Vyučující
|
-
Čácha Vítek, Ing.
-
Bečka Jaromír, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Strojírenství jako součást technických věd na ZŠ dle RVP (základní pojmy, historie, vývoj) Strojírenství v Plzeňském kraji Rozdělení strojírenské výroby - energetické stroje, výrobní stroje (možnosti automatizace), dopravní stroje a zařízení Technická příprava výroby a její členění Technologie výroby stojů a zařízení (obrábění, tváření, slévání, svařování a nekonvenční technologické metody) Svařování - Tlakové svařování -odporové sváření, sváření tavné, plamenové, obloukové a elektrostruskové sváření, plazmové, elektronové, ultrazvukové a laserové sváření, svařitelnost ocelí a slitin, Schafflerův diagram Pájení, pájky a tavidla, technologie pájení plamenem. Modely procesů a strojních zařízení ve vzdělávání. Tvorba a metodika lekce s využitím obráběcích strojů a jejich modelů. Aplikace procesních modelů ve vzdělávacím projektu. Metodika exkurze žáků školy ve výrobním závodě. Bezpečnost práce při práci na strojích ve školních dílnách. Rozdělení a charakteristika strojních součástí, didaktický model stroje a jeho výroba. Rozebíratelná a pevná spojení, nástroje pro montáž a demontáž. Spojovací součásti u rozebíratelných spojení Převody a převodovky, didaktický model (Merkur, Lego) - rozbor Spojky, výroba spojky dvou hřídelí, pružná spojka. Regulace otáček a setrvačníky Kinematické mechanizmy a jejich fyzické a softwarové modely Zvyšování životnosti strojních součástí, repase. Technický pohled na řešení konstrukčního problému, Porovnání strojírenské výroby u různých typů výrob se zřetelem na podmínky v ČR Návrh a výroba didaktického modelu stroje nebo jeho části Demonstrační stavebnice - Části mechanizmů, strojů a soustrojí, Fischertechnik
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Seminář
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znalost základů diferenciálního a integrálního počtu. Základní znalosti z oblasti kovových materiálů |
Odborné dovednosti |
---|
manuální zručnost, práce se stavebnicí |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
student získá základní představu o principech a technologiích využívaných ve strojírenské výrobě. Získané znalosti je schopen aplikovat na jednoduchých modelových příkladech. |
Odborné dovednosti |
---|
Studenti využívají vybrané technologie v té nejjednodušší formě při edukační činnosti korespondující se vzdělávacími programy |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Kooperativní výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Fischer Ulrich. Základy strojírenství.
-
HONZÍKOVÁ, J., SOJKOVÁ, M. Tvůrčí technické dovednosti. ? 1. Vyd. Plzeň, 2014. ISBN 978-80-261-0412-4.
-
Honzíková, Jarmila. Výukové projekty v technické výchově. [Praha : Royen Trade], 2013. ISBN 978-80-87887-60-8.
-
J. Paulo Davim. Modern Manufacturing Processes. Elsevier Books, 2020. ISBN 0128194960.
-
Jain K. C. Textbook of Production Engineering. 2014. ISBN 9788120347496.
-
PILOUS, Václav a Jan KROTKÝ. Technologie kovových materiálů. Plzeň, CDMVT.cz, 2011.
-
SHIGLEY, J. E., MISCHKE, Ch. R., BUDYNAS, R. G. Konstruování strojních součástí. Brno, 2010.
-
Zelenka, A. Projektování výrobních systémů. ČVUT Praha, 1995.
|