Předmět: Software pro učitele matematiky

« Zpět
Název předmětu Software pro učitele matematiky
Kód předmětu KMT/SUM
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Chmelík Slavomil, PhDr. Ph.D.
  • Ženková Alžběta, Mgr.
Obsah předmětu
1. Otevřený software pro tvorbu vlastního obsahu do výuky 2. Internetové aplikace 3. Tvorba multimediálních materiálů využitelných ve výuce 4. Tabulkový procesor jako řešitel příkladů a podpora výuky 5. Grafické kalkulátory a nástroje dynamické geometrie 6. Matematické lekce v Minecraft Education 7. Programy na provádění matematických výpočtů

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s praktickými aplikacemi, Samostatná práce studentů, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 45 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
základní matematické znalosti na úrovni předmětů absolvovaných v bakalářském studiu matematiky
Odborné dovednosti
tvorba matematických modelů; řešení matematických problémů
základní ovládání digitálních technologií
Obecné způsobilosti
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vyhledá konkrétní příklady pro různé oblasti otevřených technologií s možnostmi jejich využití ve výuce matematiky
má přehled o možnostech programů vhodných pro učitele matematiky
vyhodnotí vhodnosti využití jednotlivých programů pro matematiku
Odborné dovednosti
používat digitální technologie k přípravě materiálů do výuky a ve výuce matematiky
tvořit vlastní podpory výuky
vyhodnotí přínos jednotlivých současných tendencí využití digitálních technologií ve výuce matematiky
zhodnotí různé způsoby využití internetu ve výuce na základě znalosti metodiky jejich aplikace
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s diskusí,
Přednáška založená na výkladu,
Skupinová výuka,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Demonstrace dovedností,
Řešení problémů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostatná práce studentů,
Výuka podporovaná multimédii,
Obecné způsobilosti
Přednáška s demonstrací,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Sebehodnocení,
Průběžné hodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Formativní hodnocení,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Gergelitsová, Šárka. Průvodce Geogebrou : počítač ve výuce nejen geometrie. 1. vyd. Praha : Generation Europe, 2011. ISBN 978-80-904974-3-6.
  • Klatovský, K. Excel 2021 / 365 nejen pro školy. Computer Media. 2023.
  • Klatovský, Karel. Microsoft PowerPoint 2021/365 nejen pro školy. Vydání první. 2023. ISBN 978-80-7402-452-8.
  • Lasák, Pavel. Praktické použití funkcí v Excelu. První vydání. 2021. ISBN 978-80-271-1303-3.
  • Neumajer, Ondřej; Rohlíková, Lucie,; Zounek, Jiří. Učíme se s tabletem : využití mobilních technologií ve vzdělávání. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-7478-768-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr