Předmět: Rozvoj logického a matematického myšlení 2

« Zpět
Název předmětu Rozvoj logického a matematického myšlení 2
Kód předmětu KMT/RMMŠ2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Císařová Alena, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Cesta ke slovní úloze 2. Prvky kombinatoriky v aktivitách dětí 3. Prvky pravděpodobnosti v mateřské škole 4. Závislosti, pravidelnosti, cesta k funkcím 5. Prvky topologie, jednotažky, labyrinty 6. Rovinné útvary - specifika umělého světa roviny 7. Prostorové útvary - porovnávání, identifikace 8. Celek a jeho části 9. Proměnlivost celku 10. Orientace v prostoru a rovině, prostorová paměť 11. Cesta k míře 12. Souměrnosti 13. Orientace v čase 14. Opakování základních pojmů z oblasti reflexe a hodnocení výuky - souvislost s předměty KPG/ZRHV a KPG/RHV 15. Analýza konkrétních činností z hlediska jejich cílů a obsahu

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Dialogická výuka, Samostatná práce studentů
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 12 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 42 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 8 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
ovládat matematické znalosti z kombinatoriky, pravděpodobnosti, funkcí, rovinných útvarů a osové souměrnosti na středoškolské úrovni
Odborné dovednosti
narýsovat graf lineární funkce
vypočítat pravděpodobnost možného jevu
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit základní principy závislostí, způsoby doplňování řad a typy pravidel v řadě vhodné pro práci s předškolními dětmi na bázi pohybu, manipulace s předměty nebo obrázky, na grafické bázi,
popsat různé role čáry
vysvětlit jednotlivé etapy vývoje stavby u dítěte, etapy procesu vytváření rovinných a prostorových útvarů
analyzovat konkrétní aktivity a hry dětí z hlediska cílů RVP PV
Odborné dovednosti
vhodně zvolit činnosti směřující k přípravě řešení slovních úloh (poslech a zpracování představ, propojování informací, zaznamenávání čísla v textu, práce s otázkou a odpovědí)
správně aplikovat aktivity týkající se práce dítěte s pravděpodobností
rozlišit v konkrétních situacích kombinatorický součin, permutace, variace bez opakování a kombinace, k dané oblasti vytvořit vhodnou aktivitu pro děti
aplikovat teoretické poznatky o celku a jeho částech (kompozice, dekompozice a jejich specifické podoby) na konkrétní činnosti dětí
zvolit vhodné aktivity vytvářející u dítěte představu symetrie
na základě teoretických poznatků připravit nebo vybrat aktivitu, která bude u dětí rozvíjet dané kompetence
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Ústní zkouška,
Test,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Test,
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • http://fpe.zcu.cz/kmt/kmt/projekty/projekt_FRVS.html.
  • http://fpe.zcu.cz/kmt/kmt/projekty/projekt_VS_15.html.
  • Fuchs, E., Lišková, H., Zelendová, E. Rozvoj předmatematických představ dětí předškolního věku: metodický průvodce. Praha. 2015.
  • Gruszczyk-Kolczyńska, E. Dziecieca matematyka. Warszawa, 2005. ISBN 978-83-02-07338-9.
  • Kaslová, M. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha, 2010.
  • Kolláriková, Z. , Pupala, B. Předškolní a primární pedagogika = Predškolská a elementárna pedagogika. Praha, 2001.
  • Nováková, E., Novák, B. Matematická pregramotnost a učitelé mateřských škol. Brno. 2019.
  • Slavík, J., Hajerová Mullerová, L, Soukupová, P. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň. 2020.
  • Smolíková, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. V Praze : Výzkumný ústav pedagogický, 2004. ISBN 80-87000-00-5.
  • Svobodová E. Vzdělávání v mateřské škole.. Praha, 2010.
  • Vágnerová, Marie. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0181-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní