Vyučující
|
-
Staněk Daniel, Mgr. Ph.D.
-
Benešová Daniela, Prof. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Člověk a svět práce, orientace na trhu práce. Vliv technického vzdělávání na volbu budoucího povolání. Prostředky popularizace vědy a techniky. Technika v moderní civilizaci Příčiny a podmínky vzniku techniky Hlavní vývojové etapy v historii lidstva Vztah techniky a vědy, techniky a empirie Periodizace dějinného vývoje techniky Vztah vědy a techniky v minulosti a v současnosti Role techniky ve společnosti, sociologické aspekty techniky Dopad techniky na životní styl lidstva Sebereflexe vědy a techniky na konci 20. století Sociální zvládání techniky Stimulující funkce vědy a aktivní společnost Humanizace techniky Vliv rozvoje techniky na vnímání a chápání okolního prostředí
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
základní znalosti historie lidstva v rámci střední školy |
Odborné dovednosti |
---|
Ovládání počítače a schopnost vyhledávat a zpracovávat data. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
student získá představu o vlivu vědy a techniky na člověka a lidskou společnost |
Student definuje příčiny a důsledky rozvoje vědy a techniky. |
Student popíše zásadní vynálezy a objevy lidstva, analyzuje je z hlediska ekonomického a technologického. |
Odborné dovednosti |
---|
Student graficky syntetizuje získávané informace. |
Orientuje se na časové ose. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Beazley, Mitchell. Co dokážou stroje : Pro čtenáře od 12 let. 1. vyd. Praha : Albatros, 1987.
-
CLIFFORD, A. C. Kniha o fyzice.. Praha, 2015.
-
Chajda, Radek. Mladý technik. Staň se Edisonem 21. století. Brno, 2015. ISBN 978-80-266-0181-4.
-
Chajda, Radek. Mladý technik. 2, Staň se Newtonem 21. století. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-266-0622-2.
-
Chajda, Radek. Mladý technik. 3, Staň se Einsteinem 21. století. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-266-0875-2.
-
Chajda, Radek. Mladý technik. 4, Staň se Nikolou Teslou 21. století. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-266-0912-4.
-
Chajda, Radek. Mladý technik. 5, Staň se Pascalem 21. století. Brno, 2018. ISBN 978-80-266-1221-6.
-
KORYTÁŘ, J., KROTKÝ J., PILOUS V. Dějiny techniky. Plzeň, CDMVT.cz, 2013.
-
KRAUS, I. Fyzika v kulturních dějinách Evropy. Praha, 2010.
-
Kraus, Ivo. Dějiny evropských objevů a vynálezů : od Homéra k Einsteinovi. 1. vyd. Praha : Academia, 2001. ISBN 80-200-0905-1.
-
Kulič, Václav. Člověk-učení-automat. Praha : SPN, 1989. ISBN 80-04-23845-9.
-
Lilley, Samuel. Stroje a lidé v dějinách : historie nástrojů a strojů ve vztahu ke společenskému pokroku. 1. vyd. Praha : Orbis, 1973.
-
Mumford Lewis. Technics and Civilization. USA, Chicago, 2010. ISBN 978-0-226-55027-5.
-
Paturi, Felix R. Kronika techniky. 1. čes. vyd. Praha : Fortuna, 1993.
-
Tondl, Ladislav. Věda, technika a společnost : Soudobé tendence a transformace vzájemných vazeb. 1. vyd. Praha : Filosofia, 1994. ISBN 80-7007-051-X.
|