|
Vyučující
|
-
Bunda Rostislav, Mgr. Ph.D.
-
Sokolová Tafatová Petra, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
Předmět se zaměřuje na mechaniku (statiku i dynamiku) hmotného bodu, tuhých těles a tekutin. K demonstraci fyzikálních zákonů v mechanice slouží didaktické modely, reálné experimenty a názorná měření, případně počítačové simulace jak samotných fyzikálních jevů, tak i funkce mechanických strojů. Studenti přitom aktivně řeší problémové úlohy a spolupracují při praktickém provádění experimentů a měření. Okruhy učiva: 1) Úvod do mechaniky. Základy metrologie, fyzikální veličiny a jednotky, zpracování měření, chyby a nejistoty měření. 2) Kinematika a dynamika hmotného bodu. Newtonovy pohybové zákony, rovnoměrný přímočarý pohyb a přímočarý pohyb rovnoměrně zrychlený. Síly bránící pohybu (smykové tření, valivý odpor). 3) Kinematika a dynamika rotačního pohybu. Úhlová a obvodová rychlost, perioda a frekvence otáčení. Dostředivá síla, setrvačné síly. 4) Mechanická energie a práce, zákony zachování, výkon a účinnost. 5) Mechanika tuhého tělesa. Skládání sil, momentová věta, moment setrvačnosti, Hookův zákon.6) Kmitání mechanického oscilátoru. Kinematika a dynamika harmonického pohybu, nucené kmitání, přeměny energie. 7) Mechanické vlnění v pevných látkách. Příčné, podélné a povrchové vlny, skládání a interference vlnění, stojaté vlnění tyčí, strun, desek a membrán. 8) Mechanika kapalin. Tlak, vztlak, Archimedův zákon. 9) Mechanické vlnění v kapalinách a plynech. Základy fyzikální akustiky a fyziologie slyšení. Měření a subjektivní hodnocení zvuku. Hlasitost, akustický tlak, akustická intenzita a akustický výkon. 10) Proudění ideální tekutiny. (Rovnice kontinuity, Bernoulliho rovnice, obtékání těles reálnou kapalinou. Základy aerodynamiky).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 38 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 4 hodiny za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| orientace v technické literatuře, schématech. Základy anglického jazyka. Základy grafické komunikace |
| Výsledky učení |
|---|
| Student definuje fyzikální principy vybraných technických aplikací. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Student dokáže aplikovat poznatky v praxi. Identifikuje procesy a aplikace přírodních zákonů v reálném světě |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Skupinová výuka, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Řešení problémů, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Demonstrace dovedností, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Seminární práce, |
| Kombinovaná zkouška, |
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Sebehodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
1000 vynálezů a objevů (od pazourku k laseru). Praha: Svojtka & Co., 2009. ISBN 978-80-256-0214-0.
-
BRENTJES, BURCHARD; RICHTER, SIEGFRIED; SONNEMANN, ROLF. Geschichte der Technik. Leipzig : Edition Leipzig, 1978.
-
DILLINGER, J. Moderní strojírenství pro školu a praxi. Praha, Sobotáles, 2007.
-
FISCHER, U. Základy strojnictví. Praha, Sobotáles, 2001.
-
JOHNSON, S. Odkud se berou dobré nápady, 1. vyd.. Praha, Dokořan, 2012. ISBN 978-80-7363-361-5.
|