Předmět: Termodynamika pro učitele

« Zpět
Název předmětu Termodynamika pro učitele
Kód předmětu KMT/TERMD
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • LAMBERT Adéla, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Úvod do studia předmětu, podmínky klasifikace. Základní principy rovnovážné i nerovnovážné termodynamiky. Základy molekulové fyziky a kinetické teorie látek, změny fyzikálních veličin v ideálním a reálném plynu. Entropie, termodynamické potenciály. Fázové přechody. Fyzika nízkých teplot. Transportní děje v plynech a kapalinách. Termodynamika atmosféry a základy meteorologie. Závěrečné opakování, shrnutí poznatků.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 50 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 4 hodiny za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
předpokládá se znalost středoškolské termodynamiky. Student by měl umět užívat operace a metody matematické fyziky.
Odborné dovednosti
Student aplikuje a řeší problémy středoškolské termodynamiky. Ovládá operace a metody matematické fyziky.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
Výsledky učení
Odborné znalosti
student zvládne problematiku základních zákonnitostí rovnovážné a nerovnovážné termodynamiky, orientuje se v molekulové fyzice, v teorii transportních jevů a v dalších oblastech souvisejících s probíranou tématikou
Odborné dovednosti
Student prokazuje znalosti a aplikuje metody rovnovážné a nerovnovážné termodynamiky, prokazuje orientuje v molekulové fyzice, v teorii transportních jevů a v dalších oblastech souvisejících s probíranou tématikou
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Obecné způsobilosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Test,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Doporučená literatura
  • Kobylka, Dušan. Technická termodynamika s řešenými příklady. Praha. 2016.
  • Kondepudi, Dilip; Prigogine, Ilya. Modern thermodynamics : from heat engines to dissipative structures. Chichester : John Wiley & Sons, 1998. ISBN 0-471-97393-9.
  • Obdržálek, Jan; Vaněk, Alois. Termodynamika a molekulová fyzika. Vyd. 2., opr. a dopl. Ústí nad Labem : Pedagogická fakulta Univerzity J. E. Purkyně, 2000. ISBN 80-7044-283-2.
  • Svoboda, Emanuel. Molekulová fyzika. 1. vyd. Praha : Academia, 1992. ISBN 80-200-0025-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr