Vyučující
|
-
Sieber Miloš, Mgr. Ph.D.
-
Nekl Martin, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Pojetí techniky a technického vzdělání v RVP ZŠ. Aplikace základních fyzikálních zákonů v učivu z vybraných vzdělávacích oblastí RVP. Užití fyzikálních zákonů ve výuce technické výchovy na ZŠ aplikovaných na principy a systémy technických zařízení kolem nás. Didaktická transformace poznatků pomocí moderních technických výukových prostředků. Konstrukční tvořivost. Výukové programy a hry pro podporu konstrukční tvořivosti. Programy pro základní simulaci fyzikálních zákonů a principů zařízení pro výuku na ZŠ. Konstrukce, návrh, působení sil. Návrh vlastní konstrukce pomocí didaktických konstrukčních stavebnic typu Merkur, Lego. Měření sil a namáhání za pomoci Pasco Structures System. Statické a dynamické hodnoty veličin v konstrukčních modelech a jejich měření pomocí výukového demonstračního systému Pasco Probeware a softwaru Data studio. Měření veličin a ovládání přenosné jednotky Xplorer GLX, demonstrace výsledků a řešení multimediální a interaktivní formou, pomocí didaktické techniky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Studium metodou řešení problémů, Přednáška s demonstrací, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 4 hodiny za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 10 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
manuální zručnost. Ovládání výpočetní techniky na uživatelské úrovni |
Výsledky učení |
---|
absolvent předmětu se orientuje ve vybraných základních fyzikálních zákonech a dokáže je aplikovat ve vlastních konstrukčních řešeních. Získané poznatky umí v přehledné formě předávat a názorně demonstrovat při vlastní výuce korespondující s obsahem RVP v oblasti Člověk a svět práce. Absolvent je schopen pracovat samostatně nebo aktivně v realizačním teamu na zpracovávaném problémovém úkolu |
Vyučovací metody |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Výstupní projekt, |
Doporučená literatura
|
-
Dostál J. Badatelsky orientovaná výuka. Olomouc, 2015. ISBN 978-80-244-4515-1.
-
Havelka, Martin; Serafín, Čestmír. Konstrukční a elektrotechnická stavebnice ve výuce obecně technického předmětu. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0692-6.
-
Honzíková, Jarmila. Nonverbální tvořivost v technické výchově. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2008. ISBN 978-80-7043-714-8.
-
Karlova Univerzita. Obecná fyzika pro učitele I. Praha, 1988.
-
Kolektiv KAT. E-learningové kurzy a elektronické návody pro práci s vybraným SW a did. technikou.. Plzeň, 2008.
-
KORYTAŘ, Jindřich a Jan KROTKÝ. Mechatronika pro učitele. Plzeň, CDMVT.cz, 2012.
-
Rambousek, V. Technické výukové prostředky. Praha, 1990. ISBN 80-7066-227-1.
-
Vaněček D. Didaktika laboratoří. Praha, 2012. ISBN 978-80-01-05150-4.
-
Vladimír Horák, Antonín Mateňa. Principy a systémy v technice 1. Pro ped. fakulty. Praha, 1983.
-
Vladimír Horák, Antonín Mateňa. Principy a systémy v technice 2. Pro ped. fakulty. Praha, 1986.
|