|
Vyučující
|
-
Hrubá Martina, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Cíle předmatematické výchovy 2. Výrok, složené výroky 3. Negace výroků a její vývoj u dítěte 4. Uvažování, usuzování 5. Přiřazování 6. Porovnávání 7. Třídění 8. Uspořádání 9. Cesta k přirozenému číslu 10. Rozvoj finanční gramotnosti 11. Základní pojmy z oblasti reflexe a hodnocení výuky - souvislost s předměty KPG/ZRHV a KPG/RHV 12. Analýza konkrétních činností z hlediska jejich cílů a obsahu.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Dialogická výuka, Samostatná práce studentů, Seminář
- Kontaktní výuka
- 28 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| ovládat matematické znalosti na středoškolské úrovni týkající se výroků a přirozeného čísla |
| Odborné dovednosti |
|---|
| poznat výrok |
| rozlišit jednotlivé číselné množiny (přirozené číslo, celé číslo, racionální číslo) |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit cíle předmatematické výchovy |
| objasnit základní principy metod řešení (usuzování, přiřazování, porovnávání, třídění, uspořádání) používaných předškolními dětmi |
| popsat všechny role čísla |
| vysvětlit proces vytváření přirozeného čísla u předškolních dětí |
| používat základní pojmy z oblasti reflexe a hodnocení výuky |
| Odborné dovednosti |
|---|
| formou konkrétních aktivit zařadit do činností dětí metody řešení |
| při komunikaci s dětmi používat vhodné individuální a kvantifikované výroky a výroky složené |
| vést děti ke správnému chápání všech typů výroků |
| při komunikaci s dětmi negovat správně jednoduché a složené výroky, výroky individuální a kvantifikované |
| pomocí výroků správně formulovat pravidla her a dalších činností |
| vybrat vhodné činnosti pro rozvoj představy čísla u dětí v mateřské škole |
| efektivně využívat teorii k reflexi, evaluaci a zlepšování vlastní praxe vytvořit vlastní aktivitu vhodnou pro děti ve věku 3 - 6 let, popsat její cíle a vybrat další metodu pro rozvoj uvedených dovedností dětí provést sebereflexi konkrétní činnosti s dětmi s oporou v diskusi ve studijní skupině |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s analýzou videozáznamu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Skupinová výuka, |
| Samostudium, |
| E-learning, |
| Demonstrace dovedností, |
| Prezentace práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Skupinová výuka, |
| Kooperativní výuka, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
| Vzájemné hodnocení studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
| Vzájemné hodnocení studentů, |
|
Doporučená literatura
|
-
http://fpe.zcu.cz/kmt/kmt/projekty/projekt_FRVS.html.
-
http://fpe.zcu.cz/kmt/kmt/projekty/projekt_VS_15.html.
-
FUCHS, Eduard, Hana LIŠKOVÁ a Eva ZELENDOVÁ. Rozvoj předmatematických představ dětí předškolního věku. Předškolní vzdělávání očima praxe.. Praha, 2015.
-
GRUSZCZYK-KOLCZYŃSKA, E. Dziecieca matematyka. Warszawa, 2005. ISBN 978-83-02-07338-9.
-
Kaslová, M. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha, 2010.
-
Kolláriková, Zuzana; Pupala, Branislav. Předškolní a primární pedagogika = Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7.
-
NOVÁKOVÁ, Eva, Bohumil NOVÁK. Matematická pregramotnost a učitelé mateřských škol.
-
Slavík, J., Hajerová Mullerová, L., Soukupová, P. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň, 2020.
-
Smolíková, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. V Praze : Výzkumný ústav pedagogický, 2004. ISBN 80-87000-00-5.
-
Spurná, Š. Prostorové uspořádání: zaměření na umístění objektu v prostoru. Bakalářská práce.. Plzeň, 2007.
-
Šmídlová, B. Ostré lineární uspořádání v mateřské škole se zaměřením na kvantitu. Bakalářská práce.. Plzeň, 2007.
-
VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy..
-
Zagorová, V. Identifikace v mateřské škole. Bakalářská práce.. Plzeň, 2008.
|