Předmět: Práce s matematickým softwarem

« Zpět
Název předmětu Práce s matematickým softwarem
Kód předmětu KMT/PMS
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Chmelík Slavomil, PhDr. Ph.D.
  • Radil Luboš, Mgr.
Obsah předmětu
1. Mathematica - seznámení s prostředím 2. Mathematica - výrazy , konstanty a proměnné 3. Mathematica - výrazy , konstanty a proměnné 4. Mathematica - lineární algebra 5. Mathematica - lineární algebra 6. Mathematica - grafy 2D a 3D 7. Mathematica - grafy 2D a 3D 8. Mathematica - diferenciální kalkulus 9. Mathematica - programování 10. Mathematica - programování 11. Mathematica - kontexty, moduly 12. Mathematica - kontexty,moduly a package

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s praktickými aplikacemi, Samostatná práce studentů, Přednáška, Cvičení
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vládnout znalostmi ze základů matematické analýzy, lineární algebry a diskrétní matematiky
Odborné dovednosti
řešit jednoduché úlohy matematické analýzy, lineární algebry a diskrétní matematiky
vytvořit a realizovat jednoduchý algoritmus úlohy
Obecné způsobilosti
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
Výsledky učení
Odborné znalosti
orientovat se v tvorbě jednoduchých algoritmů v programu Mathematica
popsat základní postupy lineární algebry
jmenovat základní software pro práci v matematice
Odborné dovednosti
pracovat s vymezenou částí programu Mathematica
algoritmizovat úlohy a provádět je v programu Mathematica
vytvářet vlastní pomocné funkce a procedury pro snadnější a jednodušší aplikaci software v matematice
řešit úlohy matematické analýzy - derivování, integrování funkcí a jejich aplikace
Obecné způsobilosti
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Cvičení (praktické činnosti),
Samostatná práce studentů,
Přednáška s aktivizací studentů,
Na přednášce získá student základní postupy při řešení úloh v prostředí Mathematica V průběhu přednášky jsou demostrovány úlohy s ukázkami jejich řešení pomocí prostředků programu
Odborné dovednosti
V průběhu semináře jsou řešeny komplikovanější úlohy a prováděn jejich komplexní analýza
Seminární výuka (diskusní metody),
Přednáška založená na výkladu,
Samostatná práce studentů,
Přednáška s aktivizací studentů,
Obecné způsobilosti
Studenti své seminární práce upravují tak, aby získali kladné hodnocení
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
student úspěšně absolvujuje písemný test - aspoň 66 bodů z celkově maximálně 100 bodů student řeší problematiku matematického modelu a jeho zpracování
Odborné dovednosti
student úspěšně absolvujuje písemný test - aspoň 66 bodů z celkově maximálně 100 bodů student řeší problematiku matematického modelu a jeho zpracování
Test,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
student úspěšně zpracovává seminární práci z tvorby matematického modelu a jeho realizace v programu Wolfram práce má dvě části : 1. Popis modelu a užitého algoritmu resp. užité části obecné matematiky - provedeno v textovém editoru( odevzdané se zdrojovým textem z editoru a zároveň jako pdf soubor) 2. student vytvoří sadu vlastních pomocných funkcí a procedur. Pomocí nich řeší daný předložený matematický problém.
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Michael Trott. The Mathematica GuideBook. 2004. ISBN 0-387-94282-3.
  • Wellin, Paul R.; Gaylord, Richard J.; Kamin, Samuel N. An introduction to programming with Mathematica. 3rd ed. Cambridge : Cambridge University Press, 2005. ISBN 0-521-84678-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr