ISBN 978-80-210-8758-3.
|