Course: Development of Logical and Mathematical Thinking 2

« Back
Course title Development of Logical and Mathematical Thinking 2
Course code KMT/RMMŠ2
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Bachelor
Year of study 2
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Císařová Alena, PhDr. Ph.D.
Course content
1. Path to word problem 2. Elements of combinatorics in children´s activities 3. Elements of Probability in Kindergarten 4. Dependencies, regularities, ways to introduce functions 5. Elements of topology, one-move lines, labyrinths 6. Spatial figures - comparison, identification 7. Plane figures - specifics of artificial world of a plane 8. Unity and its parts 9. The variability of the whole 10. Spatial and plane orientation, spatial memory 11. Ways to introduce measurement 12. Symmetries 13. Orientation in time 14. Repetition of basic concepts from the field of reflection and evaluation of teaching - connection with subjects KMT/ZRHV a KPG/RHV 15. Analysis of specific activities in terms of their goals and content

Learning activities and teaching methods
Interactive lecture, Lecture supplemented with a discussion, Lecture with practical applications, Collaborative instruction, Cooperative instruction, Instruction based on dialogue, Individual study
  • Preparation for formative assessments (2-20) - 12 hours per semester
  • Contact hours - 42 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 30 hours per semester
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 8 hours per semester
prerequisite
Knowledge
ovládat matematické znalosti z kombinatoriky, pravděpodobnosti, funkcí, rovinných útvarů a osové souměrnosti na středoškolské úrovni
Skills
narýsovat graf lineární funkce
vypočítat pravděpodobnost možného jevu
learning outcomes
Knowledge
vysvětlit základní principy závislostí, způsoby doplňování řad a typy pravidel v řadě vhodné pro práci s předškolními dětmi na bázi pohybu, manipulace s předměty nebo obrázky, na grafické bázi,
popsat různé role čáry
vysvětlit jednotlivé etapy vývoje stavby u dítěte, etapy procesu vytváření rovinných a prostorových útvarů
analyzovat konkrétní aktivity a hry dětí z hlediska cílů RVP PV
Skills
vhodně zvolit činnosti směřující k přípravě řešení slovních úloh (poslech a zpracování představ, propojování informací, zaznamenávání čísla v textu, práce s otázkou a odpovědí)
správně aplikovat aktivity týkající se práce dítěte s pravděpodobností
rozlišit v konkrétních situacích kombinatorický součin, permutace, variace bez opakování a kombinace, k dané oblasti vytvořit vhodnou aktivitu pro děti
aplikovat teoretické poznatky o celku a jeho částech (kompozice, dekompozice a jejich specifické podoby) na konkrétní činnosti dětí
zvolit vhodné aktivity vytvářející u dítěte představu symetrie
na základě teoretických poznatků připravit nebo vybrat aktivitu, která bude u dětí rozvíjet dané kompetence
teaching methods
Knowledge
Lecture supplemented with a discussion
Interactive lecture
Collaborative instruction
Cooperative instruction
Individual study
Discussion
assessment methods
Oral exam
Test
Continuous assessment
Skills
Oral exam
Test
Seminar work
Continuous assessment
Recommended literature
  • http://fpe.zcu.cz/kmt/kmt/projekty/projekt_FRVS.html.
  • http://fpe.zcu.cz/kmt/kmt/projekty/projekt_VS_15.html.
  • Fuchs, E., Lišková, H., Zelendová, E. Rozvoj předmatematických představ dětí předškolního věku: metodický průvodce. Praha. 2015.
  • Gruszczyk-Kolczyńska, E. Dziecieca matematyka. Warszawa, 2005. ISBN 978-83-02-07338-9.
  • Kaslová, M. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha, 2010.
  • Kolláriková, Z. , Pupala, B. Předškolní a primární pedagogika = Predškolská a elementárna pedagogika. Praha, 2001.
  • Nováková, E., Novák, B. Matematická pregramotnost a učitelé mateřských škol. Brno. 2019.
  • Slavík, J., Hajerová Mullerová, L, Soukupová, P. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň. 2020.
  • Smolíková, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. V Praze : Výzkumný ústav pedagogický, 2004. ISBN 80-87000-00-5.
  • Svobodová E. Vzdělávání v mateřské škole.. Praha, 2010.
  • Vágnerová, Marie. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0181-8.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for Pre-school Teachers (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter