Předmět: Odborný technický seminář

« Zpět
Název předmětu Odborný technický seminář
Kód předmětu KMT/OTSE
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sieber Miloš, Mgr. Ph.D.
  • Nekl Martin, Mgr.
Obsah předmětu
Pojetí techniky a technického vzdělání v RVP ZŠ. Aplikace základních fyzikálních zákonů v učivu z vybraných vzdělávacích oblastí RVP. Užití fyzikálních zákonů ve výuce technické výchovy na ZŠ aplikovaných na principy a systémy technických zařízení kolem nás. Didaktická transformace poznatků pomocí moderních technických výukových prostředků. Konstrukční tvořivost. Výukové programy a hry pro podporu konstrukční tvořivosti. Programy pro základní simulaci fyzikálních zákonů a principů zařízení pro výuku na ZŠ. Konstrukce, návrh, působení sil. Návrh vlastní konstrukce pomocí didaktických konstrukčních stavebnic typu Merkur, Lego. Měření sil a namáhání za pomoci Pasco Structures System. Statické a dynamické hodnoty veličin v konstrukčních modelech a jejich měření pomocí výukového demonstračního systému Pasco Probeware a softwaru Data studio. Měření veličin a ovládání přenosné jednotky Xplorer GLX, demonstrace výsledků a řešení multimediální a interaktivní formou, pomocí didaktické techniky.

Studijní aktivity a metody výuky
Studium metodou řešení problémů, Přednáška s demonstrací, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 4 hodiny za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 10 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
manuální zručnost. Ovládání výpočetní techniky na uživatelské úrovni
Výsledky učení
absolvent předmětu se orientuje ve vybraných základních fyzikálních zákonech a dokáže je aplikovat ve vlastních konstrukčních řešeních. Získané poznatky umí v přehledné formě předávat a názorně demonstrovat při vlastní výuce korespondující s obsahem RVP v oblasti Člověk a svět práce. Absolvent je schopen pracovat samostatně nebo aktivně v realizačním teamu na zpracovávaném problémovém úkolu
Vyučovací metody
Přednáška s demonstrací,
Cvičení (praktické činnosti),
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Ústní zkouška,
Test,
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Dostál J. Badatelsky orientovaná výuka. Olomouc, 2015. ISBN 978-80-244-4515-1.
  • Havelka, Martin; Serafín, Čestmír. Konstrukční a elektrotechnická stavebnice ve výuce obecně technického předmětu. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0692-6.
  • Honzíková, Jarmila. Nonverbální tvořivost v technické výchově. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2008. ISBN 978-80-7043-714-8.
  • Karlova Univerzita. Obecná fyzika pro učitele I. Praha, 1988.
  • Kolektiv KAT. E-learningové kurzy a elektronické návody pro práci s vybraným SW a did. technikou.. Plzeň, 2008.
  • KORYTAŘ, Jindřich a Jan KROTKÝ. Mechatronika pro učitele. Plzeň, CDMVT.cz, 2012.
  • Rambousek, V. Technické výukové prostředky. Praha, 1990. ISBN 80-7066-227-1.
  • Vaněček D. Didaktika laboratoří. Praha, 2012. ISBN 978-80-01-05150-4.
  • Vladimír Horák, Antonín Mateňa. Principy a systémy v technice 1. Pro ped. fakulty. Praha, 1983.
  • Vladimír Horák, Antonín Mateňa. Principy a systémy v technice 2. Pro ped. fakulty. Praha, 1986.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr