|
Vyučující
|
-
Albrecht Alfons, Mgr.
-
Sinkule Luděk, Mgr.
-
Gavlas František, doc. Mgr. Ph.D.
-
Hruška David, PhDr. Ph.D.
-
Roubal Václav, PhDr. Ph.D.
-
Vála Vladimír, doc. Dr. Ing.
-
Dabrowski Oldřich, Mgr.
-
Slivoně Pavel, RNDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Úvod do studia na vysoké škole. Fyzika jako věda, motivace (fyzika v pohádkách, v běžném životě). Soustava SI, reforma soustavy SI. Zákony zachování a jejich význam Základní poznatky z kvantové mechaniky a speciální teorie relativity. Zajímvaosti z astronomie a optiky (optické klamy, atmosférická optika). Základní poznatky a zajímavosti z atomové a jaderné fyziky (využití ve forenzních vědách). Specifika školské fyziky.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s praktickými aplikacemi, Skupinová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Seminární výuka, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| předmět je zařazen v úvodním semestru bakalářských studií, kromě absolutoria střední školy tedy nemá zvláštním vstupní předpoklady |
| Výsledky učení |
|---|
| studenti si osvojí základní fyzikální poznatky, a to zejména ty, které se výrazně projevují v dalších přírodovědných oborech |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Studující má základní nadhled nad středokšolskou fyzikou a dokáže jej komunikovat ostatním. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Skupinová výuka, |
| Prezentace práce studentů, |
| Individuální konzultace, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Řešení problémů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Řešení problémů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Výstupní projekt, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Výstupní projekt, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Výstupní projekt, |
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
Halliday a kol. Fyzika. Praha, Prometheus, 2001.
-
Hlavička, Alois. Fyzika pro pedagogické fakulty. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1971.
-
Horák, Zdeněk; Krupka, František. Fyzika : Příručka pro vysoké školy technického směru. 3. vyd. Praha : SNTL, 1981.
|