Vyučující
|
-
Melšová Hana, Mgr.
-
Sieber Miloš, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Pojetí techniky a technického vzdělání v RVP ZŠ. 2. Aplikace základních fyzikálních zákonů v učivu z vybraných vzdělávacích oblastí RVP. 3. Fyzikální zákony ve výuce technické výchovy na ZŠ. Aplikované principy a systémy technických zařízení kolem nás. 4. Didaktická transformace poznatků pomocí moderních technických výukových prostředků. 5. Konstrukční tvořivost. Výukové programy a hry pro podporu konstrukční tvořivosti. 6. Programy pro základní simulaci fyzikálních zákonů a principů zařízení pro výuku na ZŠ. 7. Konstrukce, návrh, působení sil. Návrh vlastní konstrukce pomocí didaktických konstrukčních stavebnic. 8. Měření sil a namáhání za pomoci Pasco Structures System (nebo jiné). 9. Statické a dynamické hodnoty veličin v konstrukčních modelech a jejich měření pomocí výukového demonstračního systému Pasco Probeware a softwaru Data studio (nebo jiné). 10. Měření veličin a ovládání přenosné jednotky Xplorer GLX, demonstrace výsledků a řešení multimediální a interaktivní formou, pomocí didaktické techniky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Studium metodou řešení problémů, Přednáška s demonstrací, Cvičení
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 12 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 5 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Fyzika a matematika v rozsahu střední odborné školy |
Odborné dovednosti |
---|
Manuální zručnost. Ovládání výpočetní techniky na uživatelské úrovni |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student definuje fyzikální principy a zákony aplikované v konkrétních případech a řešeních. |
Odborné dovednosti |
---|
Student se orientuje ve vybraných základních fyzikálních zákonech a dokáže je aplikovat ve vlastních konstrukčních řešeních. Získané poznatky umí v přehledné formě předávat a názorně demonstrovat při vlastní výuce korespondující s obsahem RVP v oblasti Člověk a svět práce. Absolvent je schopen pracovat samostatně nebo aktivně v realizačním teamu na zpracovávaném problémovém úkolu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti |
---|
Laboratorní praktika, |
Obecné způsobilosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Brooks Michael. Fyzika ? velké otázky. Universum. 2010.
-
Dale Ewen, Neill Schurter. Applied Physics (10th Edition). USA, 2010. ISBN 978-0136116332.
-
Dostál J. Badatelsky orientovaná výuka. Olomouc, 2015. ISBN 978-80-244-4515-1.
-
Havelka, Martin; Serafín, Čestmír. Konstrukční a elektrotechnická stavebnice ve výuce obecně technického předmětu. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0692-6.
-
Honzíková, Jarmila. Nonverbální tvořivost v technické výchově. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2008. ISBN 978-80-7043-714-8.
-
Karlova Univerzita. Obecná fyzika pro učitele I. Praha, 1988.
-
Kolektiv KAT. E-learningové kurzy a elektronické návody pro práci s vybraným SW a did. technikou.. Plzeň, 2008.
-
KORYTAŘ, Jindřich a Jan KROTKÝ. Mechatronika pro učitele. Plzeň, CDMVT.cz, 2012.
-
Vaněček D. Didaktika laboratoří. Praha, 2012. ISBN 978-80-01-05150-4.
-
Vladimír Horák, Antonín Mateňa. Principy a systémy v technice 1. Pro ped. fakulty. Praha, 1983.
-
Vladimír Horák, Antonín Mateňa. Principy a systémy v technice 2. Pro ped. fakulty. Praha, 1986.
-
Wollny Volker. Velká kniha techniky - Důmyslné vynálezy a vzrušující experimenty. Edyka. 2018.
|