Předmět: Náslechová praxe

« Zpět
Název předmětu Náslechová praxe
Kód předmětu KMT/NAPNM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hrubá Jitka, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Student hospituje v 5 vyučovacích hodinách svého aprobačního předmětu (M), aplikuje poznatky a základní dovednosti získané v teoretických předmětech. Ke každé hospitované hodině náleží její rozbor s cvičným učitelem. Průběh praxe je reflektován čtverým způsobem: 1) individuálním vyplněním hospitačního záznamu, 2) rozborem hodin s pedagogem z praxe také s poukazem na problematiku přípravy učitele na vyučování a na školní agendu, 3) bezprostředním rozborem hodin s oborovým didaktikem, 4) závěrečnou skupinovou analýzou celé náslechové praxe v předmětu KMT/DIZ1 a diskuzí s vyučujícím o možnostech využití získaných poznatků v dalším studiu. Ve strukturovaném formuláři k náslechové praxi studenti specifikují charakter navštívené třídy, vymezují cíle vyučovací hodiny včetně výchovných, zapisují její fáze a organizaci, hodnotí efektivitu jednotlivých aktivit, vyučovacích metod a forem práce, pozorují využití učebních pomůcek a didaktických prostředků ve vyučování a reflektují osobnost učitele a žáka ve vyučování, vztah učitel - žák a klima třídy. Cílem hospitací je i příprava na následující dva tipy pedagogické praxe. Absolvované hodiny náslechové praxe budou konfrontovány s příklady virtuálních hospitací jak v teoretických oborových předmětech, tak v oborové didaktice a předmětech pedagogicko-psychologikých (Obecná didaktika, Pedagogická psychologie A, Reflexe a hodnocení výuky).

Studijní aktivity a metody výuky
Studijní praxe
  • Kontaktní výuka - 15 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
mít znalosti odpovídající okruhům ke státní bakalářské zkoušce v oboru Matematica se zaměřením na vzdělávání
mít znalosti nutné pro absolvování povinných předmětů zajišťovaných KPG a KPS v oboru Matematika se zaměřením na vzdělávání
Odborné dovednosti
uplatnit vědomosti a dovednosti odpovídající okruhům ke státní bakalářské zkoušce v oboru Matematika se zaměřením na vzdělávání
uplatnit vědomosti a dovednosti na úrovni dané požadavky pro absolvování povinných předmětů zajišťovaných KPG a KPS v oboru Matematika se zaměřením na vzdělávání
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat metodické postupy použité v konkrétním vyučovaném tématu
Odborné dovednosti
zaznamenat průběh vyučovací hodiny
zhodnotit metodické postupy
analyzovat vyučovací proces z hlediska využívání forem, metod a prostředků
Obecné způsobilosti
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Klinická praxe pod dohledem,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Klinická praxe pod dohledem,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Klinická praxe pod dohledem,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Kolokvium,
Doporučená literatura
  • JANÍK, T., SLAVÍK, J., ČEŠKOVÁ, T. et al. Produktivní kultura vyučování a učení v didaktických kazuistikách. Brno: Masarykova univerzita. 2022.
  • Kepka, Josef. Pedagogická praxe. Plzeň, 2007. ISBN 978-80-7043-590-8.
  • SLAVÍK, J. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Západočeská univerzita v Plzni, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
  • Slavík, Jan; Stará, Jana,; Uličná, Klára,; Najvar, Petr. Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. I. vydání. 2017. ISBN 978-80-210-8758-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr