Vyučující
|
-
Rohanová Jana, Ing. Ph.D.
-
Sieber Miloš, Mgr. Ph.D.
-
Benešová Daniela, Prof. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s různými technickými obory pomocí vybraných technických zařízení. Na základních principech jejich funkce jsou demonstrovány aplikace celé řady fyzikálních zákonů napříč mnoha obory obecné fyziky. Předmět slouží jako základní orientace a motivace studentů pro výběr dalších volitelných předmětů. Obsah předmětu je optimalizován pro potřeby studentů učitelství technických předmětů na ZŠ v souladu s RVP ZŠ. Okruhy učiva: 1) Formální a neformální výuka v technické výchově. Badatelsky orientovaná výuka technických předmětů, projekty v technické výchově. Didaktické prostředky transferu poznatků. Transformace obecných teorií do vzdělávání, vztah k učivu Technické výchovy na ZŠ. 2) Aplikovaná mechanika tuhých těles a kapalin (statika, kinematika, dynamika; mechanický zvedák, kladkostroj, vačkový mechanismus, mostní konstrukce, gilotina, hydraulický zvedák, lodě, ponorky, torpéda, vodní turbína a další aplikace). 3) Aplikovaná termodynamika (Heronova vrata, lednička, parní stroj, spalovací motory, turbína a další aplikace). 4) Aplikovaná optika (periskop, dalekohled, stavebnice Pasco a další aplikace) 5) Aplikace fyziky pevných látek (kovy a přírodní materiály, polymery, kompozity, nanomateriály a jejich využití) 6) Aplikovaná atomová a jaderná fyzika (magnetická rezonance, tomograf, jaderný reaktor a další aplikace).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Projektová výuka, Demonstrace dovedností, Přednáška, Cvičení
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 2 hodiny za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 5 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znalosti z fyziky odpovídající technicky zaměřené střední škole nebo gymnázia. Matematický aparát SŠ |
Výsledky učení |
---|
student si osvojí rozšířené znalosti z obsahu předmětu. Uplatní v praxi teoretické znalosti a matematický aparát střední školy. Student dokáže identifikovat praktické aplikace fyzikálních zákonů a principů, dokáže popisovat a vysvětlovat jevy nebo technické skutečnosti a řešení |
Vyučovací metody |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
BLOOMFIELD, L. A. How Things Work. Wiley, 2006.
-
Dostál J. Badatelsky orientovaná výuka. Olomouc, 2015.
-
EWEN, D., SCHURTER, N., GUNDERSEN, P. E. Applied physics. Prentice Hall, 2012.
-
HONZÍKOVÁ, J. Tvořivost studentů učitelství technické výchovy. Olomouc, 2014.
-
Honzíková, Jarmila; Sojková, Margareta. Tvůrčí technické dovednosti. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2014. ISBN 978-80-261-0412-4.
-
Honzíková, Jarmila. Výukové projekty v technické výchově. [Praha : Royen Trade], 2013. ISBN 978-80-87887-60-8.
-
KORYTAŘ, Jindřich a Jan KROTKÝ. Mechatronika pro učitele. Plzeň, 2012.
-
LEBEAUME, J. Víš, jak věci fungují?. Praha: Knižní klub, 2010.
-
MACAULAY, D. Nová mamutí kniha techniky. Praha: Slovart, 2001.
|