Lecturer(s)
|
-
Císařová Alena, PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Objectives of pre-mathematics education 2. Propositions, compound propositions 3. Negation of propositions and its development in children 4. Reasoning, thinking 5. Matching 6. Comparing 7. Sorting 8. Arrangement 9. Ways to introduce natural numbers and 10. Development of financial literacy 11. Basic concepts in the field of reflection and evaluation of teaching - connection with the subjects KPG / ZRHV and KPG / RHV 12. Analysis of specific activities in terms of their objectives and content.
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion, Lecture with practical applications, Collaborative instruction, Cooperative instruction, Instruction based on dialogue, Individual study, Seminar
- Contact hours
- 28 hours per semester
- Preparation for formative assessments (2-20)
- 20 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
ovládat matematické znalosti na středoškolské úrovni týkající se výroků a přirozeného čísla |
Skills |
---|
poznat výrok |
rozlišit jednotlivé číselné množiny (přirozené číslo, celé číslo, racionální číslo) |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
vysvětlit cíle předmatematické výchovy |
objasnit základní principy metod řešení (usuzování, přiřazování, porovnávání, třídění, uspořádání) používaných předškolními dětmi |
popsat všechny role čísla |
vysvětlit proces vytváření přirozeného čísla u předškolních dětí |
používat základní pojmy z oblasti reflexe a hodnocení výuky |
Skills |
---|
formou konkrétních aktivit zařadit do činností dětí metody řešení |
při komunikaci s dětmi používat vhodné individuální a kvantifikované výroky a výroky složené |
vést děti ke správnému chápání všech typů výroků |
při komunikaci s dětmi negovat správně jednoduché a složené výroky, výroky individuální a kvantifikované |
pomocí výroků správně formulovat pravidla her a dalších činností |
vybrat vhodné činnosti pro rozvoj představy čísla u dětí v mateřské škole |
efektivně využívat teorii k reflexi, evaluaci a zlepšování vlastní praxe vytvořit vlastní aktivitu vhodnou pro děti ve věku 3 - 6 let, popsat její cíle a vybrat další metodu pro rozvoj uvedených dovedností dětí provést sebereflexi konkrétní činnosti s dětmi s oporou v diskusi ve studijní skupině |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture with visual aids |
Lecture with a video analysis |
Seminar |
Multimedia supported teaching |
Collaborative instruction |
Self-study of literature |
E-learning |
Skills demonstration |
Students' portfolio |
Skills |
---|
Interactive lecture |
Seminar |
Collaborative instruction |
Cooperative instruction |
Multimedia supported teaching |
Individual study |
Students' portfolio |
Practicum |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Test |
Continuous assessment |
Self-evaluation |
Peer evaluation of students |
Skills |
---|
Test |
Skills demonstration during practicum |
Continuous assessment |
Self-evaluation |
Peer evaluation of students |
Recommended literature
|
-
http://fpe.zcu.cz/kmt/kmt/projekty/projekt_FRVS.html.
-
http://fpe.zcu.cz/kmt/kmt/projekty/projekt_VS_15.html.
-
FUCHS, Eduard, Hana LIŠKOVÁ a Eva ZELENDOVÁ. Rozvoj předmatematických představ dětí předškolního věku. Předškolní vzdělávání očima praxe.. Praha, 2015.
-
GRUSZCZYK-KOLCZYŃSKA, E. Dziecieca matematyka. Warszawa, 2005. ISBN 978-83-02-07338-9.
-
Kaslová, M. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha, 2010.
-
Kolláriková, Zuzana; Pupala, Branislav. Předškolní a primární pedagogika = Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7.
-
NOVÁKOVÁ, Eva, Bohumil NOVÁK. Matematická pregramotnost a učitelé mateřských škol.
-
Slavík, J., Hajerová Mullerová, L., Soukupová, P. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň, 2020.
-
Smolíková, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. V Praze : Výzkumný ústav pedagogický, 2004. ISBN 80-87000-00-5.
-
Spurná, Š. Prostorové uspořádání: zaměření na umístění objektu v prostoru. Bakalářská práce.. Plzeň, 2007.
-
Šmídlová, B. Ostré lineární uspořádání v mateřské škole se zaměřením na kvantitu. Bakalářská práce.. Plzeň, 2007.
-
VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy..
-
Zagorová, V. Identifikace v mateřské škole. Bakalářská práce.. Plzeň, 2008.
|