Předmět: Rozvoj logického a matematického myšlení 1

« Zpět
Název předmětu Rozvoj logického a matematického myšlení 1
Kód předmětu KMT/RMMŠ1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Císařová Alena, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Cíle předmatematické výchovy 2. Výrok, složené výroky 3. Negace výroků a její vývoj u dítěte 4. Uvažování, usuzování 5. Přiřazování 6. Porovnávání 7. Třídění 8. Uspořádání 9. Cesta k přirozenému číslu 10. Rozvoj finanční gramotnosti 11. Základní pojmy z oblasti reflexe a hodnocení výuky - souvislost s předměty KPG/ZRHV a KPG/RHV 12. Analýza konkrétních činností z hlediska jejich cílů a obsahu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Dialogická výuka, Samostatná práce studentů, Seminář
  • Kontaktní výuka - 28 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
ovládat matematické znalosti na středoškolské úrovni týkající se výroků a přirozeného čísla
Odborné dovednosti
poznat výrok
rozlišit jednotlivé číselné množiny (přirozené číslo, celé číslo, racionální číslo)
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit cíle předmatematické výchovy
objasnit základní principy metod řešení (usuzování, přiřazování, porovnávání, třídění, uspořádání) používaných předškolními dětmi
popsat všechny role čísla
vysvětlit proces vytváření přirozeného čísla u předškolních dětí
používat základní pojmy z oblasti reflexe a hodnocení výuky
Odborné dovednosti
formou konkrétních aktivit zařadit do činností dětí metody řešení
při komunikaci s dětmi používat vhodné individuální a kvantifikované výroky a výroky složené
vést děti ke správnému chápání všech typů výroků
při komunikaci s dětmi negovat správně jednoduché a složené výroky, výroky individuální a kvantifikované
pomocí výroků správně formulovat pravidla her a dalších činností
vybrat vhodné činnosti pro rozvoj představy čísla u dětí v mateřské škole
efektivně využívat teorii k reflexi, evaluaci a zlepšování vlastní praxe vytvořit vlastní aktivitu vhodnou pro děti ve věku 3 - 6 let, popsat její cíle a vybrat další metodu pro rozvoj uvedených dovedností dětí provést sebereflexi konkrétní činnosti s dětmi s oporou v diskusi ve studijní skupině
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Skupinová výuka,
Samostudium,
E-learning,
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Výuka podporovaná multimédii,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Cvičení (praktické činnosti),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Vzájemné hodnocení studentů,
Odborné dovednosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Vzájemné hodnocení studentů,
Doporučená literatura
  • http://fpe.zcu.cz/kmt/kmt/projekty/projekt_FRVS.html.
  • http://fpe.zcu.cz/kmt/kmt/projekty/projekt_VS_15.html.
  • FUCHS, Eduard, Hana LIŠKOVÁ a Eva ZELENDOVÁ. Rozvoj předmatematických představ dětí předškolního věku. Předškolní vzdělávání očima praxe.. Praha, 2015.
  • GRUSZCZYK-KOLCZYŃSKA, E. Dziecieca matematyka. Warszawa, 2005. ISBN 978-83-02-07338-9.
  • Kaslová, M. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha, 2010.
  • Kolláriková, Zuzana; Pupala, Branislav. Předškolní a primární pedagogika = Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7.
  • NOVÁKOVÁ, Eva, Bohumil NOVÁK. Matematická pregramotnost a učitelé mateřských škol.
  • Slavík, J., Hajerová Mullerová, L., Soukupová, P. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň, 2020.
  • Smolíková, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. V Praze : Výzkumný ústav pedagogický, 2004. ISBN 80-87000-00-5.
  • Spurná, Š. Prostorové uspořádání: zaměření na umístění objektu v prostoru. Bakalářská práce.. Plzeň, 2007.
  • Šmídlová, B. Ostré lineární uspořádání v mateřské škole se zaměřením na kvantitu. Bakalářská práce.. Plzeň, 2007.
  • VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy..
  • Zagorová, V. Identifikace v mateřské škole. Bakalářská práce.. Plzeň, 2008.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní