Lecturer(s)
|
-
Chmelík Slavomil, PhDr. Ph.D.
-
Radil Luboš, Mgr.
|
Course content
|
1. Mathematica - introduction to the environment 2. Mathematica - expressions , constants and variables 3. Mathematica - expressions, constants and variables 4. Mathematica - Linear Algebra 5. Mathematica - Linear Algebra 6. Mathematica - 2D and 3D graphs 7. Mathematica - 2D and 3D graphs 8. Mathematica - Differential Calculus 9. Mathematica - Programming 10. Mathematica - programming 11. Mathematica - contexts, modules 12. Mathematica - contexts, modules and packages
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture with practical applications, Individual study, Lecture, Practicum
- Preparation for formative assessments (2-20)
- 40 hours per semester
- Contact hours
- 39 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 40 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
have knowledge of basic mathematical analysis, linear algebra and discrete mathematics |
Skills |
---|
solve simple problems of mathematical analysis, linear algebra and discrete mathematics |
create and implement a simple algorithm for a problem |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
learn to create simple algorithms in Mathematica |
describe basic linear algebra procedures |
name basic software for mathematics |
Skills |
---|
work with a defined part of Mathematica |
algorithmize tasks and perform them in Mathematica |
create their own auxiliary functions and procedures for easier and simpler application of the software in mathematics |
solve mathematical analysis tasks - derivation, integration of functions and their applications |
Competences |
---|
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
Practicum |
Individual study |
Interactive lecture |
Na přednášce získá student základní postupy při řešení úloh v prostředí Mathematica V průběhu přednášky jsou demostrovány úlohy s ukázkami jejich řešení pomocí prostředků programu |
Skills |
---|
V průběhu semináře jsou řešeny komplikovanější úlohy a prováděn jejich komplexní analýza |
Seminar |
Lecture |
Individual study |
Interactive lecture |
Competences |
---|
Studenti své seminární práce upravují tak, aby získali kladné hodnocení |
Individual study |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Test |
Seminar work |
Individual presentation at a seminar |
student úspěšně absolvujuje písemný test - aspoň 66 bodů z celkově maximálně 100 bodů student řeší problematiku matematického modelu a jeho zpracování |
Skills |
---|
student úspěšně absolvujuje písemný test - aspoň 66 bodů z celkově maximálně 100 bodů student řeší problematiku matematického modelu a jeho zpracování |
Test |
Seminar work |
Individual presentation at a seminar |
Competences |
---|
the student successfully completes a seminar paper on the creation of a mathematical model and its implementation in Wolfram |
Self-evaluation |
Recommended literature
|
-
Michael Trott. The Mathematica GuideBook. 2004. ISBN 0-387-94282-3.
-
Wellin, Paul R.; Gaylord, Richard J.; Kamin, Samuel N. An introduction to programming with Mathematica. 3rd ed. Cambridge : Cambridge University Press, 2005. ISBN 0-521-84678-1.
|