Course: Development of Logical and Mathematical Thinking 1

« Back
Course title Development of Logical and Mathematical Thinking 1
Course code KMT/RMMŠ1
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Císařová Alena, PhDr. Ph.D.
Course content
1. Objectives of pre-mathematics education 2. Propositions, compound propositions 3. Negation of propositions and its development in children 4. Reasoning, thinking 5. Matching 6. Comparing 7. Sorting 8. Arrangement 9. Ways to introduce natural numbers and 10. Development of financial literacy 11. Basic concepts in the field of reflection and evaluation of teaching - connection with the subjects KPG / ZRHV and KPG / RHV 12. Analysis of specific activities in terms of their objectives and content.

Learning activities and teaching methods
Lecture supplemented with a discussion, Lecture with practical applications, Collaborative instruction, Cooperative instruction, Instruction based on dialogue, Individual study, Seminar
  • Contact hours - 28 hours per semester
  • Preparation for formative assessments (2-20) - 20 hours per semester
prerequisite
Knowledge
ovládat matematické znalosti na středoškolské úrovni týkající se výroků a přirozeného čísla
Skills
poznat výrok
rozlišit jednotlivé číselné množiny (přirozené číslo, celé číslo, racionální číslo)
learning outcomes
Knowledge
vysvětlit cíle předmatematické výchovy
objasnit základní principy metod řešení (usuzování, přiřazování, porovnávání, třídění, uspořádání) používaných předškolními dětmi
popsat všechny role čísla
vysvětlit proces vytváření přirozeného čísla u předškolních dětí
používat základní pojmy z oblasti reflexe a hodnocení výuky
Skills
formou konkrétních aktivit zařadit do činností dětí metody řešení
při komunikaci s dětmi používat vhodné individuální a kvantifikované výroky a výroky složené
vést děti ke správnému chápání všech typů výroků
při komunikaci s dětmi negovat správně jednoduché a složené výroky, výroky individuální a kvantifikované
pomocí výroků správně formulovat pravidla her a dalších činností
vybrat vhodné činnosti pro rozvoj představy čísla u dětí v mateřské škole
efektivně využívat teorii k reflexi, evaluaci a zlepšování vlastní praxe vytvořit vlastní aktivitu vhodnou pro děti ve věku 3 - 6 let, popsat její cíle a vybrat další metodu pro rozvoj uvedených dovedností dětí provést sebereflexi konkrétní činnosti s dětmi s oporou v diskusi ve studijní skupině
teaching methods
Knowledge
Lecture with visual aids
Lecture with a video analysis
Seminar
Multimedia supported teaching
Collaborative instruction
Self-study of literature
E-learning
Skills demonstration
Students' portfolio
Skills
Interactive lecture
Seminar
Collaborative instruction
Cooperative instruction
Multimedia supported teaching
Individual study
Students' portfolio
Practicum
assessment methods
Knowledge
Test
Continuous assessment
Self-evaluation
Peer evaluation of students
Skills
Test
Skills demonstration during practicum
Continuous assessment
Self-evaluation
Peer evaluation of students
Recommended literature
  • http://fpe.zcu.cz/kmt/kmt/projekty/projekt_FRVS.html.
  • http://fpe.zcu.cz/kmt/kmt/projekty/projekt_VS_15.html.
  • FUCHS, Eduard, Hana LIŠKOVÁ a Eva ZELENDOVÁ. Rozvoj předmatematických představ dětí předškolního věku. Předškolní vzdělávání očima praxe.. Praha, 2015.
  • GRUSZCZYK-KOLCZYŃSKA, E. Dziecieca matematyka. Warszawa, 2005. ISBN 978-83-02-07338-9.
  • Kaslová, M. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha, 2010.
  • Kolláriková, Zuzana; Pupala, Branislav. Předškolní a primární pedagogika = Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7.
  • NOVÁKOVÁ, Eva, Bohumil NOVÁK. Matematická pregramotnost a učitelé mateřských škol.
  • Slavík, J., Hajerová Mullerová, L., Soukupová, P. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň, 2020.
  • Smolíková, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. V Praze : Výzkumný ústav pedagogický, 2004. ISBN 80-87000-00-5.
  • Spurná, Š. Prostorové uspořádání: zaměření na umístění objektu v prostoru. Bakalářská práce.. Plzeň, 2007.
  • Šmídlová, B. Ostré lineární uspořádání v mateřské škole se zaměřením na kvantitu. Bakalářská práce.. Plzeň, 2007.
  • VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy..
  • Zagorová, V. Identifikace v mateřské škole. Bakalářská práce.. Plzeň, 2008.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for Pre-school Teachers (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer