Předmět: Základy technické výchovy

« Zpět
Název předmětu Základy technické výchovy
Kód předmětu KMT/TVPS
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rohanová Jana, Ing. Ph.D.
  • Sieber Miloš, Mgr. Ph.D.
  • Benešová Daniela, Prof. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s různými technickými obory pomocí vybraných technických zařízení. Na základních principech jejich funkce jsou demonstrovány aplikace celé řady fyzikálních zákonů napříč mnoha obory obecné fyziky. Předmět slouží jako základní orientace a motivace studentů pro výběr dalších volitelných předmětů. Obsah předmětu je optimalizován pro potřeby studentů učitelství technických předmětů na ZŠ v souladu s RVP ZŠ. Okruhy učiva: 1) Formální a neformální výuka v technické výchově. Badatelsky orientovaná výuka technických předmětů, projekty v technické výchově. Didaktické prostředky transferu poznatků. Transformace obecných teorií do vzdělávání, vztah k učivu Technické výchovy na ZŠ. 2) Aplikovaná mechanika tuhých těles a kapalin (statika, kinematika, dynamika; mechanický zvedák, kladkostroj, vačkový mechanismus, mostní konstrukce, gilotina, hydraulický zvedák, lodě, ponorky, torpéda, vodní turbína a další aplikace). 3) Aplikovaná termodynamika (Heronova vrata, lednička, parní stroj, spalovací motory, turbína a další aplikace). 4) Aplikovaná optika (periskop, dalekohled, stavebnice Pasco a další aplikace) 5) Aplikace fyziky pevných látek (kovy a přírodní materiály, polymery, kompozity, nanomateriály a jejich využití) 6) Aplikovaná atomová a jaderná fyzika (magnetická rezonance, tomograf, jaderný reaktor a další aplikace).

Studijní aktivity a metody výuky
Projektová výuka, Demonstrace dovedností, Přednáška, Cvičení
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 2 hodiny za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 5 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znalosti z fyziky odpovídající technicky zaměřené střední škole nebo gymnázia. Matematický aparát SŠ
Výsledky učení
student si osvojí rozšířené znalosti z obsahu předmětu. Uplatní v praxi teoretické znalosti a matematický aparát střední školy. Student dokáže identifikovat praktické aplikace fyzikálních zákonů a principů, dokáže popisovat a vysvětlovat jevy nebo technické skutečnosti a řešení
Vyučovací metody
Přednáška založená na výkladu,
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Projektová výuka,
Hodnotící metody
Test,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • BLOOMFIELD, L. A. How Things Work. Wiley, 2006.
  • Dostál J. Badatelsky orientovaná výuka. Olomouc, 2015.
  • EWEN, D., SCHURTER, N., GUNDERSEN, P. E. Applied physics. Prentice Hall, 2012.
  • HONZÍKOVÁ, J. Tvořivost studentů učitelství technické výchovy. Olomouc, 2014.
  • Honzíková, Jarmila; Sojková, Margareta. Tvůrčí technické dovednosti. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2014. ISBN 978-80-261-0412-4.
  • Honzíková, Jarmila. Výukové projekty v technické výchově. [Praha : Royen Trade], 2013. ISBN 978-80-87887-60-8.
  • KORYTAŘ, Jindřich a Jan KROTKÝ. Mechatronika pro učitele. Plzeň, 2012.
  • LEBEAUME, J. Víš, jak věci fungují?. Praha: Knižní klub, 2010.
  • MACAULAY, D. Nová mamutí kniha techniky. Praha: Slovart, 2001.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr