|
Vyučující
|
-
Hlína Jakub, Mgr.
-
Sopčáková Ivana, RNDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Úvod do studia předmětu, podmínky klasifikace. Základní principy rovnovážné i nerovnovážné termodynamiky. Základy molekulové fyziky a kinetické teorie látek, změny fyzikálních veličin v ideálním a reálném plynu. Entropie, termodynamické potenciály. Fázové přechody. Fyzika nízkých teplot. Transportní děje v plynech a kapalinách. Termodynamika atmosféry a základy meteorologie. Závěrečné opakování, shrnutí poznatků.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 4 hodiny za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| předpokládá se znalost středoškolské termodynamiky. Student by měl umět užívat operace a metody matematické fyziky. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Student aplikuje a řeší problémy středoškolské termodynamiky. Ovládá operace a metody matematické fyziky. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| student zvládne problematiku základních zákonnitostí rovnovážné a nerovnovážné termodynamiky, orientuje se v molekulové fyzice, v teorii transportních jevů a v dalších oblastech souvisejících s probíranou tématikou |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Student prokazuje znalosti a aplikuje metody rovnovážné a nerovnovážné termodynamiky, prokazuje orientuje v molekulové fyzice, v teorii transportních jevů a v dalších oblastech souvisejících s probíranou tématikou |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
Kobylka, Dušan. Technická termodynamika s řešenými příklady. Praha. 2016.
-
Kondepudi, Dilip; Prigogine, Ilya. Modern thermodynamics : from heat engines to dissipative structures. Chichester : John Wiley & Sons, 1998. ISBN 0-471-97393-9.
-
Obdržálek, Jan; Vaněk, Alois. Termodynamika a molekulová fyzika. Vyd. 2., opr. a dopl. Ústí nad Labem : Pedagogická fakulta Univerzity J. E. Purkyně, 2000. ISBN 80-7044-283-2.
-
Svoboda, Emanuel. Molekulová fyzika. 1. vyd. Praha : Academia, 1992. ISBN 80-200-0025-9.
|