Předmět: Odborný technický seminář

« Zpět
Název předmětu Odborný technický seminář
Kód předmětu KMT/OTSM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Melšová Hana, Mgr.
  • Sieber Miloš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Pojetí techniky a technického vzdělání v RVP ZŠ. 2. Aplikace základních fyzikálních zákonů v učivu z vybraných vzdělávacích oblastí RVP. 3. Fyzikální zákony ve výuce technické výchovy na ZŠ. Aplikované principy a systémy technických zařízení kolem nás. 4. Didaktická transformace poznatků pomocí moderních technických výukových prostředků. 5. Konstrukční tvořivost. Výukové programy a hry pro podporu konstrukční tvořivosti. 6. Programy pro základní simulaci fyzikálních zákonů a principů zařízení pro výuku na ZŠ. 7. Konstrukce, návrh, působení sil. Návrh vlastní konstrukce pomocí didaktických konstrukčních stavebnic. 8. Měření sil a namáhání za pomoci Pasco Structures System (nebo jiné). 9. Statické a dynamické hodnoty veličin v konstrukčních modelech a jejich měření pomocí výukového demonstračního systému Pasco Probeware a softwaru Data studio (nebo jiné). 10. Měření veličin a ovládání přenosné jednotky Xplorer GLX, demonstrace výsledků a řešení multimediální a interaktivní formou, pomocí didaktické techniky.

Studijní aktivity a metody výuky
Studium metodou řešení problémů, Přednáška s demonstrací, Cvičení
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 12 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 5 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 60 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Fyzika a matematika v rozsahu střední odborné školy
Odborné dovednosti
Manuální zručnost. Ovládání výpočetní techniky na uživatelské úrovni
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Student definuje fyzikální principy a zákony aplikované v konkrétních případech a řešeních.
Odborné dovednosti
Student se orientuje ve vybraných základních fyzikálních zákonech a dokáže je aplikovat ve vlastních konstrukčních řešeních. Získané poznatky umí v přehledné formě předávat a názorně demonstrovat při vlastní výuce korespondující s obsahem RVP v oblasti Člověk a svět práce. Absolvent je schopen pracovat samostatně nebo aktivně v realizačním teamu na zpracovávaném problémovém úkolu
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Cvičení (praktické činnosti),
Řešení problémů,
Odborné dovednosti
Laboratorní praktika,
Obecné způsobilosti
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Výstupní projekt,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Brooks Michael. Fyzika ? velké otázky. Universum. 2010.
  • Dale Ewen, Neill Schurter. Applied Physics (10th Edition). USA, 2010. ISBN 978-0136116332.
  • Dostál J. Badatelsky orientovaná výuka. Olomouc, 2015. ISBN 978-80-244-4515-1.
  • Havelka, Martin; Serafín, Čestmír. Konstrukční a elektrotechnická stavebnice ve výuce obecně technického předmětu. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0692-6.
  • Honzíková, Jarmila. Nonverbální tvořivost v technické výchově. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2008. ISBN 978-80-7043-714-8.
  • Karlova Univerzita. Obecná fyzika pro učitele I. Praha, 1988.
  • Kolektiv KAT. E-learningové kurzy a elektronické návody pro práci s vybraným SW a did. technikou.. Plzeň, 2008.
  • KORYTAŘ, Jindřich a Jan KROTKÝ. Mechatronika pro učitele. Plzeň, CDMVT.cz, 2012.
  • Vaněček D. Didaktika laboratoří. Praha, 2012. ISBN 978-80-01-05150-4.
  • Vladimír Horák, Antonín Mateňa. Principy a systémy v technice 1. Pro ped. fakulty. Praha, 1983.
  • Vladimír Horák, Antonín Mateňa. Principy a systémy v technice 2. Pro ped. fakulty. Praha, 1986.
  • Wollny Volker. Velká kniha techniky - Důmyslné vynálezy a vzrušující experimenty. Edyka. 2018.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr